Op basisschool St. Pancratius wordt voortdurend gewerkt aan goed, afwisselend, dynamisch en toekomstbestendig onderwijs. De didactische- en pedagogische bekwaamheid van de leerkrachten is daarbij voorwaardelijk. Didactisch- en pedagogisch handelen kunnen in de school niet los van elkaar worden gezien. Zij zijn te onderscheiden, maar niet te scheiden. We zien dat didactiek wordt gewaardeerd omdat het daarbij om duidelijk herkenbare en te benoemen elementen gaat, terwijl dit bij pedagogiek moeilijker is.
De Pancratius vindt het ook een essentiële taak van de school om aandacht te besteden aan de pedagogische component van leren binnen het onderwijs, ook al is de ‘pedagogische bekwaamheid’ een ongrijpbare vaardigheid. Leerkrachten hebben namelijk elke dag te maken met wisselende en complexe situaties in hun werk met leerlingen. Leerkrachten worden geacht om adequaat, dus passend in de context, te reageren. Van hen wordt verwacht dat zij weten te handelen onder zich niet herhalende omstandigheden. De Zwitserse psycholoog Jean Piaget zei hierover: ‘Intelligence is knowing what to do, when you don’t know what to do’. Leraren ontwikkelen daarvoor ‘tacit knowledge’, de verborgen kennis op basis waarvan zij met creativiteit binnen de onderwijssituatie kunnen omgaan met de gestelde uitdagingen. Daarvoor is intuïtie, reflectie en rationaliteit nodig.
Kinderen hebben vragen over hun eigen rol en hun plaats in de groep en in de school. Daarbij is het contact met leeftijdsgenoten belangrijk, omdat zij functioneren als voorbeeld en spiegel. In Kanjerlessen wordt veel aandacht besteed aan sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Activiteiten zijn betekenisvol voor kinderen als deze zijn gericht op het ontwikkelen van sociale relaties. Het besef dat leerlingen een sterke behoefte hebben om zich verbonden te voelen met hun medeleerlingen en hun leerkracht(en) (relatie), dat ze graag willen laten zien wat ze kunnen (competentie) en dat ze zichzelf willen kennen en sturen (autonomie), maakt dat leerkrachten in hun pedagogisch handelen bij deze randvoorwaarden aansluiting moeten zien te vinden.
Op de Pancratius werken we voortdurend aan een goede leer- en leefgemeenschap. Daarin spelen belangrijke waarden zoals liefde, medemenselijkheid, gelijkwaardigheid en gerechtigheid een grote rol.
Uw kind een fijne en zo leerzaam mogelijke basisschooltijd bieden, dat is onze missie. Om dat te bereiken is ons onderwijs zo opgebouwd dat alle kinderen:
Basisschool St. Pancratius is een open katholieke school. Wij proberen daar in ons onderwijs invulling aan te geven. De katholieke grondslag impliceert dat wij aandacht hebben voor álle leerlingen op school. Wij houden rekening met verschillen tussen leerlingen en accepteren ze.
De katholieke grondslag van de school houdt ook in dat de Pancratiusschool kinderen met een ander of geen geloof met open armen ontvangt. Wel dienen de ouders de uitgangspunten te respecteren. Het gaat hierbij om christelijke feesten en gebruiken tijdens bijvoorbeeld Kerst en Pasen. Ook feestdagen en gebruiken uit andere geloofsrichtingen krijgen aandacht binnen ons onderwijs.
Als team vormen we samen met kinderen, ouders en omgeving een gemeenschap in het klein waarin ontmoeting centraal staat. Dit vraagt een houding van respect en aandacht voor de ander. Wij proberen de leerlingen een kritische houding mee te geven, zodat zij zelf keuzes kunnen maken in hun leven. Wij staan open voor discussie en het bespreekbaar maken van onderwerpen.
Basisschool St. Pancratius ziet het als haar opdracht om leerlingen op een inspirerende wijze voor te bereiden op een kansrijke toekomst. Hiervoor verzorgt zij onderwijs op basis van samenwerking, verantwoordelijkheid, zelfstandigheid en (letterlijk en figuurlijk) in beweging zijn. De persoonlijke ontwikkeling van leerlingen en medewerkers komt tot recht onder het motto: ‘Van goed naar beter!’
