Op basisschool St. Pancratius wordt het jaarklassensysteem gehanteerd in de groepen 3 t/m 8. Dat wil zeggen dat kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten. Bij de
kleuters (twee groepen 1/2) zitten de oudste en jongste kinderen bij elkaar in de groep. Kinderen zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. Alle kinderen verdienen aandacht en zorg. De kinderen die moeite hebben met het leren of die juist erg goed zijn bieden wij onderwijs op maat. Onderwijs op maat is een breed begrip. Een van de onderdelen hiervan is het zelfstandig werken.
Tijdens het zelfstandig werken is ieder kind in de groep voor zichzelf aan het werk met betekenisvolle verplichte- en keuzetaken. Hierdoor heeft de leerkracht tijd om extra begeleiding te geven aan kleine groepjes of individuele kinderen. De groepen zijn aan de hand van les- en/of toetsresultaten en observaties verdeeld in drie niveaugroepen. In de klas wordt er met niveaugroepen gedifferentieerd. De kinderen die moeite hebben met de lesstof krijgen extra instructie en de mogelijkheid in kleine groepjes de stof te verwerken onder begeleiding van de leerkracht. De kinderen die de lesstof aankunnen, krijgen de instructie die zij nodig hebben en gaan daarna zelfstandig aan het werk. De kinderen waarvoor de gewone lesstof te weinig uitdaging biedt, krijgen verkorte instructie en verdieping van de lesstof om te voorzien in hun behoeften.
Wij organiseren binnen het jaarklassensysteem ons onderwijs zo dat er voldoende ruimte ontstaat om aan deze verschillen tegemoet te komen. Hierbij wordt het onderwijsaanbod afgestemd op de basisbehoeften en onderwijsbehoeften van ieder kind. De leerkracht richt zich op wat het kind nodig heeft om bepaalde doelen te bereiken en probeert gebruik te maken van een aanpak die een positief effect heeft. De groepsleerkracht stelt vervolgens een groepsplan op waarin de leerdoelen worden beschreven. De leerkracht zorgt voor passende instructie, begeleiding, verwerking en taakwerk volgens de stappen van het EDI-instructiemodel. Naast de gewone verwerking, probeert de leerkrachten leerlingen op verschillende niveaus te laten oefenen met de lesstof.
De tijd die de groepsleerkracht heeft voor de verschillende instructies, krijgt hij/zij mede doordat de kinderen zelfstandig leren werken. De kinderen leren, door het zelfstandig werken, een aantal belangrijke vaardigheden: initiatieven nemen, verantwoordelijkheid dragen, organisatie, plannen en problemen oplossen
Het onderwijs is zo ingericht dat een kind in een periode van 8 jaar de basisschool kan doorlopen. Toch doen zich gevallen voor waarbij het voor een kind beter is een eigen leerlijn te volgen of een jaar te verlengen of te versnellen. In de overwegingen die daarbij gemaakt moeten worden, worden alle leerkrachten betrokken alsmede de ouders van het betreffende kind. Keuzes worden altijd zorgvuldig onderbouwd en besproken met de ouders.