Wij vinden het belangrijk dat wij kritisch kijken naar onze school en dat wij onszelf en ons onderwijs blijven verbeteren/ontwikkelen. Daarom steken wij veel tijd in studie en (na)scholing. Dit doen wij in teamverband, maar het komt ook voor dat de individuele leerkracht zich verder ontwikkelt op een bepaald gebied. In dit hoofdstuk vindt u een globale beschrijving van de ontwikkelingen en vernieuwingen die plaatsvinden binnen onze school. Onze school is continu in beweging. Wij stellen ons daarom steeds de volgende vragen vanuit het waarom, het hoe en het wat:
Waar staan wij met ons onderwijs?
Wat willen wij bereiken met ons onderwijs?
Hoe willen wij dit vorm en inhoud geven?
Wat willen wij verbeteren of veranderen?
Leidt bovenstaande vervolgens tot betere resultaten?
Groepsdoorbrekend werken
Wij vinden het belangrijk dat kinderen van en met elkaar leren. De groepen 1-2 en 3 werken regelmatig groepsdoorbrekend met elkaar. Ook in de groepen 4 t/m 8 wordt er veel samengewerkt, zowel in de eigen groep als met leerlingen uit andere groepen. We vinden het belangrijk om kinderen meer eigenaar worden van hun eigen leren en leerproces. Leren kun je leren en wordt zichtbaar en expliciet.
21e eeuwse vaardigheden
In het huidige onderwijs is er steeds meer aandacht voor het onderwijs van de toekomst. Een belangrijke vraag is welke kennis en vaardigheden van belang zijn om leerlingen voor te bereiden op een maatschappij die onophoudelijk verandert. Veel van deze vaardigheden worden samengevat onder de noemer 21e-eeuwse of vakoverstijgende vaardigheden. Het betreft generieke vaardigheden met daaraan gekoppelde kennis, inzicht en houdingen die nodig zijn om te functioneren in en bij te dragen aan de toekomstige samenleving. We willen onze leerlingen zoveel mogelijk leren in een betekenisvolle omgeving.
Voorbeelden van deze vaardigheden zijn: kritisch denken, communiceren, creatief denken, probleem oplossend vermogen, mediawijsheid en ICT basisvaardigheden. ICT Als we het hebben over 21e eeuwse vaardigheden dan denken mensen al snel aan ICT. Vier van de 11 door het SLO beschreven domeinen betreffen ICT. Het gaat dan om: ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatie vaardigheden en computational thinking.
We zetten coöperatieve werkvormen in om samenwerking te bevorderen, werken we aan ICT (basis)vaardigheden m.b.v. computers, iPads, chromebooks en laptops en willen we kinderen mediawijs maken en verstandig leren omgaan met sociale media. We leren kinderen formuleren en analyseren van informatie uit bronnen, het op basis hiervan kritisch en systematisch zoeken, selecteren, verwerken, gebruiken en verwijzen van relevante informatie en deze op bruikbaarheid en betrouwbaarheid beoordelen en evalueren. In de context van 21e-eeuwse vaardigheden gaat het hierbij vaak om digitale bronnen.
Engels
Onze school geeft Engels aan alle jaargroepen, d.w.z. van groep 1 t/m groep 8. Dit gebeurt op een kindvriendelijke en uitdagende wijze. Wij merken dat het Engels in vervolgopleidingen een steeds prominentere plaats krijgt. Door een extra taal aan te bieden, ontwikkelen leerlingen hun taalgevoel nog verder en vergroten zij hiermee ook hun algemene taalvaardigheid. Vanuit de scholen voor voortgezet onderwijs krijgen wij bijzonder goede reacties over het niveau Engels dat onze leerlingen beheersen.
Gezonde School; gericht op bewegen en bewegend leren
De St. Pancratius heeft in april 2019 voor het eerst het certificaat ‘Gezonde School’ bewegen en sport behaald. In maart 2022 hebben wij dit certificaat opnieuw behaald. Hier zijn we trots op. We vinden het belangrijk dat kinderen veel bewegen. Waar mogelijk integreren we bewegen en bewegend leren in onze lessen en activiteiten. Bijvoorbeeld tijdens de gymlessen maar ook bij reguliere lessen.
Onze uitgangspunten:
Wie sport en beweegt voelt zich gezonder, fitter, sterker en leert spelenderwijs tal van vaardigheden.
Kinderen die op jonge leeftijd voldoende sporten en bewegen zijn ook op latere leeftijd vaker actief.
Goed leren sporten en bewegen draagt bij aan zowel de algemene- als de motorische ontwikkeling van jonge kinderen. Hierbij wordt de kans op letsel door een gebrek aan motoriek verkleind.