Basisschool St. Pancratius is onderdeel van de Veluwse Onderwijsgroep, een door talent en ambitie gedreven organisatie die er in de eerste is plaats is voor de leerling. Wij geven leerlingen de ruimte en de mogelijkheden hun talenten te ontdekken en zichzelf zodanig te ontwikkelen dat zij daar nu en later zo optimaal mogelijk gebruik van kunnen maken. Medewerkers blijven zich daarvoor ook als professional ontwikkelen. Onderwijs is onze kerntaak en dit is gericht op het heden en de toekomst van de leerlingen. Ons onderwijs verbindt hen met de samenleving.
Bijna 2.000 medewerkers zetten zich dagelijks in voor onze ruim 13.000 leerlingen. Iedere leerling op onze vijftien basisscholen, één school voor het speciaal onderwijs en tien middelbare scholen voorzien wij van een breed onderwijsaanbod. Hierdoor krijgen zij allemaal gelijke kansen en worden zij uitermate gestimuleerd om hun eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Zo kunnen zij deze delen met anderen. Wij staan stil bij resultaten, vieren successen, maar blijven kritisch kijken naar wat beter kan en moet.
Algemeen directeur primair onderwijs
Dhr. G. Visser, algemeen directeur primair onderwijs
E-mail: g.visser@veluwseonderwijsgroep.nl
Tel: (055) 577 97 51
Voorzitter CvB
Dhr. P. Eckringa
E-mail: info@veluwseonderwijsgroep.nl
Tel: (055) 577 97 99
Op de basisschool St. Pancratius werken wij in schooljaar 2022-2023 met acht groepen:
Het onderwijs is een dynamisch proces. Wij trachten voortdurend in te spelen op ontwikkelingen en veranderingen in de maatschappij. We nemen nog wel de leerlijnen en de doelen als uitgangspunt, maar we benaderen het kind steeds meer als individu. Zo werken we met dag- en weektaken. Op deze manier leren de kinderen om te gaan met keuzevrijheid, zelfwerkzaamheid en samenwerking.
Ook willen we de uitwisseling van leerlingen tussen de diverse groepen bevorderen als het gaat om de leerontwikkeling van de leerlingen. Leerlingen kunnen zo op hun eigen niveau werken aan de vakgebieden waarvoor dat nodig is. In alle groepen werken we met flexibele werkvormen, waarin het werken in groepjes een steeds grotere plaats inneemt. In de groepen speelt het samenwerken een belangrijke rol. Op deze manier leren leerlingen van elkaar. Waar mogelijk worden bewegen en bewegend leren geïntegreerd in lessen en activiteiten.
Continurooster
Op de St. Pancratius werken we met een continurooster. Voor onze school geldt dat wij vijf dagen van 08.30 – 14.00 uur naar school gaan. Dit houdt in dat alle kinderen tussen de middag op school blijven. Om 12.00 uur eten zij samen met de klasgenoten en de leerkracht in de eigen klas op school. Daarna spelen alle kinderen buiten.
Eten en drinken op school
Al onze kinderen blijven tussen de middag over op school. De lunch eten zij gezamenlijk met hun eigen leerkracht in hun eigen klas. De kinderen moeten zelf hun eigen lunch meenemen. Daarna is er een pauze. Het toezicht tijdens de lunchpauze wordt uitgevoerd door de leerkrachten.
Voor in de pauze ‘s ochtends nemen de kinderen iets te eten en te drinken mee. Wij vragen u vriendelijk geen snoep of koolzuurhoudende dranken mee te geven. Dit geldt ook voor het eten tussen de middag; wij vragen u te zorgen voor een gezonde lunch.
Bij ons op school mag een kind zich in eigen tempo ontwikkelen. Wel geven we aanbod en stimulans zodat kinderen ook buiten hun comfortzone tot ontplooiing komen.
We werken veel thematisch waarbij we het belangrijk vinden om het spel in de klas te koppelen aan de buitenwereld. Bijvoorbeeld: als we werken over dieren, gaan we op bezoek bij de dierenarts. Het is prachtig om te zien hoe kinderen hetgeen ze gezien hebben, in onze speelhoeken naspelen.
