Op onze school bieden wij onderwijs op maat aan. Wij stemmen het onderwijs zoveel mogelijk af op de niveaus en behoeftes van de leerlingen. Onze leerkrachten herkennen de verschillen tussen de leerlingen en spelen daarop in. Het accent ligt op betekenisvol en motiverend leren. Ons onderwijs richt zich daarbij niet alleen op het stimuleren en ontwikkelen van de didactische vaardigheden maar ook op het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling van de leerling.
Onderwijs op maat bieden houdt voor de Pancratiusschool in dat:
Wij vakken/vakgebieden waar mogelijk op drie niveaus aanbieden. Kinderen werken zo in de groep op hun eigen niveau.
Wij extra instructie geven aan leerlingen die het nodig hebben. De andere kinderen werken al door aan de opdracht of taak.
Leerlingen die de aangeboden leerstof te eenvoudig vinden, wij verdiepende leerstof aanbieden.
Leerlingen die wat meer tijd nodig hebben voor de aangeboden leerstof wat langer mogen doen over hun opdracht of taak.
Leerlingen die extra zorg nodig hebben, extra hulp krijgen van de leerkracht.
(Meer)begaafde leerlingen
Leerlingen die bovengemiddeld scoren ondersteunen wij zorgvuldig. Begaafde- of hoogbegaafde leerlingen krijgen naast een verkorte instructie van de basisstof ook extra of andere (leer)stof (verrijkingsmateriaal). Onze voorkeur gaat uit naar verdieping van de leerstof boven versnelling. Als een kind grote voorsprong heeft, dusdanig dat verdieping onvoldoende is voor de leerling, zetten we de versnelling in. Wij passen het weekrooster voor deze leerlingen aan, zodat zij tijd hebben voor de verrijkingsopdrachten. De leerlingen krijgen, samen met andere leerlingen, les van een gespecialiseerde leerkracht meerbegaafdheid vanuit de Veluwse Onderwijsgroep. Wekelijks werken leerlingen aan opdrachten/onderzoek en leren zij leren.
Leerlingen met extra zorg
Door de invoering van ‘Passend onderwijs’ hebben wij zoals andere basisscholen ook zorgleerlingen. Passend onderwijs betekent dat kinderen die extra zorg nodig hebben zo lang mogelijk les krijgen op een gewone basisschool. Wij proberen deze leerlingen zoveel mogelijk te ondersteunen, zodat zij in de klas meekomen. Voor alle leerlingen geldt dat er veel aandacht is voor leren samenwerken, reflecteren, plannen en leren leren.