De school is gevestigd in een modern schoolgebouw bestaande uit schoolwoningen. De school is uitgerust met brand- en rookmelders en blusmiddelen. De vluchtroutes zijn duidelijk aangegeven en we houden minstens 3 x per jaar een ontruimingsoefening. Binnen de school hebben we een aantal collega’s die gediplomeerd zijn voor bedrijfshulpverlening.
Sociale veiligheid
Een sociaal-veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor een kind om zich te ontwikkelen en te kunnen leren. Wij besteden daar veel aandacht aan op verschillende manieren:
Alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 krijgen Kanjertraining. Met deze methodiek versterken kinderen hun sociale vaardigheden en leren zij conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en respect te hebben voor anderen en andere meningen.
Dagelijks observeren wij in de groepen het welbevinden van de leerlingen individueel en de groep als geheel. Hierdoor kunnen wij snel actie ondernemen als er sprake is van pestgedrag of ander gedrag dat een bedreiging is voor de sociale veiligheid.
Via een erkend leerlingvolgsysteem onderzoeken wij meerdere keren per jaar het welbevinden van leerlingen. De resultaten ervan bespreken wij in ons teamoverleg, waarna we eventueel een actieplan maken.
Eén keer per jaar doen we een onderzoek van de PO-raad naar de tevredenheid en het gevoel van sociale veiligheid onder leerlingen van groep 7 en 8. De uitkomst hiervan wordt gepubliceerd op www.scholenopdekaart.nl De groepsleerkracht is het eerste aanspreekpunt bij pesten of vermoedens daarvan. Daarnaast kunnen ouders eventueel contact opnemen met de directeur of intern begeleider (IB). De IB-er ondersteunt ook het onderwijzend team bij complexere vraagstukken rondom sociale veiligheid.
Het welbevinden van onze leerlingen is altijd een van de onderwerpen die wij bespreken met ouders tijdens oudergesprekken. Iedere ouder wordt minimaal één keer per jaar uitgenodigd voor een gesprek.