Een belangrijk onderdeel van ons onderwijs is het groepsdoorbroken werken. Zo zijn er dagdelen waarop we groep 1 en 2 apart lesgeven zodat we nóg beter kunnen aansluiten bij het niveau. We werken ook met leeftijden door elkaar heen, zodat kinderen veel van elkaar kunnen leren. De groepen 1/2 en 3 werken regelmatig samen, kinderen uit deze groepen spelen en werken door elkaar op vaste momenten in de verschillende lokalen en in de speelzaal. Zo leren de kinderen van en met elkaar en verbinden we de doelen van de groepen 1/2 en 3 met elkaar.
Gedurende de dag komt er van alles aan bod. De kinderen komen binnen en mogen meteen spelen bij hun tafel. Activiteiten als zingen, vertellen, prentenboeken lezen en Engels doen we meestal in de kring. Bij het werken en spelen gebruiken we een planbord wat kinderen helpt om enig zicht te krijgen op tijd en activiteiten.
De structuur in groep 1 en 2 is helder. Regels en afspraken zorgen ervoor dat er ruimte is voor elk kind om veilig te kunnen leren en groeien.
Projectmatig werken
Kinderen leren vaak al doende, vooral tijdens het spelen. Wij werken en spelen aan de hand van thema’s. De thema’s sluiten aan bij het kind en zoveel mogelijk bij de actualiteit. We laten altijd weten met welk thema we bezig zijn. Bij sommige thema afsluitingen nodigen wij de ouders uit. Door veel met leerlingen te praten en door ze spelenderwijs allerlei dingen te laten ervaren, leren ze veel woorden en begrippen. Deze taalactiviteiten komen aan bod tijdens het kringgesprek, maar ook verspreid over de schooldag in de vorm van voorlezen, vertellen, versjes leren en taalspelletjes. Dit is een goede voorbereiding op de latere kennisgebieden: taal, lezen, rekenen en wereldoriëntatie.
Werklessen
In de werklessen geven we opdrachten die inspelen op de ontwikkelingsbehoefte van het kind en het kind uitdagen een stapje verder te gaan. Tijdens de werklessen worden activiteiten gedaan zoals: knippen, plakken, scheuren, boetseren en tekenen. De opdrachten zijn altijd gericht op de ontwikkeling van een bepaald gebied: motoriek, oog-handcoördinatie, zintuiglijke ontwikkeling of taal- en rekenontwikkeling. In het programma is ook ruimte voor expressie en beweging. Kleuters hebben een rijke fantasie en zijn heel creatief. Wij spelen daarop in door bijvoorbeeld muziek te maken, te dansen en toneelstukjes op te voeren. Het verder ontwikkelen van de creativiteit vinden wij heel belangrijk, omdat de kinderen zo leren flexibel om te gaan met hun omgeving, nieuwe dingen te bedenken en uit te werken.
Beweging
Er is ook tijd voor beweging. In onze school is een prachtige ruimte om te spelen en te bewegen. Het speellokaal beschikt over allerlei materialen waar kinderen zich lekker mee kunnen uitleven. Uiteraard hebben wij ook aandacht voor de ontwikkeling van de sociale vaardigheden. Tijdens het spelen en werken leren leerlingen bijvoorbeeld samen te spelen, materialen te delen en contact met elkaar te maken. Kinderen werken ook regelmatig met de computer. We zijn een “Gezonde School”, waarbij onze focus ligt op het gebied van bewegen en sport. Veel activiteiten doen we buiten op ons groene plein.
In de onderbouw hebben de leerlingen een stevige basis gelegd voor de bovenbouw. Vanaf groep 3 maakt het spelend leren langzaam plaats voor het leren. Onderzoekend en ontdekkend leren krijgt een plaats binnen het thematisch werken middels Thinking for Learning. In de loop der jaren leren de leerlingen steeds zelfstandiger te werken.
Een van de belangrijkste taken van de leerkrachten is het kind begeleiden op weg naar zelfstandigheid. Een belangrijk onderdeel hiervan is de zelfredzaamheid. U kunt hier als ouder ook een belangrijke rol in vervullen. Laat uw kind zoveel mogelijk zelf doen, bijvoorbeeld laat het de jas aan- en uittrekken en ophangen, laat het zelf de schoenveters strikken en alleen naar het toilet gaan. Voor de oudere kinderen geldt in deze het kennen van hun eigen verantwoordelijkheden, op tijd hun huiswerk en andere materialen meenemen, aandacht schenken aan hun gymspullen, drinkbekers niet her en der laten slingeren, enzovoort.
