Op onze school hechten we veel waarde aan een goed pedagogisch klimaat. We willen samen met de kinderen werken aan een goede leer- en leefgemeenschap. Daarin spelen belangrijke waarden zoals liefde, medemenselijkheid, gelijkwaardigheid en gerechtigheid een grote rol.
Uw kind een fijne en zo leerzaam mogelijke basisschooltijd bieden, dat is onze missie. Om dat te bereiken is ons onderwijs zo opgebouwd dat alle kinderen:
Onze basisschool maakt deel uit van de Veluwse Onderwijsgroep. De basisscholen van de Veluwse Onderwijsgroep zijn open katholieke scholen, die uitgaan van en geïnspireerd worden door de joodschristelijke traditie en de christelijk-katholieke bronnen van onze samenleving. Ook de Pancratiusschool staat nadrukkelijk open voor iedereen die onze uitgangspunten wil onderschrijven. Er is ruimte voor andere geloofsovertuigingen en voor mensen die kennis willen maken met onze overtuiging. Concreet betekent dit dat onze scholen zorgvuldig omgaan met het geloof en met de daaruit volgende opvattingen over de waarden en normen. We maken die opvattingen zo duidelijk mogelijk binnen de dagelijkse praktijk van ons onderwijs. Identiteit is voor ons een vertrekpunt, geen eindpunt. Onze scholen besteden aandacht aan de Bijbel, zonder daar evangeliserend of diskwalificerend mee om te gaan. Uiteindelijke keuzes worden, naar onze overtuiging, gemaakt door de ouders en hun kind(eren), niet door de school.
Basisschool St. Pancratius is onderdeel van de Veluwse Onderwijsgroep, een door talent en ambitie gedreven organisatie die er in de eerste plaats is voor de leerling. Wij geven leerlingen de ruimte en de mogelijkheden hun talenten te ontdekken en zichzelf zodanig te ontwikkelen dat zij daar nu en later zo optimaal mogelijk gebruik van kunnen maken. Medewerkers blijven zich daarvoor ook als professional ontwikkelen. Onderwijs is onze kerntaak en dit is gericht op het heden en de toekomst van de leerlingen. Ons onderwijs verbindt hen met de samenleving.
Bijna 2.000 medewerkers zetten zich dagelijks in voor onze ruim 13.000 leerlingen. Iedere leerling op onze vijftien basisscholen, één school voor het speciaal onderwijs en elf middelbare scholen voorzien wij van een breed onderwijsaanbod. Hierdoor krijgen zij allemaal gelijke kansen en worden zij uitermate gestmiuleerd om hun eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Zo kunnen zij deze delen met anderen. Wij staan stil bij resultaten, vieren successen, maar blijven kritisch kijken naar wat beter kan en moet.
Stichtingsdirecteur primair onderwijs
De heer. G. Visser
E-mail: g.visser@veluwseonderwijsgroep.nl
Tel: (055) 577 97 51
Voorzitter CvB
Dhr. drs. W.D. Hoetmer
E-mail: info@veluwseonderwijsgroep.nl
Tel: (055) 577 97 99
Op de basisschool St. Pancratius werken wij in schooljaar 2021-2022 in acht groepen:
Het onderwijs is een dynamisch proces. Steeds trachten we in te spelen op ontwikkelingen en veranderingen in de maatschappij. We nemen nog wel de leerstof als uitgangspunt, maar we benaderen het kind steeds meer als individu. Zo werken we met dag- en weektaken. Op deze manier leren de kinderen om te gaan met keuzevrijheid, zelfwerkzaamheid en samenwerking.
Ook willen we de uitwisseling van leerlingen tussen de diverse groepen bevorderen als het gaat om de leerontwikkeling van de leerlingen. Leerlingen kunnen zo op hun eigen niveau werken aan de vakgebieden waarvoor dat nodig is. In alle groepen werken we met flexibele werkvormen, waarin het werken in groepjes een steeds grotere plaats inneemt. In de groepen speelt het samenwerken een belangrijke rol. Op deze manier leren leerlingen van elkaar.
Continurooster
Op de St. Pancratius werken we met een continurooster. Voor onze school geldt dat wij vijf dagen van 08.30 – 14.00 uur naar school gaan. Dit houdt in dat alle kinderen tussen de middag op school blijven. Om 12.00 uur eten zij samen met de leerkracht en met de klasgenoten in de eigen klas op school. Daarna spelen alle kinderen buiten.
Eten en drinken op school
Al onze kinderen blijven tussen de middag over op school. De lunch eten zij gezamenlijk met hun eigen leerkracht in hun eigen klas. De kinderen moeten zelf hun eigen lunch meenemen. Daarna is er een pauze. Het toezicht tijdens de lunchpauze wordt uitgevoerd door de leerkrachten.
Voor in de pauze ‘s ochtends nemen de kinderen iets te eten en te drinken mee. Wij vragen u vriendelijk geen snoep of koolzuurhoudende dranken mee te geven. Dit geldt ook voor het eten tussen de middag; wij vragen u te zorgen voor een gezonde lunch.
Bij ons op school mag een kind zich in eigen tempo ontwikkelen. Wel geven we aanbod en stimulans zodat kinderen ook buiten hun comfort zone tot ontplooiing komen.
We werken veel thematisch waarbij we het belangrijk vinden om het spel in de klas te koppelen aan de buitenwereld. Bijvoorbeeld: als we werken over dieren, gaan we op bezoek bij de dierenarts. Het is prachtig om te zien hoe kinderen hetgeen ze gezien hebben, in onze speelhoeken naspelen.
Een belangrijk onderdeel van ons onderwijs is het groepsdoorbroken werken. Zo zijn er dagdelen waarop we groep 1 en 2 apart lesgeven zodat we nóg beter kunnen aansluiten bij het niveau. We werken ook met leeftijden door elkaar heen, zodat kinderen veel van elkaar kunnen leren. De groepen 1/2 en 3 werken regelmatig samen, kinderen uit deze groepen spelen en werken door elkaar op vaste momenten in de verschillende lokalen en in de speelzaal. Zo leren de kinderen van en met elkaar en verbinden we de doelen van de groepen 1/2 en 3 met elkaar.
Gedurende de dag komt er van alles aan bod. De kinderen komen binnen en mogen meteen spelen bij hun tafel. Activiteiten als zingen, vertellen, prentenboeken lezen en Engels doen we meestal in de kring. Bij het werken en spelen gebruiken we een planbord wat kinderen helpt om enig zicht te krijgen op tijd en activiteiten.
De structuur in groep 1 en 2 is helder. Regels en afspraken zorgen ervoor dat er ruimte is voor elk kind om veilig te kunnen leren en groeien.
Projectmatig werken
Kinderen leren vaak al doende, vooral tijdens het spelen. Wij werken en spelen aan de hand van thema’s. De thema’s sluiten aan bij het kind en zoveel mogelijk bij de actualiteit. We laten altijd weten met welk thema we bezig zijn. Bij sommige thema afsluitingen nodigen wij de ouders uit. Door veel met leerlingen te praten en door ze spelenderwijs allerlei dingen te laten ervaren, leren ze veel woorden en begrippen. Deze taalactiviteiten komen aan bod tijdens het kringgesprek, maar ook verspreid over de schooldag in de vorm van voorlezen, vertellen, versjes leren en taalspelletjes. Dit is een goede voorbereiding op de latere kennisgebieden: taal, lezen, rekenen en wereldoriëntatie.
Werklessen
In de werklessen geven we opdrachten die inspelen op de ontwikkelingsbehoefte van het kind en het kind uitdagen een stapje verder te gaan. Tijdens de werklessen worden activiteiten gedaan zoals: knippen, plakken, scheuren, boetseren en tekenen. De opdrachten zijn altijd gericht op de ontwikkeling van een bepaald gebied: motoriek, oog-handcoördinatie, zintuiglijke ontwikkeling of taal- en rekenontwikkeling. In het programma is ook ruimte voor expressie en beweging. Kleuters hebben een rijke fantasie en zijn heel creatief. Wij spelen daarop in door bijvoorbeeld muziek te maken, te dansen en toneelstukjes op te voeren. Het verder ontwikkelen van de creativiteit vinden wij heel belangrijk, omdat de kinderen zo leren flexibel om te gaan met hun omgeving, nieuwe dingen te bedenken en uit te werken.
Beweging
Er is ook tijd voor beweging. In onze school is een prachtige ruimte om te spelen en te bewegen. Het speellokaal beschikt over allerlei materialen waar kinderen zich lekker mee kunnen uitleven. Uiteraard hebben wij ook aandacht voor de ontwikkeling van de sociale vaardigheden. Tijdens het spelen en werken leren leerlingen bijvoorbeeld samen te spelen, materialen te delen en contact met elkaar te maken. Kinderen werken ook regelmatig met de computer. We zijn een “Gezonde School”, waarbij onze focus ligt op het gebied van bewegen en sport. Veel activiteiten doen we buiten op ons groene plein.
In de onderbouw hebben de leerlingen een stevige basis gelegd voor de bovenbouw. Vanaf groep 3 maakt het spelend leren langzaam plaats voor het leren. Spelend en onderzoekend leren krijgt een plaats binnen het thematisch werken middels Thinking for Learning. In de loop der jaren leren de leerlingen steeds zelfstandiger te werken.
Een van de belangrijkste taken van de leerkrachten is het kind begeleiden op weg naar zelfstandigheid. Een belangrijk onderdeel hiervan is de zelfredzaamheid. U kunt hier als ouder ook een belangrijke rol in vervullen. Laat uw kind zoveel mogelijk zelf doen, bijvoorbeeld laat het de jas aan- en uittrekken en ophangen, laat het zelf de schoenveters strikken en alleen naar het toilet gaan. Voor de oudere kinderen geldt in deze het kennen van hun eigen verantwoordelijkheden, op tijd hun huiswerk en andere materialen meenemen, aandacht schenken aan hun gymspullen, drinkbekers niet her en der laten slingeren, enzovoort.
Binnen het leesonderwijs onderscheiden we de volgende vormen: technisch lezen, begrijpend lezen en leesbeleving. Bij technisch lezen gaat het om het hardop lezen van woorden of een tekst. We lezen gezamenlijk, zelfstandig en in groepjes. In kleine groepjes wordt gezamenlijk een boek gelezen. We houden rekening met de niveauverschillen van de kinderen. De klassen-/schoolbibliotheek heeft een groot scala aan boeken die aansluiten bij zowel het leesniveau als de leesbeleving van de leerlingen. Eind groep 3 zijn de verschillen in leesniveau soms erg groot. In groep 4 zullen veel kinderen op een goed leesniveau moeten komen. Wij vinden het belangrijk hier veel aandacht aan te besteden. Wij vullen dan ook het niveaulezen aan met diverse methoden en methodieken. De leerlijn bij deze speciale methode voor technisch lezen richt zich op de zwakke lezers, zodat geoefend wordt op leestechniek en leesbegrip.
Begrijpend lezen (Nieuwsbegrip)
Bij het onderdeel begrijpend lezen gaat het erom dat je begrijpt wat je leest, informatie weet te vinden en kunt verwerken. Begrijpend lezen staat in de groepen 5 t/m 8 veel op het programma. Er wordt zowel in de taal- als leeslessen veel aandacht aan geschonken. Wij vinden het heel belangrijk dat leerlingen lezen ook leuk vinden.
Leesbeleving
Met het onderdeel leesbeleving willen wij het leesplezier bevorderen en interesse wekken voor kinderliteratuur en poëzie. Jaarlijks gaan enkele groepen naar de Brummense bibliotheek om te leren hoe je op een eenvoudige manier boeken kunt vinden. Soms ontmoeten we daar een bekende schrijver of komt er een schrijver onze school bezoeken. Ook wordt er in alle klassen regelmatig voorgelezen, zodat kinderen kennismaken met verschillende genres en schrijvers. De leesbeleving van de kinderen wordt tevens gestimuleerd door het leesaanbod te variëren: kinderen lezen naast jeugdliteratuur stripboeken en informatieve boeken. In de bovenbouw wordt de informatie uit informatieve boeken bijvoorbeeld gebruikt bij het maken van werkstukken. Jaarlijks doen de kinderen uit groep 7/8 bij voldoende belangstelling mee aan de nationale voorleeswedstrijd van de bibliotheken. Uiteraard wordt er ieder jaar uitgebreid aandacht geschonken aan de Kinderboekenweek.
