Bij ons op school mag een kind zich in eigen tempo ontwikkelen. Wel geven we aanbod en stimulans zodat kinderen ook buiten hun comfortzone tot ontplooiing komen.
We werken veel thematisch waarbij we het belangrijk vinden om het spel in de klas te koppelen aan de buitenwereld. Bijvoorbeeld: als we werken over dieren, gaan we op bezoek bij de dierenarts. Het is prachtig om te zien hoe kinderen hetgeen ze gezien hebben, in onze speelhoeken naspelen.
Een belangrijk onderdeel van ons onderwijs is het groepsdoorbroken werken. Zo zijn er dagdelen waarop we groep 1 en 2 apart lesgeven zodat we nóg beter kunnen aansluiten bij het niveau. We werken ook met leeftijden door elkaar heen, zodat kinderen veel van elkaar kunnen leren. De groepen 1/2 en 3 werken regelmatig samen, kinderen uit deze groepen spelen en werken door elkaar op vaste momenten in de verschillende lokalen en in de speelzaal. Zo leren de kinderen van en met elkaar en verbinden we de doelen van de groepen 1/2 en 3 met elkaar.
Gedurende de dag komt er van alles aan bod. De kinderen komen binnen en mogen meteen spelen bij hun tafel. Activiteiten als zingen, vertellen, prentenboeken lezen en Engels doen we meestal in de kring. Bij het werken en spelen gebruiken we een planbord wat kinderen helpt om enig zicht te krijgen op tijd en activiteiten.
De structuur in groep 1 en 2 is helder. Regels en afspraken zorgen ervoor dat er ruimte is voor elk kind om veilig te kunnen leren en groeien.
Projectmatig werken
Kinderen leren vaak al doende, vooral tijdens het spelen. Wij werken en spelen aan de hand van thema’s. De thema’s sluiten aan bij het kind en zoveel mogelijk bij de actualiteit. We laten altijd weten met welk thema we bezig zijn. Bij sommige thema afsluitingen nodigen wij de ouders uit. Door veel met leerlingen te praten en door ze spelenderwijs allerlei dingen te laten ervaren, leren ze veel woorden en begrippen. Deze taalactiviteiten komen aan bod tijdens het kringgesprek, maar ook verspreid over de schooldag in de vorm van voorlezen, vertellen, versjes leren en taalspelletjes. Dit is een goede voorbereiding op de latere kennisgebieden: taal, lezen, rekenen en wereldoriëntatie.
Werklessen
In de werklessen geven we opdrachten die inspelen op de ontwikkelingsbehoefte van het kind en het kind uitdagen een stapje verder te gaan. Tijdens de werklessen worden activiteiten gedaan zoals: knippen, plakken, scheuren, boetseren en tekenen. De opdrachten zijn altijd gericht op de ontwikkeling van een bepaald gebied: motoriek, oog-handcoördinatie, zintuiglijke ontwikkeling of taal- en rekenontwikkeling. In het programma is ook ruimte voor expressie en beweging. Kleuters hebben een rijke fantasie en zijn heel creatief. Wij spelen daarop in door bijvoorbeeld muziek te maken, te dansen en toneelstukjes op te voeren. Het verder ontwikkelen van de creativiteit vinden wij heel belangrijk, omdat de kinderen zo leren flexibel om te gaan met hun omgeving, nieuwe dingen te bedenken en uit te werken.
Beweging
Er is ook tijd voor beweging. In onze school is een prachtige ruimte om te spelen en te bewegen. Het speellokaal beschikt over allerlei materialen waar kinderen zich lekker mee kunnen uitleven. Uiteraard hebben wij ook aandacht voor de ontwikkeling van de sociale vaardigheden. Tijdens het spelen en werken leren leerlingen bijvoorbeeld samen te spelen, materialen te delen en contact met elkaar te maken. Kinderen werken ook regelmatig met de computer. We zijn een “Gezonde School”, waarbij onze focus ligt op het gebied van bewegen en sport. Veel activiteiten doen we buiten op ons groene plein.