Binnen het leesonderwijs onderscheiden we de volgende vormen: technisch lezen, begrijpend lezen en leesbeleving. Bij technisch lezen gaat het om het hardop lezen van woorden of een tekst. We lezen gezamenlijk, zelfstandig en in groepjes. In kleine groepjes wordt gezamenlijk een boek gelezen. We houden rekening met de niveauverschillen van de kinderen. De klassen-/schoolbibliotheek heeft een groot scala aan boeken die aansluiten bij zowel het leesniveau als de leesbeleving van de leerlingen. Eind groep 3 zijn de verschillen in leesniveau soms erg groot. In groep 4 zullen veel kinderen op een goed leesniveau moeten komen. Wij vinden het belangrijk hier veel aandacht aan te besteden. Wij vullen dan ook het niveaulezen aan met diverse methoden en methodieken. De leerlijn bij deze speciale methode voor technisch lezen richt zich op de zwakke lezers, zodat geoefend wordt op leestechniek en leesbegrip.
Begrijpend lezen (Nieuwsbegrip)
Bij het onderdeel begrijpend lezen gaat het erom dat je begrijpt wat je leest, informatie weet te vinden en kunt verwerken. Begrijpend lezen staat in de groepen 5 t/m 8 veel op het programma. Er wordt zowel in de taal- als leeslessen veel aandacht aan geschonken. Wij vinden het heel belangrijk dat leerlingen lezen ook leuk vinden.
Leesbeleving
Met het onderdeel leesbeleving willen wij het leesplezier bevorderen en interesse wekken voor kinderliteratuur en poëzie. Jaarlijks gaan enkele groepen naar de Brummense bibliotheek om te leren hoe je op een eenvoudige manier boeken kunt vinden. Soms ontmoeten we daar een bekende schrijver of komt er een schrijver onze school bezoeken. Ook wordt er in alle klassen regelmatig voorgelezen, zodat kinderen kennismaken met verschillende genres en schrijvers. De leesbeleving van de kinderen wordt tevens gestimuleerd door het leesaanbod te variëren: kinderen lezen naast jeugdliteratuur stripboeken en informatieve boeken. In de bovenbouw wordt de informatie uit informatieve boeken bijvoorbeeld gebruikt bij het maken van werkstukken. Jaarlijks doen de kinderen uit groep 7/8 bij voldoende belangstelling mee aan de nationale voorleeswedstrijd van de bibliotheken. Uiteraard wordt er ieder jaar uitgebreid aandacht geschonken aan de Kinderboekenweek.
Leren schrijven is een van de belangrijkste dingen die een kind leert. Hoewel we in een digitaal tijdperk leven, blijven pen en papier onmisbaar. We maken lijstjes, schrijven kaarten, noteren afspraken op papier. Dat blijft. En belangrijker nog, met onze zelfgeschreven teksten en ons eigen handschrift laten we zien: dít ben ik. Met het leren schrijven, ontwikkelen kinderen ook veel andere vaardigheden. Ze trainen bijvoorbeeld de fijne motoriek, oog-handcoördinatie, het concentratievermogen en kunnen meer onthouden. En dát is weer makkelijk bij het leren van andere vakken, zoals taal en spelling. Leren schrijven is dus niet zomaar iets.
Door te leren schrijven volgens het lopend schrift worden verbindingen aangelegd, die van belang zijn voor de samenwerking tussen de beide hersenhelften. Daarnaast is een goed leesbaar handschrift van toegevoegde waarde voor onder andere het onderwijs op het voortgezet onderwijs. Behalve dat we leerlingen leren duidelijk en in een behoorlijk tempo te schrijven is er binnen het schrijfonderwijs op de Pancratius ook veel aandacht voor het schrijven van verschillende soorten teksten in verschillende schrijfstijlen.