Behalve dat we leerlingen leren duidelijk en in een behoorlijk tempo te schrijven is er binnen het schrijfonderwijs ook veel aandacht voor het schrijven van verschillende soorten teksten in verschillende schrijfstijlen. De kinderen in groep 1 en 2 maken al kennis met letters en cijfers in de speciale schrijfhoek. Vanaf groep 3 gaan we dan verder met schrijfpatronen, schrijfletters en letterverbindingen. Als leerlingen in staat zijn woorden te schrijven, maken we de stap naar het formuleren van zinnen en het samenstellen van verschillende teksten. Binnen ons schrijfonderwijs hebben we ook aandacht voor creatief schrijven. Leerlingen schrijven bijvoorbeeld opstellen en gedichten. De schrijfmethode wordt strikt gehanteerd tot en met groep 6. Daarna achten wij de leerlingen in staat een eigen handschrift te ontwikkelen uitgaande van de methode. Vanaf groep 4 schrijven de leerlingen met een vulpen.
Binnen het rekenonderwijs krijgen leerlingen inzicht in getalsystemen en leren ze werken met verschillende oplossingsstrategieën. De realistische rekenmethode die wij hanteren gaat uit van het dagelijkse leven, en biedt voor de kinderen herkenbare rekensommen aan. Als leerlingen een aantal basisvaardigheden onder de knie hebben, worden de rekenlessen steeds meer toegepast op praktijksituaties. We spelen dan in op de onderwerpen die aan bod komen bij de wereldoriënterende vakken, zoals het plannen van een stadswijk, reizen en het ontwerpen van plattegronden.
In de groepen 4 t/m 7 rekenen wij op tablets met Snappet. De leerkracht kan direct zien in welke mate leerlingen de lesstof beheersen. Ook kan de leerkracht direct bijsturen of helpen als dat nodig is.
Het is de bedoeling dat er in het schooljaar 2021-2022 een rekenplein wordt aangelegd op de speelplaats.
We willen onze kinderen goed voorbereiden op hun toekomst en zorgen dat zij hun plek vinden en kunnen functioneren in de samenleving. Dit zijn belangrijke doelen van het onderwijs. De snel veranderende, dynamische samenleving stelt steeds andere eisen aan haar deelnemers. Het kunnen bedenken van oplossingen voor nieuwe problemen: het wordt steeds belangrijker. De kinderen groeien anders op dan de generatie voor hen: ze communiceren anders en zoeken en krijgen informatie langs andere wegen.
Het doel van Thinking for Learning is om kinderen meer zelf te laten nadenken en meer (in)zicht te geven op hun eigen denkontwikkeling. We leren kinderen om de overvloed aan kennis en informatie te structureren: eerst inventariseren, dan ordenen en dan pas oordelen. Wie helder denkt kan hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden, is op de hoede voor denkfouten, staat open voor nieuwe gezichtspunten, is kritisch en creatief. Het concept Thinking for Learning heeft al mooie resultaten opgeleverd. Leerlingen leren beter en sneller met meer plezier en hoge betrokkenheid. Leerlingen nemen zelf de verantwoordelijkheid voor hun leren, ze worden mede-eigenaar van hun eigen leerproces.
Thinking for Learning hanteert de volgende uitgangspunten:
o Intelligentie kan groeien.
o Uitdaging leidt tot interesse en interesse tot motivatie.
o Betrokkenheid van de leerling bij de lesstof is noodzakelijk.
o Het stellen van goede vragen door de leerkracht is belangrijk:
o Leerlingen moeten ook kunnen denken over hun denken (metacognitie).
o leren volgt op het stellen van goede vragen.
o De transfer van de nieuwe inzichten naar andere situaties moet gemaakt worden (‘dit is dus net als bij…………’).
Bij de wereldoriënterende vakken kunnen er gemakkelijk verbindingen gemaakt worden met andere vakgebieden. Voor het kind de basisschool bezoekt, wordt de belevingswereld opgebouwd uit allerlei gebeurtenissen. Naarmate het kind ouder wordt, wordt de wereld om hem/haar heen steeds groter. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs, maatschappijleer en verkeer gaan daar dieper op in. Deze zijn in de midden- en bovenbouw sinds schooljaar 2018-2019 geïntegreerd in Thinking for Learning. Er wordt thematisch gewerkt aan de hand van kerndoelen.
De groepen in de onderbouw bieden de kerndoelen aan in o.a. projectvormen, wisselend gebruikmakend van diverse methoden.
Waar mogelijk werken wij met concrete materialen, zodat leerlingen inzicht krijgen in de natuur en vaardigheden opdoen om op een zorgzame manier om te kunnen gaan met hun eigen leefwereld en die van planten en dieren.
Bij alle vakgebieden worden er ook presentaties aan de leerlingen gegeven via het digibord.
Maatschappijleer
Bij maatschappijleer komen in de vorm van thema’s en projecten verschillende zaken en problemen op maatschappelijk gebied aan de orde, met betrekking tot zowel Nederland als de rest van de wereld. We maken hierbij o.a. gebruik van tv-lessen en projecten die door de overheid en gemeente ter beschikking worden gesteld.
Verkeer
Bij ons op school is verkeer een belangrijk onderwerp. De leerlingen moeten leren hoe zij rekening moeten houden met hun eigen veiligheid en die van anderen. De methode heeft een doorgaande lijn waarbij in de lesstof vier leerlijnen zijn verwerkt:
● voetganger;
● fietser;
● passagier;
● kritisch beschouwer van het verkeer.
We maken ook gebruik van praktische verkeersmiddelen vanuit de methode Verkeerskunsten. Zo hebben we bijvoorbeeld verkeerslichten en verkeersborden waarmee de kinderen buiten d.m.v. praktische verkeerslessen verkeerssituaties spelenderwijs kunnen oefenen. De leerlingen leggen in groep 7 het verkeersexamen af.
Buitenlokaal en moestuin
In schooljaar 2021-2022 worden het buitenlokaal en de moestuin aangelegd zodat de leerlingen ook buiten aan de slag kunnen met spel en onderzoek.
Expressiviteit is het vermogen om uiting te geven aan gevoelens en gedachten. Dit loopt door alle lessen en activiteiten heen. In de beeldende vakken zoals tekenen, handvaardigheid en drama en dans is er extra aandacht voor expressie en creativiteit. Daarnaast krijgen alle groepen ook muzieklessen.
Cultuureducatie
Naast het aanleren van de basisvaardigheden vinden we ook de aandacht voor kunst en cultuur belangrijk. Wij hebben op onze school een cultuurbeleidsplan geformuleerd.
Kerndoelen zijn:
Cultuureducatie heeft een vaste plaats gekregen in ons schoolprogramma. Wij ontvangen hiervoor extra subsidiegelden.
Op onze school hebben wij een vaste ICC-er (Interne cultuurcoördinator). Als school maken wij ook gebruik van een programma dat wordt samengesteld door de ICC-ers van alle veertien scholen van de gemeente Brummen, die samenwerken in het Cultuurnetwerk Brummen.
Als onderdeel van cultuureducatie kunnen we soms een voorstelling bezoeken, dansles krijgen, naar een concert gaan, een cultureel erfgoed project hebben of kennismaken met het werk van een beeldend kunstenaar. Cuvoba, Edu-Art en Markant (cultuurorganisaties) hebben een adviserende en stimulerende rol.
Wij zijn een katholieke school en proberen daar in ons onderwijs invulling aan te geven. De katholieke grondslag impliceert dat wij aandacht hebben voor álle leerlingen op school. Wij houden rekening met verschillen tussen leerlingen en accepteren ze. Kinderen komen namelijk niet blanco de school binnen. Elk kind neemt de levensvisie van thuis mee naar school. Eenmaal op school komen zij in contact met anderen. Wij vinden het belangrijk voor henzelf en voor de samenleving dat kinderen met anderen en hun levensvisies leren omgaan. Dit vinden wij een belangrijk doel van levensbeschouwelijk onderwijs en is verweven in ons hele onderwijs. Kinderen leren daarnaast zelf zin en betekenis te geven aan situaties op momenten dat die zich voordoen.
Elk schooljaar komen levensbeschouwelijke vraagstukken en normen en waarden aan bod in de lessen catechese. Ook is er aandacht voor levensthema’s, de christelijke traditie en ontmoetingen tussen mensen met verschillende levensbeschouwingen. Diverse (liefdadigheids-)acties hebben onze aandacht. Wat wij steeds weer in praktijk willen brengen is een goede onderlinge verstandhouding. Ons belangrijkste streven is: ervoor zorgen dat alle leerlingen zich op onze school veilig en thuis voelen. Alleen dan kunnen ze zich goed ontwikkelen en voldoende kennis opdoen.
Als team vormen we samen met kinderen, ouders en omgeving een gemeenschap waarin ontmoeting centraal staat. Dit vraagt een houding van respect en aandacht voor de ander. Wij proberen de leerlingen een kritische houding mee te geven, zodat zij zelf keuzes kunnen maken in hun leven. Wij staan open voor discussie en het bespreekbaar maken van onderwerpen.
We besteden aandacht aan kerkelijke feesten en vieringen zoals Pasen en Kerstmis.
Door de opkomst en aanwezigheid van allerlei technieken bewegen mensen steeds minder. Wij willen kinderen meegeven dat bewegen gezond en vooral ook erg leuk is. Ons bewegingsonderwijs bestaat uit gymnastiek en spellessen. Bewegingslessen hebben als belangrijkste doel dat kinderen de mogelijkheden van hun eigen lichaam leren kennen en vergroten. Daarbij houden wij rekening met de eigen veiligheid en die van anderen. Daarnaast vinden wij ook de sociale vorming belangrijk: leren sportief aan activiteiten mee te doen, je te houden aan spelregels en prestaties van anderen te waarderen.
Elke week krijgen de leerlingen gymnastiek. De kleuters maken voor het bewegingsonderwijs gebruik van ons eigen speellokaal. Het liefst hebben we, in verband met de hygiëne, dat de kleuters tijdens deze bewegingslessen zachte gymschoenen aan hebben. De gymschoenen kunt u aan uw kind meegeven en worden op school bewaard.
De groepen 3 t/m 8 gymmen in sportzaal Rhienderoord. Groep 3 en 4 worden vervoerd per bus. De groepen 5 t/m 8 gaan op de fiets naar de gymzaal. Om veiligheidsredenen en in verband met de hygiëne sporten we in gymkleding. Een korte broek en een T-shirt zijn daarvoor uitstekend. Denk ook aan stevige zaalsportschoenen zonder zwarte zolen. De leerkrachten stellen het op prijs als de gymkleding regelmatig mee naar huis wordt genomen om gewassen te worden. Aan het begin van het schooljaar wordt voor alle groepen het gymrooster bekendgemaakt.
De St. Pancratius heeft in april 2019 het certificaat ‘Gezonde School’ bewegen en sport behaald. Hier zijn we trots op. We vinden het ontzettend belangrijk dat kinderen veel bewegen. Dagelijks besteden wij veel aandacht
aan beweging, niet alleen tijdens gymlessen maar ook binnen lessen en in- en buiten de klas. En we staan niet stil.
Om onze school hebben we veel ruimte. Om deze ruimte te benutten ontwikkelen we een groen schoolplein waar
kinderen naar hartenlust kunnen spelen. Naast bewegingsactiviteiten op school worden er ook buitenschoolse verschillende activiteiten georganiseerd, gericht op sport, spel en bewegen. De school heeft nauwe banden met Stichting Sportkompas, studenten van sportopleidingen geven tijdens bepaalde periodes sport- en spellessen aan de leerlingen. De Pancratiusschool doet er alles aan om de leerlingen zo veel mogelijk in beweging te krijgen.
ICT is belangrijk in onze schoolontwikkeling. Ons doel is ICT structureel een plaats te geven als hulpmiddel in de klas passend bij onze visie op leren. In die visie spelen zelfstandig werken, coöperatief leren, onderwijs op maat en een uitdagende leeromgeving een belangrijke rol en de computer is daarbij van grote waarde. We werken met digitale schoolborden in alle klassen, die o.a. ingezet worden als presentatiemiddel, onderwijsmiddel en informatiebron.
Door de directe verbinding met internet en de speciale software bieden de digiborden veel mogelijkheden voor een uitdagende leeromgeving. Daarnaast staat er in elk lokaal een aantal computers en wordt er gewerkt met laptops en iPads. Alle computers hebben aansluiting op het internet en zijn voorzien van een elektronische leeromgeving, waarbinnen elke leerling zijn/haar eigen omgeving heeft. Het gebruik van de computer is in veel gevallen geïntegreerd in de lesmethodes, projecten en spreekbeurten. Daarnaast speelt ICT een rol bij het bijhouden van gegevens van leerlingen in ons leerlingvolgsysteem en kwaliteitszorgsysteem Parnassys.
Onze homepage is te vinden op www.stpancratius.nl.
Wij zijn ook actief op Facebook: facebook.com/pancobrummen.
Wij spelen in op de taalgevoeligheid van kinderen door ze al vanaf 4-jarige leeftijd de Engelse taal aan te bieden. We geven af en toe ook andere vakken in het Engels, waardoor we twee vliegen in een klap slaan. Een start in het Engels bij de kleuters of een gymles die in het Engels gegeven wordt. Dit gebeurt op een kindvriendelijke en uitdagende wijze. Bekend is dat vooral de taalgevoelige leeftijd in de onderbouw een goede uitgangspositie is. We leggen de nadruk op het spreken, luisteren en begrijpen van deze taal.
