Wij vinden het belangrijk dat we kritisch kijken naar onze school en dat we onszelf en ons onderwijs blijven verbeteren/ ontwikkelen. Dit maakt dat wij veel tijd investeren in studie en scholing. Ook dit schooljaar blijft het team zich scholen. De focus ligt de komende twee schooljaren op het rekenonderwijs. Hierbij wordt er getraind op o.a.: didactisch handelen, wat maakt een rekenles een goede rekenles, hoe kan er effectief geanalyseerd worden, hoe kunnen analyseren worden gebruikt bij het bepalen van lesaanbod, hoe kan er effectief worden omgegaan met de leerlijnen, welke doelen behalen we wanneer, hoe kan er effectief gedifferentieerd worden zodat het aanbod ‘op maat’ gegeven kan worden, enz. enz.
Wij maken hierbij ook gebruik van lesobservaties, collegiale consultaties en studiedagen waarin onderdelen van het rekencurriculum worden uitgediept. Het hele scholingstraject wordt verzorgd door Bureau Meesterschap uit Assen.
Ook Kanjertraining (scholing of bijscholing) wordt door alle leerkrachten gevolgd. Verder volgen ook individuele leerkrachten studies waaronder bijvoorbeeld de Master Ecologische Pedagogiek en de Master Leren en Innoveren. Opgedane kennis en vaardigheden worden, waar mogelijk, gedeeld binnen het team zodat er ruimte ontstaat voor nieuwe inzichten en ideeën en leerkrachten hun kennis en vaardigheden ook kunnen delen.
In ons jaarplan hebben wij de speerpunten beschreven waarop wij als team gezamenlijk de focus leggen. Kennis en vaardigheden van leerkrachten worden zoveel mogelijk ingezet om deze doelen te kunnen behalen. Wij hebben in ons team afspraken gemaakt over de te volgen aanpak in de verschillende groepen.
De aanpak wordt schriftelijk vastgelegd, zodat zowel naar ‘binnen’ als naar ‘buiten’ overleg kan plaatsvinden over de onderwijsontwikkeling in de school. Jaarlijks vinden er evaluaties plaats. Op grond hiervan worden de nieuwe ontwikkelingsvelden voor de toekomst vastgesteld.