Binnen het leesonderwijs onderscheiden we de volgende vormen: technisch lezen, begrijpend lezen en leesbeleving. Bij technisch lezen gaat het om het hardop lezen van woorden of een tekst. We lezen gezamenlijk, zelfstandig en in groepjes. In kleine groepjes wordt gezamenlijk een boek gelezen. We houden rekening met de niveauverschillen van de kinderen. De klassen-/schoolbibliotheek heeft een groot scala aan boeken die aansluiten bij zowel het leesniveau als de leesbeleving van de leerlingen. Eind groep 3 zijn de verschillen in leesniveau soms erg groot. In groep 4 zullen veel kinderen op een goed leesniveau moeten komen. Wij vinden het belangrijk hier veel aandacht aan te besteden. Wij vullen dan ook het niveaulezen aan met diverse methoden en methodieken. De leerlijn bij deze speciale methode voor technisch lezen richt zich op de zwakke lezers, zodat geoefend wordt op leestechniek en leesbegrip.
Begrijpend lezen (Nieuwsbegrip)
Bij het onderdeel begrijpend lezen gaat het erom dat je begrijpt wat je leest, informatie weet te vinden en kunt verwerken. Begrijpend lezen staat in de groepen 5 t/m 8 veel op het programma. Er wordt zowel in de taal- als leeslessen veel aandacht aan geschonken. Wij vinden het heel belangrijk dat leerlingen lezen ook leuk vinden.
Leesbeleving
Met het onderdeel leesbeleving willen wij het leesplezier bevorderen en interesse wekken voor kinderliteratuur en poëzie. Jaarlijks gaan enkele groepen naar de Brummense bibliotheek om te leren hoe je op een eenvoudige manier boeken kunt vinden. Soms ontmoeten we daar een bekende schrijver of komt er een schrijver onze school bezoeken. Ook wordt er in alle klassen regelmatig voorgelezen, zodat kinderen kennismaken met verschillende genres en schrijvers. De leesbeleving van de kinderen wordt tevens gestimuleerd door het leesaanbod te variëren: kinderen lezen naast jeugdliteratuur stripboeken en informatieve boeken. In de bovenbouw wordt de informatie uit informatieve boeken bijvoorbeeld gebruikt bij het maken van werkstukken. Jaarlijks doen de kinderen uit groep 7/8 bij voldoende belangstelling mee aan de nationale voorleeswedstrijd van de bibliotheken. Uiteraard wordt er ieder jaar uitgebreid aandacht geschonken aan de Kinderboekenweek.