Om een zo objectief mogelijk beeld te geven van de prestaties van het kind in de verschillende vakken, maken we gebruik van de toetsen die bij de methoden horen. Daarnaast gebruiken we het leerlingvolgsysteem van het Cito. Hierbij toetsen we de leerlingen op gezette tijden om te bekijken of de ontwikkeling goed verloopt, of dat extra oefening nodig is. De volgende toetsen worden afgenomen:
Leestechniek groep 3
Begrijpend lezen groep 3 t/m 8
Spelling groep 3 t/m 8
DMT groep 3 t/m 8
AVI groep 3 t/m 8
Rekenen/wiskunde groep 3 t/m 8
Woordenschattoets groep 3 t/m 8
Leestempo groep 4 t/m 8
Spelling werkwoorden groep 7 en 8
Eindtoets groep 8
Het technisch lezen wordt in de groepen 3 t/m 8 getoetst met behulp van leestechniek, leestempo, AVI en DMT. Alle toetsresultaten worden bewaard in het Cito-volgsysteem. Dit is een digitale registratie die ons de mogelijkheid biedt om de ontwikkeling en resultaten van de leerling te volgen in relatie tot zichzelf en de groep. De ontwikkeling van uw kind wordt vergeleken met het landelijk gemiddelde, zoals de consultatiebureaus dit doen met gewicht en lengte.
Bij groep 1 en 2 worden observatiegegevens bijgehouden, b.v. van spel, gedrag en functieontwikkeling. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt geregistreerd. Dit gebeurt in alle groepen. De resultaten van de toetsen en observaties worden door het team besproken en zo nodig wordt het aanbod van de lesstof bijgesteld.
De leerkrachten houden zelf alle gegevens bij, ook de extra lesstof of oefening die een bepaald kind krijgt. Leerlingen met specifieke behoeften worden extra ondersteund middels een handelingsplan dat in overleg met de intern begeleider (IB-er) wordt opgesteld en geƫvalueerd. Ook de rol van ouders hierin wordt steeds belangrijker. De leerkrachten hebben op afgesproken momenten in het jaar structureel overleg met de IB-er over de vorderingen van de leerlingen.