We willen onze kinderen goed voorbereiden op hun toekomst en zorgen dat zij hun plek vinden en kunnen functioneren in de samenleving. Dit zijn belangrijke doelen van het onderwijs. De snel veranderende, dynamische samenleving stelt steeds andere eisen aan haar deelnemers. Het kunnen bedenken van oplossingen voor nieuwe problemen: het wordt steeds belangrijker. De kinderen groeien anders op dan de generatie voor hen: ze communiceren anders en zoeken en krijgen informatie langs andere wegen.
Het doel van Thinking for Learning is om kinderen meer zelf te laten nadenken en meer (in)zicht te geven op hun eigen denkontwikkeling. We leren kinderen om de overvloed aan kennis en informatie te structureren: eerst inventariseren, dan ordenen en dan pas oordelen. Wie helder denkt kan hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden, is op de hoede voor denkfouten, staat open voor nieuwe gezichtspunten, is kritisch en creatief. Het concept Thinking for Learning heeft al mooie resultaten opgeleverd. Leerlingen leren beter en sneller met meer plezier en hoge betrokkenheid. Leerlingen nemen zelf de verantwoordelijkheid voor hun leren, ze worden mede-eigenaar van hun eigen leerproces.
Thinking for Learning hanteert de volgende uitgangspunten:
Intelligentie kan groeien.
Uitdaging leidt tot interesse en interesse tot motivatie.
Betrokkenheid van de leerling bij de lesstof is noodzakelijk.
Het stellen van goede vragen door de leerkracht is belangrijk:
Leerlingen moeten ook kunnen denken over hun denken (metacognitie).
Leren volgt op het stellen van goede vragen.
De transfer van de nieuwe inzichten naar andere situaties moet gemaakt worden (‘dit is dus net als bij…………’).
Bij de wereld oriënterende vakken kunnen er gemakkelijk verbindingen gemaakt worden met andere vakgebieden. Voor het kind de basisschool bezoekt, wordt de belevingswereld opgebouwd uit allerlei gebeurtenissen. Naarmate het kind ouder wordt, wordt de wereld om hem/haar heen steeds groter. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek, burgerschap, maatschappijleer en verkeer gaan daar dieper op in. Deze zijn sinds schooljaar 2018-2019 geïntegreerd in Thinking for Learning. Er wordt thematisch gewerkt aan de hand van kerndoelen.
De groepen in de onderbouw bieden de kerndoelen aan in o.a. projectvormen, wisselend gebruikmakend van diverse methoden. Waar mogelijk werken wij met concrete materialen, zodat leerlingen inzicht krijgen in de natuur en vaardigheden opdoen om op een zorgzame manier om te kunnen gaan met hun eigen leefwereld en die van planten en dieren.
Bij alle vakgebieden worden er ook presentaties aan de leerlingen gegeven via het digibord.
Maatschappijleer
Bij maatschappijleer komen in de vorm van thema’s en projecten verschillende zaken en problemen op maatschappelijk gebied aan de orde, met betrekking tot zowel Nederland als de rest van de wereld. We maken hierbij o.a. gebruik van tv-lessen en projecten die door de overheid en gemeente ter beschikking worden gesteld.
Verkeer
Bij ons op school is verkeer een belangrijk onderwerp. De leerlingen moeten leren hoe zij rekening moeten houden met hun eigen veiligheid en die van anderen. De methode heeft een doorgaande lijn waarbij in de lesstof vier leerlijnen zijn verwerkt:
voetganger;
fietser;
passagier;
kritisch beschouwer van het verkeer.
We maken ook gebruik van praktische verkeersmiddelen vanuit de methode Verkeerskunsten. Zo hebben we bijvoorbeeld verkeerslichten en verkeersborden waarmee de kinderen buiten d.m.v. praktische verkeerslessen verkeerssituaties spelenderwijs kunnen oefenen. De leerlingen leggen in groep 7 het verkeersexamen af.
Buitenlokaal en moestuin
In schooljaar 2021-2022 zijn op ons groene speelplein een buitenlokaal en een moestuin aangelegd zodat de leerlingen ook buiten aan de slag kunnen met onderzoekend en ontdekkend leren.