In groep 1/2 maken de leerlingen spelenderwijs kennis met het Engels. Zo luisteren ze naar Engelse verhalen, zingen liedjes en leren hun eerste Engelse woordjes en korte zinnen. In de loop der jaren wordt hun woordenschat verder uitgebreid en leren de kinderen de beginselen van de Engelse grammatica.
De groepen 3 en 4 krijgen ook Engels. In deze groepen wordt de intensiteit van het Engelstalige programma tijdelijk wat minder omdat de kinderen nu ook Nederlands leren lezen en schrijven.
In groep 5 en 6 neemt de intensiteit van het Engelstalige programma weer toe en zal het Engels ook aangeboden worden als vak. Groep 7 en 8 hebben altijd al Engels op het programma staan, hier zal alleen de inhoud van de lessen verbreden. In alle groepen maken wij gebruik van de methode Take It Easy.
Net als bij andere vaardigheden zoals rekenen en gym zal er ‘natuurlijke differentiatie’ plaatsvinden. Sommige kinderen kunnen en doen nu eenmaal meer met wat ze aangeboden krijgen dan andere. Voorop staat dat Engels leren voor alle kinderen leuk blijft en dat er voldoende rekening gehouden wordt met de verschillen tussen leerlingen.
Het primaire doel is om leerlingen beter voor te bereiden op het voortgezet onderwijs en hun verdere toekomst.
Op school besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Dit zit verweven in de dagelijkse praktijk, we besteden er ook expliciet aandacht aan tijdens speciale SEO/Kanjerlessen. Door middel van groepsactiviteiten blijven we aandacht besteden aan groepsvorming, we houden hiermee ook het sociale klimaat in de klas op peil.
Kanjertraining
De Kanjertraining, waar wij voor gekozen hebben, heeft als belangrijkste doel dat een kind positief over zichzelf en anderen leert denken. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties en daardoor komen tijd en energie vrij. Het heeft ook een positief effect op concentratie en leerresultaten. Wekelijks oefenen wij met de Kanjertraining expliciet hoe met elkaar om te gaan. Tijdens deze les staat centraal dat iedereen een eigen mening, wensen en gevoelens heeft. Wij leren om te gaan met verschillende situaties, ons bewust te zijn van ons gedrag en vertrouwen in onszelf te krijgen. In het kanjerbeleid is ook beschreven op welke wijze het sanctiebeleid vorm en inhoud krijgt. Dit is natuurlijk op school op te vragen.
Kanjerafspraken
We besteden aandacht aan actief burgerschap door kinderen bewust te maken van de normen en waarden die richtinggevend zijn in ons leven: wat is in onze samenleving sociaal aanvaardbaar en wat niet. Tevens leven we in een samenleving met een grote diversiteit aan bijvoorbeeld mensen, religies en culturen. De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.
We vinden het belangrijk dat eenieder de ander respecteert zoals hij is. De Europese grenzen zijn opengegaan; de wereld wordt steeds ‘kleiner’. Jonge kinderen groeien op tot wereldburger. Daarbij wordt de invloed van media waaronder het internet steeds groter. We willen kinderen leren hier kritisch en selectief mee om te gaan. Onze school probeert leerlingen een actieve houding mee te geven als het gaat om burgerschap. In de klas en op het schoolplein komt het kind in aanraking met gebeurtenissen die ook voorkomen in de samenleving. Wij oefenen daarom met de kinderen hoe zij kunnen omgaan met verschillende situaties, hoe zij zich bewust worden van hun gedrag en hoe zij vertrouwen in zichzelf krijgen.
Kinderen in de bovenbouw krijgen regelmatig werk mee naar huis. Het gaat er ons vooral om dat de kinderen vertrouwd raken met het maken of leren van huiswerk. In de groepen 7 en 8 wordt leerlingen geleerd te plannen m.b.v. een agenda. Kinderen die gewend zijn aan het regelmatig maken van huiswerk, vinden gemakkelijker hun draai in het voortgezet onderwijs. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen beter presteren als ouders ook voor deze vorm van schoolwerk belangstelling tonen.
Op de Pancratius hebben we een leerlingenraad. Uit de groepen 5 t/m 8 nemen een jongen en een meisje zitting in deze raad. Samen met de directeur praten de leerlingen elke maand over alles dat de leerlingen op school bezig houdt. Voorafgaand aan het overleg houden de leerlingen in hun eigen groep een klassenvergadering waarin wordt besproken welke punten in de leerlingenraad worden ingebracht. Er wordt gewerkt met een agenda en met notulen zodat de afspraken helder beschreven staan.
De leerlingenraad praat namens kinderen uit de groepen 1 t/m 8, ook in de onderbouw wordt regelmatig gepeild wat er zoal leeft bij de kinderen. Kinderen mogen één jaar deelnemen aan de leerlingenraad. Op die manier kunnen meerdere leerlingen uit een groep deelnemen. We merken dat het een hele leerzame ervaring voor de kinderen is, de betrokkenheid bij school wordt ermee enorm vergroot. We zijn trots op de manier waarop deze leerlingen hun medeleerlingen vertegenwoordigen! De mening van onze leerlingen doet er toe!
Wij vinden het belangrijk om kinderen een stevige basis voor de rest van hun schoolloopbaan en toekomst mee te geven. Dat doen we door goed onderwijs aan te bieden, maar de St. Pancratius biedt u en uw kind méér!
Schoolreisje
Ieder jaar gaan de kinderen van groep 1 t/m 7 op schoolreis naar bijvoorbeeld een dierentuin of een speeltuin. Bij de activiteiten wordt zorg gedragen voor voldoende begeleiding, zodat de veiligheid van de kinderen gewaarborgd is.
Schoolkamp
De leerlingen van groep 8 gaan ter afsluiting van de basisschoolperiode drie dagen op kamp. Wij maken er dan een afwisselend, actief en sportief kamp van.
Sportdag/Koningsdag
Voor de groepen 6 tot en met 8 wordt jaarlijks een sport- en speldag georganiseerd samen met alle andere scholen uit het dorp. Deze sportieve happening vindt plaats in de maand mei. In het kader van Koningsdag doen de groepen 1 t/m 5 mee aan de Koningsspelen. In de jaarkalender staat per schooljaar specifieke informatie rondom deze activiteiten.
Projecten en excursies
Het gebeurt regelmatig dat in aansluiting op de lesstof of het thema waarmee gewerkt wordt, een uitstapje gemaakt wordt naar een monument, bedrijf, vereniging of museum. Wij vinden dit erg belangrijk voor de kinderen, omdat het bezoek de lesstof aanschouwelijk maakt en daarmee interessanter voor de kinderen.
School- en sporttoernooien
De sportverenigingen in Brummen e.o. organiseren verspreid over het schooljaar allerlei sporttoernooien. Onze school is vaak enthousiast vertegenwoordigd. De toernooien vinden plaats onder verantwoordelijkheid van de ouders en de sportverenigingen. De school stelt alleen de eigen schooltenues ter beschikking. De ouderraad van de school coördineert deze niet-specifiek schoolgebonden activiteiten. We hebben al verschillende prijzen in de wacht gesleept met onder andere het schoolvoetbaltoernooi en het jeugdhandbaltoernooi. We vinden sportieve deelname en plezier in het spel echter het allerbelangrijkst.
Kinderboekenweek
Eens per jaar staat onze school helemaal in het teken van de kinderboekenweek. Deze week staat in het teken van lezen en leesbeleving. Ook is er ruimte voor kunst, creativiteit en muziek.
Goede doelen
Elk jaar wordt er, indien mogelijk, tenminste één actie gehouden voor een goed doel.
Kinderpostzegelactie
Onze school doet ieder jaar mee aan de kinderpostzegelactie. In september en oktober gaan in heel Nederland kinderen op pad om bestellingen voor kinderpostzegels en -kaarten op te nemen. De opbrengst van deze actie komt ten goede aan de minder bedeelde kinderen in onze samenleving. In november worden de zegels afgeleverd. Bij deze actie zijn de leerlingen uit groep 7/8 betrokken.
Verenigingen
Binnen Brummen is door alle basisscholen de afspraak gemaakt om plaatselijke verenigingen te helpen bij het verstrekken van informatie over hun club aan de schooljeugd, mits er geen commerciële bijbedoelingen zijn.
De St. Pancratius heeft in april 2019 het certificaat ‘Gezonde School’ bewegen en sport behaald. Hier zijn we
trots op. We richten ons hierbij op bewegen en integreren dit, waar mogelijk, in onze lessen en activiteiten.We vinden het ontzettend belangrijk dat kinderen veel bewegen. Dagelijks besteden wij hier veel aandacht aan beweging, niet alleen tijdens gymlessen maar ook binnen lessen en in- en buiten de klas. En we staan niet stil. Om onze school hebben we veel ruimte. Om deze ruimte te benutten ontwikkelen we een groen schoolplein waar kinderen naar hartenlust kunnen spelen. Waar mogelijk stimuleren we deelname aan sportieve activiteiten in Brummen. Regelmatig zijn dit ook buitenschoolse activiteiten waar kinderen zelf aan mee kunnen doen. Sinds schooljaar 2018-2019 wordt, in samenwerking met de combinatiefunctionaris sport van de gemeente Brummen en met lokale verenigingen, elke maand een naschoolse sport/spel activiteit aangeboden aan leerlingen die dat leuk vinden. Hierbij kan worden gedacht aan: voetbal, rugby, slagbal en andere sportieve activiteiten.
Trakteren
Kinderen mogen geen snoep mee naar school nemen. Voor de pauze kunnen zij wel een beker drinken en/of fruit meebrengen. Een uitzondering op deze regel geldt voor verjaardagen. Op hun verjaardag mogen de kinderen op snoep, fruit of iets hartigs trakteren, als het maar niet te veel is.
Op vrijwel alle scholen duikt van tijd tot tijd hoofdluis op. Een verklaring voor dit lastige verschijnsel is er niet. Wanneer het uw kind treft, wilt u het dan op school melden zodat de leerkracht tijdig andere ouders kan attenderen. Geneert u zich hier niet voor, hoofdluis kan bij elk kind voorkomen. Bij ons op school is er een ouderwerkgroep die regelmatig controleert op hoofdluis. Elke woensdag na een schoolvakantie worden alle leerlingen gecontroleerd.
Dagelijks doen we ons uiterste best om goed onderwijs te verzorgen en daarbij oog te hebben voor het welzijn van al onze leerlingen. Toch kan het zijn dat ouders/verzorgers niet tevreden zijn. In dat geval vragen we u contact met ons op te nemen, zodat we in een open en eerlijk gesprek kunnen zoeken naar een oplossing.
Kinderen geven een mobiele telefoon af aan de leerkracht zodat deze veilig bewaard wordt. Incidenteel kan er gebruik van gemaakt worden.
De St. Pancratius is een actieve school. Wij zoeken altijd naar creatieve manieren om onze activiteiten te
financieren, maar vragen ouders ook om vrijwillig een financiële bijdrage te leveren. Dit geld besteden wij o.a. aan het schoolreisje, het sinterklaasfeest, het kerstfeest, carnaval en het paasfeest.
De vrijwillige ouderbijdrage is vastgesteld op € 40 per kind. Het bedrag van € 40,— is uit te splitsen in twee afzonderlijke bedragen:
– € 24, — voor het schoolreisje
– € 16,– ouderbijdrage; dit bedrag wordt gebruikt voor alle overige activiteiten en feesten.
De Ouderraad levert jaarlijks ook een financiële bijdrage aan de organisatie van het schoolkamp. (Ouders van kinderen in groep 8: Houd er rekening mee dat u hier zelf ook nog een bedrag voor moet betalen).
Ouders met een laag inkomen, die deze bijdrage niet kunnen betalen, kunnen zich melden bij de Gemeente Brummen. Voor kinderen van ouders met een laag inkomen is het juist heel belangrijk dat zij volwaardig mee kunnen doen met de diverse activiteiten en feesten op school. Binnen de gemeente Brummen is daarom gesproken over het opzetten van een minimaregeling met medewerking van de basisscholen.
Ouders die gebruik maken van minimaal één ondersteuningsregeling, ontvangen jaarlijks per kind van 4 tot en met 12 jaar een voucher voor de ouderbijdrage. Deze bon kunnen de ouders bij de schooldirecteur binnen de gemeente Brummen inleveren. Hiermee vergoedt de gemeente de school € 35,-. Het eventuele restant neemt de school voor haar rekening.
De vrijwillige ouderbijdrage wordt geïnd via “schoolkassa” dat een onderdeel is van Parnassys, ons schooleigen administratieprogramma. U ontvangt aan het begin van het schooljaar een betaalverzoek van ons die u eenvoudig via IDEAL kunt voldoen. Ook voor andere incidentele ouderbijdragen zal dit betaalsysteem worden gehanteerd.