De kinderen in groep 1 en 2 maken al kennis met letters en cijfers in de speciale schrijfhoek. Vanaf groep 3 gaan we dan verder met schrijfpatronen, schrijfletters en letterverbindingen. Als leerlingen in staat zijn woorden te schrijven, maken we de stap naar het formuleren van zinnen en het samenstellen van verschillende teksten. Binnen ons schrijfonderwijs hebben we ook aandacht voor creatief schrijven. Leerlingen schrijven bijvoorbeeld opstellen en gedichten. De schrijfmethode wordt strikt gehanteerd tot en met groep 6. Daarna achten wij de leerlingen in staat een eigen handschrift te ontwikkelen uitgaande van de methode. Vanaf groep 4 schrijven de leerlingen met een vulpen.
Binnen het rekenonderwijs krijgen leerlingen inzicht in getalsystemen en leren ze werken met verschillende oplossingsstrategieën. De realistische rekenmethode die wij hanteren gaat uit van het dagelijkse leven, en biedt voor de kinderen herkenbare rekensommen aan. Als leerlingen een aantal basisvaardigheden onder de knie hebben, worden de rekenlessen steeds meer toegepast op praktijksituaties. We spelen dan in op de onderwerpen die aan bod komen bij de wereld oriënterende vakken, zoals het plannen van een stadswijk, reizen en het ontwerpen van plattegronden.
Vanaf groep 4 rekenen wij op tablets met Snappet. De leerkracht kan direct zien in welke mate leerlingen de lesstof beheersen. Ook kan de leerkracht direct bijsturen of helpen. Leerlingen maken naast de tablet gebruik van schriften en/of wisbordjes want wij vinden het belangrijk dat leerlingen ook op papier leren rekenen. Ook wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van concrete materialen, allerlei rekenspelletjes en beweegactiviteiten op het rekenplein. Bijvoorbeeld om tafels te oefenen en te automatiseren.
We willen onze kinderen goed voorbereiden op hun toekomst en zorgen dat zij hun plek vinden en kunnen functioneren in de samenleving. Dit zijn belangrijke doelen van het onderwijs. De snel veranderende, dynamische samenleving stelt steeds andere eisen aan haar deelnemers. Het kunnen bedenken van oplossingen voor nieuwe problemen: het wordt steeds belangrijker. De kinderen groeien anders op dan de generatie voor hen: ze communiceren anders en zoeken en krijgen informatie langs andere wegen.
Het doel van Thinking for Learning is om kinderen meer zelf te laten nadenken en meer (in)zicht te geven op hun eigen denkontwikkeling. We leren kinderen om de overvloed aan kennis en informatie te structureren: eerst inventariseren, dan ordenen en dan pas oordelen. Wie helder denkt kan hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden, is op de hoede voor denkfouten, staat open voor nieuwe gezichtspunten, is kritisch en creatief. Het concept Thinking for Learning heeft al mooie resultaten opgeleverd. Leerlingen leren beter en sneller met meer plezier en hoge betrokkenheid. Leerlingen nemen zelf de verantwoordelijkheid voor hun leren, ze worden mede-eigenaar van hun eigen leerproces.
Thinking for Learning hanteert de volgende uitgangspunten:
Bij de wereld oriënterende vakken kunnen er gemakkelijk verbindingen gemaakt worden met andere vakgebieden. Voor het kind de basisschool bezoekt, wordt de belevingswereld opgebouwd uit allerlei gebeurtenissen. Naarmate het kind ouder wordt, wordt de wereld om hem/haar heen steeds groter. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek, burgerschap, maatschappijleer en verkeer gaan daar dieper op in. Deze zijn sinds schooljaar 2018-2019 geïntegreerd in Thinking for Learning. Er wordt thematisch gewerkt aan de hand van kerndoelen.
De groepen in de onderbouw bieden de kerndoelen aan in o.a. projectvormen, wisselend gebruikmakend van diverse methoden. Waar mogelijk werken wij met concrete materialen, zodat leerlingen inzicht krijgen in de natuur en vaardigheden opdoen om op een zorgzame manier om te kunnen gaan met hun eigen leefwereld en die van planten en dieren.
Bij alle vakgebieden worden er ook presentaties aan de leerlingen gegeven via het digibord.
Maatschappijleer
Bij maatschappijleer komen in de vorm van thema’s en projecten verschillende zaken en problemen op maatschappelijk gebied aan de orde, met betrekking tot zowel Nederland als de rest van de wereld. We maken hierbij o.a. gebruik van tv-lessen en projecten die door de overheid en gemeente ter beschikking worden gesteld.
