Leren schrijven is een van de belangrijkste dingen die een kind leert. Hoewel we in een digitaal tijdperk leven, blijven pen en papier onmisbaar. We maken lijstjes, schrijven kaarten, noteren afspraken op papier. Dat blijft. En belangrijker nog, met onze zelfgeschreven teksten en ons eigen handschrift laten we zien: dít ben ik. Met het leren schrijven, ontwikkelen kinderen ook veel andere vaardigheden. Ze trainen bijvoorbeeld de fijne motoriek, oog-handcoördinatie, het concentratievermogen en kunnen meer onthouden. En dát is weer makkelijk bij het leren van andere vakken, zoals taal en spelling. Leren schrijven is dus niet zomaar iets.
Door te leren schrijven volgens het lopend schrift worden verbindingen aangelegd, die van belang zijn voor de samenwerking tussen de beide hersenhelften. Daarnaast is een goed leesbaar handschrift van toegevoegde waarde voor onder andere het onderwijs op het voortgezet onderwijs. Behalve dat we leerlingen leren duidelijk en in een behoorlijk tempo te schrijven is er binnen het schrijfonderwijs op de Pancratius ook veel aandacht voor het schrijven van verschillende soorten teksten in verschillende schrijfstijlen.
De kinderen in groep 1 en 2 maken al kennis met letters en cijfers in de speciale schrijfhoek. Vanaf groep 3 gaan we dan verder met schrijfpatronen, schrijfletters en letterverbindingen. Als leerlingen in staat zijn woorden te schrijven, maken we de stap naar het formuleren van zinnen en het samenstellen van verschillende teksten. Binnen ons schrijfonderwijs hebben we ook aandacht voor creatief schrijven. Leerlingen schrijven bijvoorbeeld opstellen en gedichten. De schrijfmethode wordt strikt gehanteerd tot en met groep 6. Daarna achten wij de leerlingen in staat een eigen handschrift te ontwikkelen uitgaande van de methode. Vanaf groep 4 schrijven de leerlingen met een vulpen.