Leerlingen waarvan de ouders de ouderbijdrage niet betalen, leidt niet tot het uitsluiten van leerlingen van deelname aan activiteiten.
Basisschool St. Pancratius heeft voor alle leerlingen een ongevallenverzekering en een doorlopende reisverzekering afgesloten.
Ongevallenverzekering
Op grond van de ongevallenverzekering zijn de leerlingen verzekerd. Deze verzekering geeft recht op een (beperkte) uitkering indien een ongeval tot overlijden of blijvende invaliditeit leidt. Ook zijn de geneeskundige en tandheelkundige kosten gedeeltelijk meeverzekerd, voor zover de eigen
verzekering van betrokkenen geen dekking biedt (bijvoorbeeld door eigen risico). Materiële schade valt niet onder de dekking; als bijvoorbeeld tijdens de gymles een bril door een bal wordt beschadigd, wordt deze niet door school vergoed. De ongevallenverzekering is afgesloten onder de navolgende voorwaarden:
*Indien de daaruit voortvloeiende schade het rechtstreeks gevolg is van de werkzaamheden welke verzekerde uit hoofde van zijn/haar functie verricht.
Deze verzekering is van kracht gedurende de schooltijden evenals tijdens het gaan en komen van de scholen, en wel vanaf een uur voor de aanvang tot een uur na het verlaten van de school. Bovendien is deze verzekering van kracht gedurende excursies, schoolreizen en werkweken, die onder leiding staan van de school. In principe vallen alle door de school geïnitieerde activiteiten onder de dekking van de verzekering.
Indien onverhoopt een leerling een ongeval mocht overkomen, moet dit onmiddellijk aan de administratie van de school worden medegedeeld. De leerling ontvangt dan een schadeaangifte formulier dat na invulling en ondertekening onmiddellijk moet worden ingeleverd bij de administratie.
Aansprakelijkheidsverzekering
Voor personeel, vrijwilligers en ouders die aan schoolse dan wel buitenschoolse met de school min of meer verband houdende activiteiten deelnemen heeft de school een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Verzekerd is de aansprakelijkheid voor door derden geleden schade in verband met handelen of nalaten in de verzekerde hoedanigheid, zulks met inachtneming van de in de polis van toepassing verklaarde voorwaarden en rubrieken. Opzet is uitgesloten van de dekking.
Eigendommen van de leerlingen
De school stelt zich niet aansprakelijk voor zoekraken, beschadiging of diefstal van eigendommen van de leerlingen, ook niet uit kluisjes.
Nota bene
Schade die door onrechtmatig handelen van een leerling wordt veroorzaakt, valt onder de eigen verantwoordelijkheid van die leerling (of die van de ouders als de leerling jonger dan 14 jaar is). In geval van schade zal dan aanspraak moeten worden gemaakt op de particuliere verzekering van de betreffende leerling/ouders.
Doorlopende reisverzekering
Deze doorlopende reisverzekering is van toepassing op personeel waaronder stagiaires, vrijwilligers, inleenkrachten en leerlingen en al degenen welke aan schoolse dan wel buitenschoolse met de school min of meer verband houdende activiteiten deelnemen.
De school is gevestigd in een modern schoolgebouw bestaande uit schoolwoningen. De school is uitgerust met brand- en rookmelders en blusmiddelen. De vluchtroutes zijn duidelijk aangegeven en we houden minstens 3 x per jaar een ontruimingsoefening. Binnen de school hebben we een aantal collega’s die gediplomeerd zijn voor bedrijfshulpverlening.
Sociale veiligheid
Een sociaal-veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor een kind om zich te ontwikkelen en te kunnen leren. Wij besteden daar veel aandacht aan op verschillende manieren:
Bij de vertrouwenspersoon kunnen kinderen, ouders leerkrachten en medewerkers terecht als ze zich (seksueel) geïntimideerd voelen of als hen fysiek en/of psychisch geweld is aangedaan. Het kan gaan om vervelende uitnodigingen, dubbelzinnige opmerkingen, de manier waarop iemand naar je kijkt, handtastelijkheden of extreme pesterijen. Tevens valt hier discriminatie en extremisme onder. De vertrouwenspersoon bij ons op school is: mevrouw Annemiek Draaijer. Zij is bereikbaar via het telefoonnummer van de school (0575-561906) of per mail: a.draaijer@veluwseonderwijsgroep.nl
Huisvesting
De Pancratiusschool bestaat al ruim 125 jaar. Het huidige schoolgebouw heeft de uitstraling van schoolwoningen. Het buitenterrein wordt verder ontwikkeld, we willen namelijk nog meer gebruik gaan maken van de prachtige ruimte die we hebben om ons gebouw.
De gezondheid van onze kinderen staat voorop. Kinderen moet rookvrij kunnen opgroeien. Daarom is ook ons schoolplein rookvrij.
Basisschool St. Pancratius heeft de aansluiting tussen basisschool en peuterspeelzaal/buitenschoolse opvang geregeld door deze opvang uit te besteden aan de kinderopvangorganisatie Malin. In de “De Kleine Krijger” naast onze school verzorgt kinderopvang Malin de kinderopvang/BSO. Zij maakt gebruik van de ontwikkelingslijnen van de St. Pancratiusschool waardoor de kinderopvang goed aansluit op de basisschool. Zij zorgt niet alleen voor een goede afstemming van school en opvangtijden, maar ook voor een samenhang in de pedagogische infrastructuur.
Kinderen van nul tot vier jaar kunnen terecht bij de kinderopvang van Malin, gevestigd op ons terrein. Regelmaat en structuur zijn belangrijke uitgangspunten van Malin. De baby’s krijgen voeding volgens hun eigen schema. Het slaapritme hangt af van de behoefte van het kind. Tussen de voedingen en het slapen door wordt er met de baby’s gespeeld. De dreumesen eten en slapen zoveel mogelijk op vaste tijden en ook de peuters hebben een vaste dagindeling. De groepsruimte is zo ingericht dat de kinderen op een veilige manier kunnen spelen en ontdekken: één kant is vooral bedoeld voor de nul- tot tweejarigen, de andere voor de peuters.
Inschrijven of meer informatie
Vanaf 7.15 uur is uw kind welkom bij kinderopvang Malin, op ons eigen terrein. Voordat wij uw kind naar school brengen kan hij of zij bij ons spelen en ontbijten. Wij vragen u zelf een ontbijttrommel mee te nemen. Een pedagogisch medewerker brengt uw kind rond de afgesproken tijd naar de klas. Oudere kinderen gaan zelfstandig naar hun klas.
Na schooltijd en in de vakanties kunnen leerlingen terecht bij de BSO van Malin op ons eigen terrein. Zodra alle kinderen aanwezig zijn, drinken ze en eten ze fruit en kunnen ze de (school)dag met elkaar doorspreken. Daarna mogen de kinderen spelletjes doen, knutselen of spelen buiten. De BSO start op schooldagen op het moment dat de school uitgaat. De kleuters worden opgehaald en naar het BSO-gebouw gebracht. De oudere leerlingen komen zelfstandig naar de BSO. Om 17.00 uur sluiten we gezamenlijk de dag af. Tussen 17.00 en 18.15 uur kunnen de kinderen worden opgehaald of (na toestemming van ouder) zelf naar huis.
Inschrijven of meer informatie
Inschrijven of meer informatie
Ons team bestaat uit een directeur, een intern begeleider en leerkrachten. Een aantal leerkrachten heeft een specialisatie o.a. op het gebied van gedrag/taal-lezen /rekenen/ meerbegaafdheid/het jonge kind/ICT/Engels en cultuur.
Daarnaast wordt het team ondersteund door een administratief en twee facilitair medewerkers. Ook zijn er enkele vrijwilligers die ondersteunende taken verrichten.
De directeur is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Elke klas heeft 1 of 2 leerkrachten. De leerlingen hebben het meeste contact met hun juf of meester. Zij/hij verzorgt de meeste lessen en staat altijd voor de kinderen en de ouder(s)/verzorger(s) klaar. De intern begeleider bewaakt de zorgstructuur van de school en coacht de leerkrachten bij de (speciale) leerlingenzorg.
Extra hulp
Gelukkig worden we regelmatig bijgestaan door behulpzame ouders/verzorgers. Zo helpen zij ons bij commissiewerk, hoofdluiscontrole en als begeleider op sport- en speldagen en bij activiteiten. Deze extra handen maken allerlei activiteiten mogelijk. Uw hulp is altijd welkom!
Stagiaires
Bij ons op school geven we studenten van de pabo de gelegenheid de praktische opdrachten van hun studie uit te voeren. Pabostudenten worden opgeleid tot leerkracht basisonderwijs. De student loopt een bepaalde periode mee met een leerkracht. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor wat er in de klas gebeurt. Vierdejaars studenten kunnen bij ons op school een LIO- of WPO-stage doen. Na een inwerkperiode zal de student zelfstandig voor de klas staan. De student zal hierbij gecoacht worden door een leerkracht. Naast de Pabo lopen ook studenten van de opleiding tot onderwijsassistent stage op onze school.
Vervanging
Als een leerkracht door ziekte of verlof niet op school is, maken we gebruik van invalleerkrachten. Driessen HRM beheert de vervangerspool voor de Veluwse Onderwijsgroep. Alle basisscholen van de Veluwse Onderwijsgroep
maken gebruik van deze invalpool. We merken dat er een steeds groter spanningsveld ontstaat tussen de vraag naar geschikte
invallers en het aanbod. Mocht het niet lukken een vervanger te regelen, dan proberen we binnen het team een oplossing te vinden. Wanneer er geen invalleerkrachten meer beschikbaar zijn, dan zijn we soms genoodzaakt om
kinderen uit een groep te verdelen over de andere groepen. In het uiterste geval kan het voorkomen dat we een groep naar huis moeten sturen.
Wij vinden het belangrijk dat we kritisch kijken naar onze school en dat we onszelf en ons onderwijs blijven verbeteren/ ontwikkelen. Dit maakt dat we tijd stoppen in studie en scholing. Het is de bedoeling dat wij ook dit schooljaar blijven bouwen aan een adaptieve school. Niet alleen staat de leerling hierbij centraal, maar ook de houding en professionaliteit van de leerkracht worden besproken. De leerkrachten op onze school volgen daarom naast gemeenschappelijke cursussen, ook individuele scholing in vele uiteenlopende onderwerpen. De kennis en ervaring die zij opdoen, proberen zij zo goed mogelijk over te dragen aan collega’s en leerlingen. Wij hebben in ons team afspraken gemaakt over de te volgen aanpak in de verschillende groepen.
De aanpak wordt schriftelijk vastgelegd, zodat zowel naar ‘binnen’ als naar ‘buiten’ overleg kan plaatsvinden over de onderwijsontwikkeling in de school. Jaarlijks vinden er evaluaties plaats. Op grond hiervan worden de nieuwe ontwikkelingsvelden voor de toekomst vastgesteld.
Directeur
Per Theeuwes:
p.theeuwes@veluwseonderwijsgroep.nl
IB
Annemiek Draaijer:
a.draaijer@veluwseonderwijsgroep.nl
Administratie
Jolanda Hafkamp:
panadministratie@veluwseonderwijsgroep.nl
Leerkrachten en contactgegevens
Mevr. Jantine Alfrink | j.alfrink@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Ivy Besems | i.besems@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Lotte Bloemheuvel | l.bloemheuvel@veluwseonderwijsgroep.n | |
Mevr. Jolanda v.d. Brink | j.vandenbrink@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Annemiek Draaijer | a.draaijer@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Gaby Hogendorp | g.hogendorp@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Niké Nuijten | n.nuijten@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Simone Obdeijn | s.obdeijn@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Marieke Oosterveen | m.oosterveen@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Tessa Rouwenhorst | t.rouwenhorst@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Dhr Ronald Sengers | r.sengers@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Margriet Smit | m.smit@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Marleen Timmen | m.timmen@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Esmé Vonk | e.vonk@veluwseonderwijsgroep.nl |
Vrijwilligers:
Mevr. Jacomien Graven
Dhr Gerrit van Zeijts
Werkdrukverlagende middelen vanuit de overheid
Scholen in Nederland krijgen vanuit de overheid werkdruk verlagende middelen en ook komen vanuit de NPO gelden ter beschikking. Dit betekent dat er formatief meer leerkrachturen worden toegevoegd aan de
formatie. Zo hebben leerkrachten extra tijd voor hun taken en kunnen groepjes leerlingen extra ondersteund worden.
Mevr. Thea Princen blijft aan school verbonden, zij zal twee halve dagen per week
leerlingen gaan ondersteunen.
Ook mevr. Sonja Hooijman blijft aan onze school verbonden.