Sport en bewegen is ook goed voor de sociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen. Zo leren kinderen samen te werken, doelen te stellen en met teleurstellingen om te gaan. Ook leren kinderen meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren, zelfstandig beslissingen te nemen en prioriteiten te stellen.
Sport en bewegen verlaagt het risico op het ontstaan van ziektes als diabetes, overgewicht en depressie.
Sport en bewegen is inzetbaar als middel om te zorgen dat kinderen lekkerder in hun vel zitten. Denk aan het vergroten van zelfvertrouwen, opdoen van sociale contacten en weerbaar(der) worden!
Visie op spelen
Bij de aanleg van een groene speelplaats met veel beweegmogelijkheden zijn er een aantal aspecten belangrijk:
Allereerst zijn dat de leeftijdsgroepen. Basisschool St. Pancratius en Kinderopvang Malin (locatie ‘de Kleine Krijger’) herbergen kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 12/13 jaar.
0-3 jaar: doelgroep De Kleine Krijger
3-6 jaar: doelgroep school en De Kleine Krijger
6-9 jaar: doelgroep school en De Kleine Krijger
9-12/13 jaar: doelgroep school en De Kleine Krijger
Voor alle leeftijden moeten er uitdagingen te vinden zijn op het groene speelplein.
Uitdagingen zijn voor de kinderen te verdelen in drie categorieën:
Emotionele uitdagingen: deze uitdagingen prikkelen de zintuigen.
Cognitieve uitdagingen: deze uitdagingen sluiten aan bij de cognitieve vakken op school; lezen, schrijven, rekenen, enz.
Motorische uitdagingen: deze uitdagingen zijn gerelateerd aan bewegingen, de ontwikkeling van de motoriek van een kind.
Dit alles met de NATUUR als basis.
Naschoolse sport- en spelclinics en het Lokaal Sport- en Beweegakkoord Brummen
Sinds schooljaar 2018-2019 stimuleren wij bewegen. Onze partners zijn: Stichting Sportkompas (SSK) en lokale (sport)verenigingen. De eerste jaren hebben wij elke maand een gratis naschoolse sport/spel activiteit aangeboden aan leerlingen die dat leuk vinden. Hierbij kan worden gedacht aan: voetbal, rugby, slagbal en andere sportieve activiteiten. Sinds 2021 krijgen onze leerlingen gymles van ervaren sportdocenten van SSK. Ook organiseert SSK wekelijks sport- en spelactiviteiten op ons plein.
Ook in de gemeente Brummen is een Lokaal Sport- en beweegakkoord getekend. Het akkoord heeft als doel dat iedereen in de gemeente Brummen een leven lang met plezier kan sporten en bewegen. Nu en in de toekomst. Ongehinderd, in een veilige en gezonde omgeving. Dat begint al bij jonge kinderen en we zijn ons er als school van bewust dat wij een verantwoordelijkheid hebben om kinderen zoveel mogelijk kennis te laten maken met allerlei vormen van bewegen via sport, spel en beweegactiviteiten.
Als school richten wij ons op de pijler “Van jongs van aan vaardig in bewegen”. Dit is een van de 5 pijlers van het Nationaal Sportakkoord. De pijler past uitstekend bij de visie van onze school.
Plusleerlingen en meerbegaafdheid
Sinds schooljaar 2013-2014 werken wij intensief aan het begeleiden van leerlingen die aan de bovenkant meer uitdaging en-of begeleiding nodig hebben. Dit zijn leerlingen die binnen onze groepsplannen geen aanbod op maat kunnen krijgen. In overleg met ouders, IB-er, de groepsleerkracht en onze meerbegaafdheidscoördinator gaan wij over tot onderzoeken van de mogelijke ontwikkelingsvoorsprong. Wij gebruiken op school het DHH-protocol hiervoor. Onderdeel van dit protocol is het vooruit toetsen van leerlingen, een vragenlijst voor de leerkracht, de ouder en eventueel de leerling.
De groepsleerkracht gaat na dit onderzoek in gesprek met de ouders over de conclusies en de eventuele ontwikkelingsvoorsprong. Hieruit ontstaan waar nodig aanpassingen in het aanbod van de leerling. Naast het onderwijs dat wij op maat aanbieden in de klas, beschikken wij over een Eureka groep die geleid wordt door onze meerbegaafdheidscoördinator. Leerlingen worden hier geprikkeld om te werken aan de onderwijsuitdagingen die passen bij meerbegaafde leerlingen. Hierbij kunt u denken aan het leren leren, samenwerken, werken aan faalangst etc.