Op basisschool St. Pancratius wordt voortdurend gewerkt aan goed, afwisselend, dynamisch en toekomstbestendig onderwijs. De didactische- en pedagogische bekwaamheid van de leerkrachten is daarbij voorwaardelijk. Didactisch- en pedagogisch handelen kunnen in de school niet los van elkaar worden gezien. Zij zijn te onderscheiden, maar niet te scheiden. We zien dat didactiek wordt gewaardeerd omdat het daarbij om duidelijk herkenbare en te benoemen elementen gaat, terwijl dit bij pedagogiek moeilijker is.
De Pancratius vindt het ook een essentiële taak van de school om aandacht te besteden aan de pedagogische component van leren binnen het onderwijs, ook al is de ‘pedagogische bekwaamheid’ een ongrijpbare vaardigheid. Leerkrachten hebben namelijk elke dag te maken met wisselende en complexe situaties in hun werk met leerlingen. Leerkrachten worden geacht om adequaat, dus passend in de context, te reageren. Van hen wordt verwacht dat zij weten te handelen onder zich niet herhalende omstandigheden. De Zwitserse psycholoog Jean Piaget zei hierover: ‘Intelligence is knowing what to do, when you don’t know what to do’. Leraren ontwikkelen daarvoor ‘tacit knowledge’, de verborgen kennis op basis waarvan zij met creativiteit binnen de onderwijssituatie kunnen omgaan met de gestelde uitdagingen. Daarvoor is intuïtie, reflectie en rationaliteit nodig.
Kinderen hebben vragen over hun eigen rol en hun plaats in de groep en in de school. Daarbij is het contact met leeftijdsgenoten belangrijk, omdat zij functioneren als voorbeeld en spiegel. In Kanjerlessen wordt veel aandacht besteed aan sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Activiteiten zijn betekenisvol voor kinderen als deze zijn gericht op het ontwikkelen van sociale relaties. Het besef dat leerlingen een sterke behoefte hebben om zich verbonden te voelen met hun medeleerlingen en hun leerkracht(en) (relatie), dat ze graag willen laten zien wat ze kunnen (competentie) en dat ze zichzelf willen kennen en sturen (autonomie), maakt dat leerkrachten in hun pedagogisch handelen bij deze randvoorwaarden aansluiting moeten zien te vinden.
Op de Pancratius werken we voortdurend aan een goede leer- en leefgemeenschap. Daarin spelen belangrijke waarden zoals liefde, medemenselijkheid, gelijkwaardigheid en gerechtigheid een grote rol.