Een nieuwe school is voor een kind altijd spannend. Of het nu gaat om de stap van de peuterschool naar de basisschool of van instroom in een hogere klas, het gaat altijd samen met een hoop veranderingen en indrukken. Wij helpen graag ervoor te zorgen dat uw kind snel zijn plaats heeft gevonden. Wanneer u uw kind aan wilt melden, vragen wij u altijd met uw kind langs te komen. We nemen de tijd om kennis te maken met elkaar en met de school.
Kinderen ontwikkelen zich van nature. Ze zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. Op school stimuleren wij kinderen hun talenten te ontplooien door ze in een veilige omgeving uitdagende opdrachten te geven. Om in te spelen op de ontwikkeling volgen we de prestaties van onze kinderen nauwgezet. Als de ontwikkeling wat minder vanzelfsprekend verloopt, bieden we hulp, want we trachten zoveel mogelijk af te stemmen op de persoonlijke behoefte van de leerlingen. Leerlingen die extra zorg nodig hebben, zullen ook zo lang mogelijk worden opgevangen op de basisschool. Pas als we niet meer de hulp kunnen bieden die nodig is, kan een kind naar een school voor speciaal basisonderwijs. Op landelijk niveau zijn daarvoor afspraken gemaakt in het kader van Passend Onderwijs.
Wij willen dat ieder kind met plezier naar school gaat. Een school moet een veilige omgeving zijn. We hebben naast de afspraken van de Kanjertraining enkele afspraken die het werken en spelen voor iedereen prettig maken. Deze regels zijn op een positieve manier verwoord, we gaan dus uit van wat we met elkaar willen.
Als een leerling zich niet aan een afspraak houdt, zal er een passende sanctie volgen. We volgen hierbij het kanjerprotocol. Ons uitgangspunt blijft dat we het positieve van het kind willen zien en benadrukken, maar bij ernstige verstoring van de rust en veiligheid van leerkrachten en leerlingen kan een leerling geschorst of verwijderd worden. Schorsing is aan de orde wanneer onmiddellijk moet worden opgetreden en er tijd nodig is voor het zoeken naar een oplossing. Een schorsing gaat altijd samen met gesprekken met leerling, ouders en de leerkracht. Verwijdering is een ordemaatregel bij zodanig ernstig wangedrag van een leerling, dat de leerling niet langer op school kan blijven. De beslissing voor deze maatregel wordt genomen door de directeur van de basisschool en in overleg met het college van bestuur.
Onze school heeft een belangrijke taak bij de aanpak van leesproblemen en dyslexie. Dyslexie is een stoornis die wordt gekenmerkt door problemen in de automatisering van het lezen en/of spellen. Wij gebruiken op onze school een dyslexieprotocol. Dat bestaat uit een stappenplan voor elke groep. Daarin is vastgelegd dat op meerdere momenten in het schooljaar onderzoek wordt gedaan naar de leesvorderingen. Bij kleuters gaat het daarbij om de voorbereidende taal- en leesontwikkeling. In groep 3 is dat het aanvankelijk lezen en voor de volgende groepen het technisch en begrijpend lezen. Dit protocol helpt de leerkracht om vroegtijdig leesproblemen te onderkennen en het geeft ook advisering over leeshulp. Daarmee kan een groot deel van de leesproblemen meestal worden verholpen. Verder worden voldoende gegevens verzameld om kenmerken van dyslexie te kunnen herkennen. Een dyslexieverklaring mogen wij zelf nooit geven, dat kan alleen op grond van specialistisch onderzoek. De intern begeleider kan u hierover informeren.
Kinderen worden gemotiveerd tot leren als ze voldoende uitdaging en ondersteuning ervaren. We vinden het belangrijk om rekening te houden met verschillen tussen leerlingen. In groepsplannen brengen wij een aantal keren per jaar de leerbehoefte van ieder kind in kaart voor de vakken taal, rekenen, lezen en spelling. De lesstof van deze vakken bieden wij op drie niveaus aan, zodat deze zo goed mogelijk aansluit bij uw kind. Kinderen die meer uitdaging nodig hebben, werken aan projecten en/of verrijkende taken. Daarbij staan samenwerken, reflecteren, plannen en leren leren centraal.
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De overheid wil dat zoveel mogelijk kinderen naar een reguliere school kunnen gaan. Kinderen die het echt nodig hebben kunnen naar het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Onze school werkt samen met andere scholen in de regio en scholen voor speciaal onderwijs zodat we samen alle leerlingen passend onderwijs kunnen geven.
Alle scholen hebben zorgplicht. Dat betekent dat scholen elk kind een passende onderwijsplek moeten bieden. In eerste instantie op de school waar u uw kind aanmeldt, eventueel met extra ondersteuning en anders op een andere school in het regulier of speciaal onderwijs, die de juiste ondersteuning kan bieden.
Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met u als ouder overleggen. Als extra ondersteuning nodig is, wordt dit besproken met de intern begeleider en gedragswetenschapper van de school. Verder kan de school overleggen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige die vanuit het CJG aan de school verbonden zijn. In ons schoolondersteuningsplan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden. Dit SOP is te vinden op onze website. Meer info: www.ijsselberkel.nl
Sommige jongeren of kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking nodig tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind/jongere in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden. Meer informatie: http://www.multisignaal.nl/gelderland-foodvalley/.
Gebruik beeldmateriaal
Onze school doet er alles aan om zorgvuldig en gepast om te gaan met de privacy van kinderen. Naast dat het wettelijk verplicht is, is het ook prettig om met ieders persoonlijke voorkeuren rekening te houden. Als ouder heb je het recht om aan te geven of je kind op de foto mag of niet en waar die foto’s geplaatst mogen worden. U mag altijd terugkomen op de door u gegeven toestemming.
Zo kun je in Parro bijvoorbeeld aangeven dat foto’s van uw kind niet op Facebook mogen staan, maar wel via Parro gedeeld mogen worden. In Parro staat geregistreerd wat u in een eerder stadium heeft aangegeven aan privacy-voorkeuren voor uw kind(eren). In de eerste periode van een nieuw schooljaar kunt u, indien gewenst, via Parro de privacy voorkeuren voor uw kind(eren) wijzigen. Hoe je dit doet? Ga naar het vierde tabblad “Instellingen”. Tik op Privacy-voorkeuren. Geef per kind aan wat de voorkeuren zijn, via het potlood achter het kind. Nadien is het wijzigen van de privacy voorkeuren enkel mogelijk middels een formulier dat op school verkrijgbaar is.
Uw toestemming geldt alleen voor foto’s en video’s die door ons, of in onze opdracht worden gemaakt. Het kan voorkomen dat ouders zelf foto’s maken tijdens schoolactiviteiten. Wij hebben daar geen invloed op, maar we willen ouders vragen om terughoudend te zijn bij het plaatsen van foto’s en video’s op internet.
In een huwelijk wordt het ouderlijk gezag door beide ouders uitgeoefend. Na ontbinding van een huwelijk blijven beide ouders met het ouderlijk gezag belast, tenzij de rechter anders heeft besloten. Het Burgerlijk Wetboek geeft in boek 1, titel 15 en artikel 377c aan dat de school verantwoordelijk is beide ouders op eenzelfde manier van informatie te voorzien. Volgens de wet is de verzorgende ouder verplicht de andere ouder op de hoogte te stellen van belangrijke zaken die hun kinderen betreft, dus ook de schoolontwikkeling. Overwegende dat de school de plicht heeft erop toe te zien dat ook ouders die gescheiden zijn, beiden recht hebben op informatie over de kinderen hanteren we onderstaande gedragslijn:
Kinderen krijgen soms medicijnen of andere middelen voorgeschreven die zij een aantal malen per dag moeten gebruiken, dus ook tijdens schooluren. Te denken valt bijvoorbeeld aan pufjes voor astma, antibiotica. Ouders vragen dan aan de schoolleiding of een leerkracht deze middelen wil verstrekken. In deze situatie is de toestemming van de ouders nodig. Ouders leggen, samen met de leerkracht en de schoolleiding vast om welke medicijnen het gaat, in welke hoeveelheden ze moeten worden toegediend en op welke wijze dit moet geschieden. Tevens zullen enkele praktische zaken vastgelegd moeten worden. Ouders geven hierdoor duidelijk aan wat zij van de school verwachten en de school kan kijken of ze deze verantwoordelijkheid kan nemen. Het is van belang dat er in deze gevallen een formulier wordt ingevuld waarin alles staat vastgelegd. Is bovengenoemde bij u van toepassing, laat dit dan zo snel mogelijk weten bij directie of eigen leerkracht.
Binnen onze Kanjertraining wordt uitgebreid stilgestaan bij diverse sociale vaardigheden en natuurlijk pesten. Op school hebben wij als onderdeel van de Kanjertraining een pestprotocol. Daar het pesten vaak buiten het gezichtsveld van de leerkracht plaatsvindt, vragen wij ouders eveneens alert te zijn op pesten. Het digitale pesten heeft vooral in de bovenbouwgroepen onze aandacht.
U kunt het pestprotocol opvragen bij de intern begeleider.
Op onze scholen proberen wij op tal van manieren onze kwaliteit te bewaken en te vergroten. Kwaliteit valt of staat met de vaardigheden van onze leerkrachten. Zij zijn de belangrijkste factor als het er om gaat onze doelen te bereiken. Om de kwaliteit van onze leerkrachten te kunnen vergroten en waarborgen maken wij gebruik van didactisch beeldcoaching. Het is een krachtig kwaliteitsinstrument. Maar wat is dat en hoe zetten wij dat in?
Individuele trajecten
De leerkracht kan zelf voor een coachingstraject kiezen of er één aangeboden krijgen. Een dergelijk traject is altijd individueel en werkt als volgt:
De leerkracht geeft zijn/haar persoonlijke leervraag aan. Gericht daarop wordt een opname gemaakt. Vervolgens wordt aan de hand van een vragenlijst die opname tijdens een nagesprek geanalyseerd. Elke volgende opname wordt de leervraag herzien en verder uitgediept. Een traject bestaat uit twee tot zes opnames per leerkracht.
Teamtrajecten
Een andere werkvorm is het werken met meerdere leerkrachten tegelijk of een heel schoolteam.
Deze werkvorm is ideaal bij het implementeren en borgen van bijv. een nieuwe methode op school of een nieuwe organisatievorm in de klas.
Bij teamtrajecten wordt er een opname gemaakt bij een of meerdere leerkracht(en) in de klas. Tijdens een vergadering kan die opname bekeken en besproken worden. Dit gebeurt altijd volgens een vaste structuur. Met elkaar reflecteren op zo’n opname is zeer waardevol. Deze vorm van collegiale consultatie is weinig tijdrovend maar zeer doeltreffend. Daarbij is het leuk om met elkaar naar onze dagelijkse bezigheden te kijken en daarvan te leren. Dichterbij onze eigen situatie kan je bijna niet komen.
Uiteraard worden de opnames, waar soms ook leerlingen op staan, alleen intern gebruikt en na gebruik vernietigd.
Onze school maakt deel uit van de Veluwse Onderwijsgroep. Bij de Veluwse Onderwijsgroep staat de veiligheid en ook de privacy van onze leerlingen, ouders en medewerkers voorop. Een ieder heeft recht op privacy. Tegelijkertijd hebben wij persoonsgegevens nodig voor ons onderwijs en delen wij privacygevoelige informatie in het belang van onze leerlingen.
In deze privacyverklaring staat beschreven welke verwerkingen van persoonsgegevens binnen de Veluwse Onderwijsgroep plaatsvinden. Daarnaast zijn de processen waarbij persoonsgegevens worden verwerkt beschreven, én is aangegeven waarom die worden uitgevoerd, welke persoonsgegevens worden verwerkt en aan wie die gegevens worden verstrekt.
In de privacywet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), is een informatieplicht opgenomen voor de verwerkingsverantwoordelijke (degene die de persoonsgegevens verwerkt):
‘De verwerkingsverantwoordelijke neemt passende maatregelen opdat de betrokkene de informatie en communicatie in verband met de verwerking in een beknopte, transparante, begrijpelijke en gemakkelijk toegankelijke vorm en in duidelijke en eenvoudige taal ontvangt, in het bijzonder wanneer de informatie specifiek voor een kind bestemd is.’
Dit document is één van de manieren waarop de Veluwse Onderwijsgroep aan haar informatieplicht voor haar leerlingen en hun ouders wil voldoen.
Team Voor Elkaar beantwoordt uw vragen over zorg en welzijn, jeugd, werk en inkomen en geeft advies over welke ondersteuning het beste bij u past.
Ook met vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden kunt u bij Team Voor Elkaar terecht.
Veel informatie over de ontwikkeling van baby tot kleuter staat in het Groeiboekje. Dit krijgt u bij het eerste bezoek aan het consultatiebureau. Samen met het consultatiebureau volgt u de ontwikkeling van uw kind tot uw kind 4 jaar oud is. Zodra uw kind naar de basisschool gaat, is de GGD uw eerste aanspreekpunt:
U kunt Team Voor Elkaar elke werkdag bellen van 9.00 tot 12.00 uur: (0575) 568 568 of mailen: info@teamvoorelkaar.nl
U kunt ook langskomen op een van de inloopspreekuren van Team Voor Elkaar:
Brummen: Plein Vijf, Graaf van Limburg Stirumplein 5
Eerbeek: Servicepunt, Stuijvenburchstraat 66
Let op!
Onze inloopspreekuren zijn momenteel gesloten. ALLE afspraken handelen wij telefonisch of via de mail af. Ook de afspraken die oorspronkelijk al bij u thuis gepland zijn. Onze consulenten zullen hiervoor zelf telefonisch contact met u opnemen. Wilt u een nieuwe afspraak maken? Neem dan contact op met het Team Voor Elkaar via 0575-568568. (Op werkdagen tussen 9 – 12 uur)
De logopedische screening is een onderzoek naar de spraak en taalontwikkeling van vijfjarigen door de logopedist van de GGD Gelre-IJssel. Ouders én leerkrachten ontvangen een korte vragenlijst over de spraak en de taal van het kind. De logopedist beoordeelt deze vragenlijsten en bepaalt welke leerlingen op grond van de antwoorden voor een logopedische screening gezien gaan worden. Als een kind niet gescreend hoeft te worden, dan krijgen de ouders daarover bericht. Wanneer een screening wel nodig is, dan gebeurt dit op school. De ouders zijn hierbij niet aanwezig. Uiteraard krijgen de ouders schriftelijk bericht van de uitkomst van de screening. Na de screening kan het nodig zijn een kind voor een nader onderzoek of een controle terug te zien. Sommige leerlingen zullen voor een uitgebreid onderzoek en eventuele behandeling verwezen worden naar een vrijgevestigde logopedist. De leerkracht en de intern begeleider worden – na toestemming van de ouder(s) – van de bevindingen van de logopedist op de hoogte gesteld. In sommige gevallen kan de leerkracht in overleg met ouders om een tussentijdse screening verzoeken.
Het Advies Meldpunt Kindermishandeling (AMK) is per 1 januari 2015 opgegaan in een nieuwe organisatie: advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling ‘Veilig Thuis’. De school kan in geval van zorg over een kind of de thuissituatie bij dit meldpunt advies vragen. Bij zeer ernstige zorg over een leerling kan overgegaan worden tot melding. Meer informatie: www.veiligthuis.nl
Opvoeden gebeurt thuis, maar ook op school. Een groot gedeelte van de dag brengt uw kind door op school. Het is in het belang van het kind dat ouder en school elkaar ondersteunen in de opvoeding en informeren over het welzijn van het kind. Een regelmatig contact is daarvoor noodzakelijk. Ouders zijn altijd welkom om te komen praten over hun kind. Dit kan voor of na schooltijd. Als u wat langer wilt praten, kunt u een afspraak maken. Mochten wij u willen spreken, dan zullen we u uitnodigen voor een gesprek.
Jaarkalender
Aan het begin van het schooljaar ontvangt u een jaarkalender. In de jaarkalender zijn de belangrijke data voor het nieuwe schooljaar opgenomen.
In de Pancopost zullen aanvullingen op de jaarkalender opgenomen worden middels de bekende agenda. De data genoemd in de Pancopost zijn leidend. Via onderstaande link kunt u onze jaarkalender downloaden.
Jaarkalender St. Pancratius 2020-2021
Social media
Volg ons op Facebook voor actuele school- informatie!
Nieuwsbrief
Eens per drie weken verschijnt onze nieuwsbrief: de Pancopost. Hierin vindt u informatie over actuele zaken en informatie uit de groepen. De Pancopost wordt via Parro verspreid en staat ook op onze website.
Oproep ouderhulp
Aan het begin van het schooljaar ontvangt u als bijlage bij de Pancopost een overzicht van activiteiten waarvoor wij gedurende het schooljaar ouderhulp kunnen gebruiken. Ouders kunnen dan alvast de activiteiten waarbij ze zouden willen helpen in hun agenda noteren. Een aantal weken voor iedere activiteit wordt er een hulpvraag uitgezet waarbij u zich daadwerkelijk kunt aanmelden. Doen! Het is niet alleen leuk, maar ook erg gezellig.
Ouder-startgesprekken / informatieavonden
Het schooljaar starten wij met kennismakingsgesprekken voor de ouders van de leerlingen uit groepen 4 t/m 8. Voor de ouders van de kinderen uit de groepen 1 t/m 3 wordt er aan het begin van het schooljaar een informatieavond gehouden. Bij de start van het schooljaar ontvangen alle ouders ook een handout met daarin specifieke groepsinformatie.
Oudergesprek
Wij bieden ouders de mogelijkheid tot het voeren van gesprekken met de groepsleerkracht. Alle ouders worden in ieder geval twee keer per jaar uitgenodigd voor een 10-minutengesprek. Middels een kijkwijzer voor elke groep bespreken we uitgebreid de start van het schooljaar en de te nemen stappen. Groep 8 krijgt in november een voorlopig advies m.b.t. de keuze voor het voortgezet onderwijs. In januari volgt het adviesgesprek over de keuze voor het voortgezet onderwijs. Daarna volgt nog een rapport waar in principe geen gesprekken meer over gevoerd worden.
Website
Op www.stpancratius.nl vindt u allerlei informatie over de school.
Jaarboek
Jaarlijks geven wij , in samenwerking met Hilarius Drukwerk, 1 keer een glossy jaarboek uit dat aan het einde van het schooljaar verschijnt. Dit mooie jaarboek is een speciaal bewaarexemplaar. Het bevat zowel informatie over het gebeuren in en rond onze school als foto’s en werkjes van kinderen. In het jaarboek wordt teruggeblikt op het afgelopen schooljaar.
Op de St. Pancratiusschool zijn veel ouders actief, zo ook klassenouders. De klassenouder is de schakel tussen de groepsleerkracht en de ouders/verzorgers van de kinderen bij zaken van organisatorische aard. Op verzoek van de groepsleerkracht assisteert de klassenouder bij de (organisatie van) festiviteiten en activiteiten in en buiten de klas (dit kan per groep verschillen). Te denken valt aan het regelen van vervoer en/of begeleiding bij excursies en het regelen van hulpouders bij feestelijke activiteiten en sportdagen. De klassenouder neemt daarbij de groepsleerkracht het organisatorische werk uit handen door het schrijven en versturen van een mail naar ouders van de kinderen uit de groep, het benaderen van ouders om te helpen en het indelen van ouders die hebben aangeboden om te helpen. Doorgaans zijn er twee klassenouders per klas. Aan het begin van het schooljaar vraagt de leerkracht of er ouders zijn die de taak van klassenouder op zich willen nemen.
De ouderraad (OR) stelt zich ten doel de samenwerking tussen ouders, medezeggenschapsraad en het personeel te bevorderen. De OR werkt mee aan en/of organiseert activiteiten binnen en buiten school. De ouderraad vergadert regelmatig. Tijdens deze vergadering is een vertegenwoordiger van het team aanwezig.
Om een aantal activiteiten die wij belangrijk vinden (zoals Sinterklaas en Kerst) te kunnen organiseren, vragen wij aan de ouders een vrijwillige bijdrage. Aan het begin van het schooljaar wordt tijdens een reguliere vergadering de ouderbijdrage vastgesteld. Deze wordt vooraf afgestemd met de medezeggenschapsraad en ouders kunnen, indien gewenst, deze vergadering bijwonen. De begroting wordt op verzoek beschikbaar gesteld aan ouders.
Leden van de ouderraad hebben in de regel een zittingstermijn van drie tot vier jaar.
Hoe kunt u ons bereiken?
Postvakje OR op de 1e verdieping in school.
Samenstelling OR
Voorzitter:
Eugenie Verkerk
Penningmeester:
Bianca Bosman
Overige leden:
Marinka Kerseboom
Mariëlle Willink
Marloes Uiterweerd
Anoek Thomassen
Merle Oosterveen
Susanne Rougoor
Dorieke Bosman
Heidi Gemmink
Monique Woelders
Annebeth Nijenhuis
Michelle Zwinenberg:
Bianca Bosman
Patricia Mediati
Eline Grootherder
Esther van der Velde
Namens het team:
Margriet Smit
In de medezeggenschapsraad (MR) zijn ouders en het personeel vertegenwoordigd. Leden van de MR worden voor drie jaar benoemd. De MR geeft advies, praat en beslist mee over zaken die de school aangaan. De vergaderingen zijn openbaar, u bent van harte welkom.
De MR komt elke zes tot acht weken bijeen om over actuele zaken te praten. Het eerste half uur is de directeur van de St. Pancratius aanwezig, zodat de MR op de hoogte is van alle relevante ontwikkelingen. De MR denkt mee met de schoolleiding en geeft adviezen. Met betrekking tot sommige onderwerpen heeft de MR instemmingsrecht. Dan gaat het wel om zeer ingrijpende beslissingen.
GMR
Omdat veel belangrijke beslissingen niet alleen door de directie van de school worden genomen, maar vooral ook door het schoolbestuur (SKPOOV) heeft een lid van de MR van de St. Pancratius ook zitting in de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) van de SKPOOV.
Hoe kunt u ons bereiken?
Samenstelling MR
Oudergeleding:
Teamgeleding:
Wij vinden het belangrijk dat wij kritisch kijken naar onze school en dat wij onszelf en ons onderwijs blijven verbeteren/ontwikkelen. Daarom steken wij veel tijd in studie en (na)scholing. Dit doen wij in teamverband, maar het komt ook voor dat de individuele leerkracht zich verder ontwikkelt op een bepaald gebied. In dit hoofdstuk vindt u een globale beschrijving van de ontwikkelingen en vernieuwingen die plaatsvinden binnen onze school. Onze school is continu in beweging. Wij stellen ons daarom steeds de volgende vragen vanuit het waarom, het hoe en het wat:
Groepsdoorbrekend werken
Wij vinden het belangrijk dat kinderen van en met elkaar leren. De groepen 1-2 en 3 werken regelmatig groepsdoorbrekend met elkaar. Ook in de groepen 4 t/m 8 wordt er veel samengewerkt, zowel in de eigen groep als met leerlingen uit andere groepen. We vinden het belangrijk om kinderen meer eigenaar worden van hun eigen leren en leerproces. Leren kun je leren en wordt zichtbaar en expliciet.
21e eeuwse vaardigheden
In het huidige onderwijs is er steeds meer aandacht voor het onderwijs van de toekomst. Een belangrijke vraag is welke kennis en vaardigheden van belang zijn om leerlingen voor te bereiden op een maatschappij die onophoudelijk verandert. Veel van deze vaardigheden worden samengevat onder de noemer 21e-eeuwse of vakoverstijgende vaardigheden. Het betreft generieke vaardigheden met daaraan gekoppelde kennis, inzicht en houdingen die nodig zijn om te functioneren in en bij te dragen aan de toekomstige samenleving. We willen onze leerlingen zoveel mogelijk leren in een betekenisvolle omgeving.
Voorbeelden van deze vaardigheden zijn: kritisch denken, communiceren, creatief denken, probleem oplossend vermogen, mediawijsheid en ICT basisvaardigheden. ICT Als we het hebben over 21e eeuwse vaardigheden dan denken mensen al snel aan ICT. Vier van de 11 door het SLO beschreven domeinen betreffen ICT. Het gaat dan om: ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatie vaardigheden en computational thinking.
We zetten coöperatieve werkvormen in om samenwerking te bevorderen, werken we aan ICT (basis)vaardigheden m.b.v. computers, iPads, chromebooks en laptops en willen we kinderen mediawijs maken en verstandig leren omgaan met sociale media. We leren kinderen formuleren en analyseren van informatie uit bronnen, het op basis hiervan kritisch en systematisch zoeken, selecteren, verwerken, gebruiken en verwijzen van relevante informatie en deze op bruikbaarheid en betrouwbaarheid beoordelen en evalueren. In de context van 21e-eeuwse vaardigheden gaat het hierbij vaak om digitale bronnen.
Engels
Onze school geeft Engels aan alle jaargroepen, d.w.z. van groep 1 t/m groep 8. Dit gebeurt op een kindvriendelijke en uitdagende wijze. Wij merken dat het Engels in vervolgopleidingen een steeds prominentere plaats krijgt. Door een extra taal aan te bieden, ontwikkelen leerlingen hun taalgevoel nog verder en vergroten zij hiermee ook hun algemene taalvaardigheid. Vanuit de scholen voor voortgezet onderwijs krijgen wij bijzonder goede reacties over het niveau Engels dat onze leerlingen beheersen.
Gezonde School
De St. Pancratius heeft in april 2019 het certificaat ‘Gezonde School’ bewegen en sport behaald. Hier zijn we trots op. We vinden het belangrijk dat kinderen veel bewegen. Waar mogelijk integreren we bewegen in onze lessen en activiteiten. Bijvoorbeeld tijdens de gymlessen maar ook bij reguliere lessen.
Onze uitgangspunten:
Visie op spelen
Bij de aanleg van een groene speelplaats met veel beweegmogelijkheden zijn er een aantal aspecten belangrijk:
Allereerst zijn dat de leeftijdsgroepen. Basisschool St. Pancratius en Kinderopvang Malin (lokatie ‘de Kleine Krijger’) herbergen kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 12/13 jaar.
Voor alle leeftijden moeten er uitdagingen te vinden zijn op het groene speelplein.
Uitdagingen zijn voor de kinderen te verdelen in drie categorieën:
Dit alles met de NATUUR als basis.
Naschoolse sport- en spelclinics en het Lokaal Sport- en Beweegakkoord Brummen
Sinds schooljaar 2018-2019 wordt, in samenwerking met de combinatiefunctionaris sport van de gemeente Brummen en met lokale verenigingen, elke maand een naschoolse sport/spel activiteit aangeboden aan leerlingen die dat leuk vinden. Hierbij kan worden gedacht aan: voetbal, rugby, slagbal en andere sportieve activiteiten.
Afgelopen jaar is er in de gemeente Brummen hard gewerkt aan een Lokaal Sport- en beweegakkoord. Het akkoord heeft als doel dat iedereen in de gemeente Brummen een leven lang met plezier kan sporten en bewegen. Nu en in de toekomst. Ongehinderd, in een veilige en gezonde omgeving. Dat begint al bij jonge kinderen en we zijn ons er als school van bewust dat wij een verantwoordelijkheid hebben om kinderen zoveel mogelijk kennis te laten maken met allerlei vormen van bewegen via sport, spel en beweegactiviteiten.
In schooljaar 2020-2021 moet het Sport- en beweegakkoord feestelijk getekend gaan worden, door Covid19 heeft dit enige vertraging opgelopen. We zijn er trots op dat we als school, samen met de andere scholen uit de gemeente, sport en bewegen verder op de kaart gaan zetten. Dit doen we met sportverenigingen, de gemeente Brummen, Sportkompas en NOC*NSF.
Als school richten we ons op de pijler “Van jongs van aan vaardig in bewegen”. Dit is een van de 5 pijlers van het Nationaal Sportakkoord.
Buitenlokaal en een plein dat bewegen stimuleert!
Omdat wij bewegen hoog in het vaandel hebben staan ondergaat het plein vanaf september 2019 een metamorfose. De ideeën van de leerlingen zijn verwerkt in tekeningen, maquettes en schetsen. De leerlingenraad praat elke maand met de directie over de plannen, de mogelijkheden en de ideeën en wensen die leven onder onze leerlingen. Al deze wensen zijn vertaald naar een plan waarmee een werkgroep aan de slag gegaan is. Dat de leerlingen, via de leerlingenraad, bij het proces zijn is een essentieel onderdeel van de ontwikkelingen die wij als school samen doormaken. Op de Pancratius school vinden we het namelijk belangrijk dat de leerlingen mede-eigenaar zijn van hun leerproces en van nieuwe ontwikkelingen.
Plusleerlingen en meerbegaafdheid
Sinds schooljaar 2013-2014 werken wij intensief aan het begeleiden van leerlingen die aan de bovenkant meer uitdaging en-of begeleiding nodig hebben. Dit zijn leerlingen die binnen onze groepsplannen geen aanbod op maat kunnen krijgen. In overleg met ouders, IB-er, de groepsleerkracht en onze meerbegaafdheidscoördinator gaan wij over tot onderzoeken van de mogelijke ontwikkelingsvoorsprong. Wij gebruiken op school het DHH-protocol hiervoor. Onderdeel van dit protocol is het vooruit toetsen van leerlingen, een vragenlijst voor de leerkracht, de ouder en eventueel de leerling. De groepsleerkracht gaat na dit onderzoek in gesprek met de ouders over de conclusies en de eventuele ontwikkelingsvoorsprong. Hieruit ontstaan waar nodig aanpassingen in het aanbod van de leerling. Naast het onderwijs dat wij op maat aanbieden in de klas, beschikken wij over een Eureka groep die geleid wordt door onze meerbegaafdheidscoördinator. Leerlingen worden hier geprikkeld om te werken aan de onderwijsuitdagingen die passen bij meerbegaafde leerlingen. Hierbij kunt u denken aan het leren leren, samenwerken, werken aan faalangst etc.
Binnen ons onderwijs speelt evalueren een belangrijke rol. Wij maken gebruik van diverse informatiebronnen, zoals observaties en methodegebonden toetsen. Daarnaast maken we 2 keer per jaar gebruik van methode onafhankelijke toetsen (CITO-LVS). De resultaten van deze toetsen kunt u ook vinden op de rapporten. Deze Cito-toetsen bieden enerzijds informatie over de effectiviteit van het geboden onderwijs, anderzijds worden de resultaten gebruikt om het onderwijs aan te passen. We gaan daarbij uit van hoge en realistische doelen om het maximale uit de kinderen te halen. De resultaten van deze toetsen worden besproken en worden omgezet naar acties in de groep en met de individuele leerling.
Wij vinden het belangrijk en noodzakelijk om de resultaten van elke leerling te kunnen verantwoorden. Los van de vaste momenten om ouders uit te nodigen, bestaat er een wederzijdse verantwoordelijkheid om proactief te spreken met elkaar en vanuit deze gesprekken te kijken of de gezamenlijke kennis over de leerlingen leidt tot verbeteringen.
De leerlingen van groep 1 t/m 7 ontvangen in februari en juni een rapport. De leerlingen van groep 8 ontvangen een rapport omstreeks november en mei.
Om een zo objectief mogelijk beeld te geven van de prestaties van het kind in de verschillende vakken, maken we gebruik van de toetsen die bij de methoden horen. Daarnaast gebruiken we het leerlingvolgsysteem van het Cito. Hierbij toetsen we de leerlingen op gezette tijden om te bekijken of de ontwikkeling goed verloopt, of dat extra oefening nodig is. De volgende toetsen worden afgenomen:
Het technisch lezen wordt in de groepen 3 t/m 8 getoetst met behulp van leestechniek, leestempo, AVI en DMT. Alle toetsresultaten worden bewaard in het Cito-volgsysteem. Dit is een digitale registratie die ons de mogelijkheid biedt om de ontwikkeling en resultaten van de leerling te volgen in relatie tot zichzelf en de groep. De ontwikkeling van uw kind wordt vergeleken met het landelijk gemiddelde, zoals de consultatie- bureaus dit doen met gewicht en lengte. Bij groep 1 en 2 worden observatiegegevens bijgehouden, b.v. van spel, gedrag en functieontwikkeling. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt geregistreerd. Dit gebeurt in alle groepen. De resultaten van de toetsen en observaties worden door het team besproken en zonodig wordt het aanbod van de lesstof bijgesteld. De leerkrachten houden zelf alle gegevens bij, ook de extra lesstof of oefening die een bepaald kind krijgt. Leerlingen met specifieke behoeften worden extra ondersteund middels een handelingsplan dat in overleg met de intern begeleider (IB’er) wordt opgesteld en geëvalueerd. Ook de rol van ouders hierin wordt steeds belangrijker. De groepsleerkrachten hebben dan ook op afgesproken momenten in het jaar structureel overleg met de IB’er over de vorderingen van de leerlingen.
Vanaf groep 1 t/m groep 8 worden alle gegevens van de leerlingen bijgehouden en bewaard in het leerlingendossier. Deze dossiers zijn in principe alleen voor intern gebruik. Volgens de WBP (Wet bescherming persoonsgegevens) mogen de gegevens niet zonder toestemming van ouders verstrekt worden aan derden. De groepsleerkrachten informeren ouders aan de hand van het dossier over de vorderingen van hun kind. Ouders hebben inzagerecht in dossierstukken.
Het onderwijs is zo ingericht dat een kind in een periode van 8 jaar de basisschool kan doorlopen. Toch doen zich gevallen voor waarbij het voor een kind beter is een eigen leerlijn te volgen of een jaar te verlengen of te versnellen. In de overwegingen die daarbij gemaakt moeten worden, worden alle leerkrachten betrokken alsmede de ouders van het betreffende kind. Aangezien het aantal leerlingen met een eigen leerplan gestaag toeneemt, anticiperen wij hierop door uniforme lesroosters binnen alle groepen te hanteren. Rekent een leerling bijvoorbeeld op niveau groep 6 en zit het in groep 7, dan zal het gedurende de rekenles worden teruggeplaatst naar groep 6 om daar de instructie te volgen. Andersom is natuurlijk ook mogelijk. Als een kind verder is in de ontwikkeling dan kan het extra stimulans vinden in een hogere groep.
Cito-tussenresultaten
Onze school behaalt goede resultaten. Belangrijk is het om deze gegevens goed te bespreken en vanuit deze analyse een scherp en goed inzicht te hebben in de behoefte van elke leerling. Vanuit de analyse volgt een groepsplan waarbij de ambitie beschreven wordt. Middels tussenevaluaties en mogelijke aanpassingen in dit plan, kunnen leerlingen doorgroeien
Centrale eindtoets
Over het algemeen scoort de Pancratiusschool op of boven het landelijk gemiddelde, dit schooljaar heeft de school net iets beneden het landelijk gemiddelde gescoord. Vanuit de adviesgesprekken en de voortgangsrapportages van het VO blijkt dat de behaalde resultaten kloppen met de uitstroomgegevens en de adviezen van oud-leerlingen.
De ambitie van de school is om jaarlijks boven het landelijke gemiddelde te scoren. We kijken hierbij naar scholen in de vergelijkingsgroep. Om deze ambities waar te maken hebben we een plan gemaakt en interventies ingezet. Deze worden hieronder beschreven:
Als alles verloopt zoals wij verwachten, zal een leerling na groep 8 zijn/haar schoolloopbaan voortzetten op het voortgezet onderwijs (VO). In de loop van de laatste schooljaren zullen de leerkrachten van groep 7 en 8 op een aantal momenten een voorlopig advies geven om in februari van groep 8 te komen tot een definitief schooladvies. Dit advies is gebaseerd op observaties, cijfers en de scores van het leerlingvolgsysteem. Bij het formuleren van het advies wordt ook gekeken naar de mate waarop de leerling gemotiveerd is, een goede werkhouding heeft, hoe een leerling kan samenwerken en zich kan handhaven in een grotere scholengemeenschap. Het advies wordt in overleg bepaald door de leerkrachten groep 7 en 8, de intern begeleider en de locatiedirecteur. Nadat het definitieve schooladvies besproken is met de leerling en zijn/haar ouders, geeft de basisschool het schooladvies door aan het voortgezet onderwijs (VO).
Daarnaast doen de leerlingen van groep 8 in april mee aan de Centrale Eindtoets. De resultaten hiervan zijn in mei bekend. Voor meer informatie over de Centrale Eindtoets, zie het kopje ‘Resultaten’. Als een leerling de Centrale Eindtoets beter maakt dan verwacht, kan de basisschool het schooladvies heroverwegen, in overleg met de ouders. Dat kan leiden tot een wijziging in het schooladvies. Soms maken leerlingen de eindtoets minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het advies niet aanpassen. Voor meer informatie over de Centrale Eindtoets zie www.centraleeindtoetspo.nl. In het geval van een gewijzigd advies, geeft de basisschool dit ook door aan het VO.
De verschillende middelbare scholen uit de regio houden open dagen, wij brengen leerlingen en ouders daarvan op de hoogte. Vanuit Brummen ligt de focus met name op VO-scholen in Zutphen en Dieren.
In het schooljaar 2020-2021 zijn onze leerlingen uit groep 8 (23 leerlingen) uitgestroomd naar de volgende vormen van voortgezet onderwijs.
De leerkracht van groep 8, de IB-er en de directeur geven jaarlijks advies over het vervolgonderwijs. Het advies wordt weloverwogen genomen. Zie hiervoor ook het kopje ‘begeleiding naar het VO’. Toch is het belangrijk om een onafhankelijk objectief beeld te hebben van het prestatieniveau van de kinderen. Dat hebben wij door ons Cito-leerlingvolgsysteem en daarnaast nemen wij jaarlijks deel aan de Centrale Eindtoets basisonderwijs. Voor alle duidelijkheid: op onze school nemen in principe álle kinderen deel aan de eindtoets, met uitzondering van specifieke zorgleerlingen.
Onze school kent een open aannamebeleid. Dat betekent dat ieder kind in principe welkom is. Het is prettig als u voor informatie of aanmelding een afspraak maakt met de directeur. Hij kan u alles over de school vertellen en uw vragen beantwoorden.
Geïnteresseerde ouders nodigen wij graag uit voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek en een rondleiding door onze school. Hiervoor kunt u een afspraak maken met Per Theeuwes, directeur, telefonisch bereikbaar via (0575) 561 906 of mail: directie@stpancratius.nl
Nieuwe leerlingen die op school komen, proberen we allereerst zich thuis te laten voelen. Bijna altijd hebben deze kinderen van tevoren al een bezoek aan de school gebracht of ze zijn al in hun nieuwe groep geweest om te wennen. Gedurende de eerste maanden zijn aandacht, nauwkeurige observatie en regelmatig contact met de ouders belangrijk om een goed beeld te krijgen van de nieuwe leerling. Daarmee wordt een goede basis gelegd voor het verdere functioneren van de leerling. Nieuwe kleuters komen altijd een aantal keren wennen in de periode kort voordat zij vier worden.
Aanmeldprocedure
De afgelopen jaren heeft de St. Pancratius een groei doorgemaakt. Om de kwaliteit van ons onderwijs te blijven garanderen willen en kunnen wij de groepen 1 en 2 niet verder laten groeien.
Op dit moment is de situatie zo dat, uitgezonderd de reeds ingeschreven en aangemelde kinderen, geen kinderen meer in de groepen 1-2 kunnen instromen. Dit geldt voor het hele schooljaar 2021-2022. Vanaf augustus 2022 kunnen er weer nieuwe kinderen geplaatst worden in groep 1-2
In verband met het bereiken van maximale groepsgroottes werken wij met een wachtlijst voor de instroom van de kleutergroepen. Alle plekken die vrijkomen – bijvoorbeeld als gevolg van een verhuizing – zullen vanuit de wachtlijst worden gevuld.
De mogelijkheid is er om een leerling op de wachtlijst te laten plaatsen; alle plekken die vrijkomen worden vanuit de wachtlijst gevuld.
U kunt uw zoon of uw dochter officieel vanaf drie jaar schriftelijk aanmelden bij ons op school. We streven ernaar u binnen 6 weken na ontvangst van deze aanmelding te laten weten of onze school uw kind kan toelaten; in enkele gevallen duurt de berichtgeving maximaal 4 weken langer.
Als er meer kinderen zijn aangemeld dan wij als school plek hebben, dan treedt de toelatingsprocedure in werking. Wij geven voorrang aan kinderen die al een broertje of zusje op school hebben of een ouder of verzorger die voor de Veluwse Onderwijsgroep werkt.
Als uw kind jonger dan drie jaar is, kunt u uw kind nog niet aanmelden. Mocht u interesse hebben in onze school dan kunt u dat kenbaar maken met een vooraanmelding. Het aantal vooraanmeldingen geeft de school inzicht in hoeveel ouders geïnteresseerd zijn om hun kind ons onderwijs te laten volgen. U kunt wettelijk geen rechten ontlenen aan een vooraanmelding. Vanaf drie jaar kunt u uw kind officieel aanmelden.
De inschrijving moet altijd schriftelijk geschieden en op tijd bij ons binnen zijn: uiterlijk tien weken voordat uw kind start op school.
Het wettelijk kader:
Vooraanmelden: u kunt uw kind vooraanmelden voordat het 3 jaar is. U toont daarmee interesse dat u uw kind naar onze school wilt laten gaan, maar u kunt hier geen enkel recht aan ontlenen. Deze vooraanmelding moet actief door u als ouder worden omgezet in een aanmelding.
Aanmelden: ouders melden hun kind schriftelijk aan vanaf de dag waarop het kind de leeftijd van 3 jaar heeft bereikt. De ouders doen de aanmelding zo mogelijk ten minste 10 weken voor de datum waarop toelating wordt gevraagd en geven bij de aanmelding aan bij welke school of scholen eveneens om toelating is verzocht.
Toelaten: de school stuurt een bevestiging dat het kind op basis van de aanmelding kan worden toegelaten.
Inschrijven: de school schrijft het kind in als het 4 jaar geworden is en recht op onderwijs heeft.
Zorgplicht
Met de komst van de Wet passend onderwijs hebben alle scholen in Nederland een zorgplicht. Dat betekent dat scholen ervoor moeten zorgen dat iedere leerling die op hun school zit of die zich bij hun school aanmeldt een passende onderwijsplek binnen het samenwerkingsverband (SWV) van de school krijgt. Onze school werkt samen in het SWV IJssel/Berkel.
Ondersteuningsprofiel
Mocht onze school uw kind niet voldoende kunnen begeleiden, dan is het dus onze plicht om samen met u een andere basisschool binnen het SWV te zoeken die wel aan de onderwijsbehoefte van uw kind voldoet. De termijn hiervoor is zes weken, soms kan deze één maal verlengd worden met vier weken. Alle scholen binnen het SWV hebben een ondersteuningsprofiel waarin beschreven staat welke ondersteuning zij kunnen bieden aan leerlingen. Lees in ons ondersteuningsprofiel wat u mag verwachten van onze school.
Plaatsing SBO of SO
Voor een plaatsing op het speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO) moet onze school bij het SWV een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen. Met deze verklaring heeft een leerling recht op plaatsing op het SBO van het SWV of SO in heel Nederland. Onze school werkt nauw samen met SBO De Vorm, de school voor katholiek speciaal basisonderwijs van de Veluwse Onderwijsgroep.
Leerlingen weigeren
Leerlingen weigeren
Een leerling mag pas geweigerd worden als de school aan de zorgplicht, zoals hierboven beschreven, heeft voldaan. Een andere reden kan zijn dat er op school van aanmelding geen plek is of als de ouders weigeren te verklaren de grondslag van het onderwijs van de school te respecteren.
Verhuizing buiten regio
Bij verhuizingen buiten de regio gelden dezelfde regels; ouders melden hun kind aan op de school van hun voorkeur. Deze school bekijkt of ze het kind een passende plek kan bieden. Kan de school uw kind niet toelaten, dan biedt ze binnen zes weken een plek aan op een andere school waar het kind wel geplaatst kan worden. De school mag deze termijn één keer met maximaal vier weken verlengen. Verder blijft uw kind ingeschreven op een school totdat een andere school bereid is hem of haar in te schrijven. Kortom, de zorgplicht gaat in bij schriftelijke aanmelding op de nieuwe school.
Is uw kind ziek of is er een andere reden dat uw kind niet of later op school komt? Geef dit dan vóór schooltijd
aan ons door. Dit kan telefonisch door ’s ochtends tussen 08.00 – 08.30 uur (bij voorkeur vóór 08.20 uur) te bellen naar het algemene nummer van de school: 0575-561906.
Ook kunt u de ziekmelding doorgeven aan de leerkracht van uw zoon/dochter via de Parro-app.
Op de St. Pancratius werken we met een continurooster volgens het vijf-gelijke-dagen model.
Het continurooster houdt in dat alle kinderen tussen de middag op school blijven en dat voor alle kinderen de lestijd gelijk is ( 08.30 – 14.00 uur). Alle kinderen blijven alle dagen van de week – van maandag t/m vrijdag van 08.30 – 14.00 uur op school. Om 12.00 uur eten de kinderen samen met de leerkracht en met de klasgenoten in de eigen klas. Daarna spelen de kinderen buiten. Om 14.00 uur is het einde schooldag en gaan de kinderen naar huis of naar de BSO.
Door de invoering van het continurooster maakt de onderbouw over het hele schooljaar gezien te veel uren. Dit wordt gecompenseerd met een aantal extra vrije dagen. Zie voor de data de Jaarkalender St. Pancratius 2020-2021
Al onze kinderen blijven tussen de middag over op school. Zij eten gezamenlijk met hun eigen leerkracht in hun eigen klas van 12.00 uur tot 12.15 uur. De kinderen moeten zelf hun eigen lunch meenemen. Daarna is er een pauze tot 12.45 uur. Het toezicht tijdens de lunchpauze wordt uitgevoerd door de leerkrachten. Wij vragen u te zorgen voor een gezonde lunch.
Het minimum aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is wettelijk vastgesteld op 7520 uur. Leerlingen in de eerste 4 leerjaren (onderbouw) moeten ten minste 3520 uur les krijgen; in de laatste 4 leerjaren (bovenbouw) is dit 3760 uur. De resterende 240 uur kunnen scholen invullen volgens verschillende opties.
Alle ouders worden verzocht er zorg voor te dragen dat de leerlingen op tijd op school zijn. Het is zeer storend als kinderen te laat komen. De kinderen worden niet eerder dan een kwartier voor aanvang van de lessen op het schoolplein verwacht. Er is vanaf dat moment ook toezicht. Bij het brengen zetten de ouders de kinderen bij de deur af en gaan niet mee naar binnen. De school begint om half negen en het is de bedoeling dat de kinderen ook dan pas naar binnen gaan. Bij het ophalen van de leerlingen worden de ouders verzocht om buiten te wachten en de doorgang vrij te houden, dit voor de zo noodzakelijke doorstroming. Wij vragen u de auto verantwoord te parkeren.
Binnen de gemeentes wordt gestreefd naar gemeenschappelijke vakantiedata. Omdat het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs niet evenveel vrije dagen hebben, zijn die vakantiedata niet gelijk. De landelijk verspreide vakanties kunnen afwijken van onderstaande data.
In het kader van de schoolontwikkeling hebben wij een aantal studiebijeenkomsten ingepland. Een deel van deze momenten valt onder schooltijd. De leerlingen zijn tijdens de studiebijeenkomsten van het team vrij. De data van de studiedagen voor schooljaar 2021-2022 zijn:
woensdag 1 september 2021, maandag 7 februari 2022, vrijdag 1 april 2022, dinsdag 7 juni 2022
Vakantie | Datum |
Start schooljaar | 30 augustus 2021 |
Herfstvakantie | 18 oktober t/m 22 oktober 2021 |
Kerstvakantie | 27 december 2021 t/m 7 januari 2022 |
Voorjaarsvakantie | 28 februari t/m 4 maart 2022 |
Paasmaandag | 18 april 2022 |
Meivakantie (incl. Koningsdag) | 25 april t/m 8 mei 2022 |
Hemelvaart (+ extra vrije dag) | 26 en 27 mei 2022 |
Pinkstermaandag | 6 juni 2022 |
Zomervakantie | 9 juli t/m 21 augustus 2022 |
De leerplichtwet geeft een aantal redenen waarvoor leerlingen vrijstelling van school kunnen krijgen:
• ziekte van een leerling;
• het vervullen van plichten, voortkomend uit godsdienst of levensovertuiging, zoals eerste communie;
• vakanties buiten de vastgestelde schoolvakanties, indien het beroep van een van de ouders het alleen toelaat buiten de schoolvakanties op vakantie te gaan. Dit moet aangetoond worden met een werkgeversverklaring. Extra verlof voor vakantie is toegestaan:
– eenmaal per schooljaar;
– niet langer dan tien schooldagen;
– niet in de eerste twee lesweken van het schooljaar.
• Andere gewichtige omstandigheden, zoals
– verhuizing naar een andere gemeente (max. 1 dag);
– het bijwonen van een huwelijk van bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad (max. 1 dag);
– bij ernstige ziekte van ouders of bloed- en aanverwanten tot en met de derde graad (duur in overleg met de directeur);
– bij overlijden van bloed- en aanverwanten tot en met de vierde graad (max. vier dagen);
– bij 25-, 40-, en 50-jarig ambtsjubileum en het 12 1/2-, 25-, 40-, 50- en 60-jarig huwelijksjubileum van ouders of grootouders (max. 1 dag);
– bij gezinsuitbreiding (max. 1 dag);
– bij extreem slechte weersomstandigheden;
– voor andere, naar het oordeel van de directeur, belang- rijke redenen.
Verlof kunt u twee weken van tevoren aanvragen bij de directeur van de school (calamiteiten uitgezonderd). Als een leerling zonder toestemming afwezig is, zal de directeur dit melden bij de leerplichtambtenaar. Een aanvraagformulier kunt u bij de directeur van de school halen of hier downloaden.
Als een leerling zonder toestemming afwezig is, zal de locatiedirecteur dit melden bij de leerplichtambtenaar. Ouders zijn verplicht elk schoolverzuim vóór aanvang van de lessen door te geven. Volgens de Wet op de Leerplicht zijn kinderen van 5 jaar leerplichtig. Dit betekent dat het voor alle kinderen vanaf hun 5e verjaardag niet is toegestaan vrij te nemen buiten de schoolvakanties. Buitengewoon verlof tot maximaal tien dagen dient altijd schriftelijk, met opgave van redenen, acht weken van tevoren bij de locatiedirecteur te worden aangevraagd.
Oude Eerbeekseweg 5
6971 BL Brummen
telefoon:
0575 561906
e-mail:
panadministratie@veluwseonderwijsgroep.nl
Deze school maakt deel uit van veluws onderwijsgroep