Verkeer
Bij ons op school is verkeer een belangrijk onderwerp. De leerlingen moeten leren hoe zij rekening moeten houden met hun eigen veiligheid en die van anderen. De methode heeft een doorgaande lijn waarbij in de lesstof vier leerlijnen zijn verwerkt:
We maken ook gebruik van praktische verkeersmiddelen vanuit de methode Verkeerskunsten. Zo hebben we bijvoorbeeld verkeerslichten en verkeersborden waarmee de kinderen buiten d.m.v. praktische verkeerslessen verkeerssituaties spelenderwijs kunnen oefenen. De leerlingen leggen in groep 7 het verkeersexamen af.
Buitenlokaal en moestuin
In schooljaar 2021-2022 zijn op ons groene speelplein een buitenlokaal en een moestuin aangelegd zodat de leerlingen ook buiten aan de slag kunnen met onderzoekend en ontdekkend leren.
Expressiviteit is het vermogen om uiting te geven aan gevoelens en gedachten. Dit loopt door alle lessen en activiteiten heen. In de beeldende vakken zoals tekenen, handvaardigheid en drama en dans is er extra aandacht voor expressie en creativiteit. Daarnaast krijgen alle groepen ook muzieklessen.
Cultuureducatie
Naast het aanleren van de basisvaardigheden vinden we ook de aandacht voor kunst en cultuur belangrijk. Wij hebben op onze school een cultuurbeleidsplan geformuleerd.
Kerndoelen zijn:
Cultuureducatie heeft een vaste plaats gekregen in ons schoolprogramma. Wij ontvangen hiervoor extra subsidiegelden.
Op onze school hebben wij een vaste ICC-er (Interne cultuurcoördinator). Als school maken wij ook gebruik van een programma dat wordt samengesteld door de ICC-ers van alle veertien scholen van de gemeente Brummen, die samenwerken in het Cultuurnetwerk Brummen.
Als onderdeel van cultuureducatie kunnen we soms een voorstelling bezoeken, dansles krijgen, naar een concert gaan, een cultureel erfgoed project hebben of kennismaken met het werk van een beeldend kunstenaar. Cuvoba, Edu-Art en Markant (cultuurorganisaties) hebben een adviserende en stimulerende rol.
Wij zijn een katholieke school en proberen daar in ons onderwijs invulling aan te geven. De katholieke grondslag impliceert dat wij aandacht hebben voor álle leerlingen op school. Wij houden rekening met verschillen tussen leerlingen en accepteren ze. Kinderen komen namelijk niet blanco de school binnen. Elk kind neemt de levensvisie van thuis mee naar school. Eenmaal op school komen zij in contact met anderen. Wij vinden het belangrijk voor henzelf en voor de samenleving dat kinderen met anderen en hun levensvisies leren omgaan. Dit vinden wij een belangrijk doel van levensbeschouwelijk onderwijs en is verweven in ons hele onderwijs. Kinderen leren daarnaast zelf zin en betekenis te geven aan situaties op momenten dat die zich voordoen.
Elk schooljaar komen levensbeschouwelijke vraagstukken en normen en waarden aan bod in de lessen catechese. Ook is er aandacht voor levensthema’s, de christelijke traditie en ontmoetingen tussen mensen met verschillende levensbeschouwingen. Diverse (liefdadigheids-)acties hebben onze aandacht. Wat wij steeds weer in praktijk willen brengen is een goede onderlinge verstandhouding. Ons belangrijkste streven is: ervoor zorgen dat alle leerlingen zich op onze school veilig en thuis voelen. Alleen dan kunnen ze zich goed ontwikkelen en voldoende kennis opdoen.
Als team vormen we samen met kinderen, ouders en omgeving een gemeenschap waarin ontmoeting centraal staat. Dit vraagt een houding van respect en aandacht voor de ander. Wij proberen de leerlingen een kritische houding mee te geven, zodat zij zelf keuzes kunnen maken in hun leven. Wij staan open voor discussie en het bespreekbaar maken van onderwerpen.
We besteden aandacht aan kerkelijke feesten en vieringen zoals Pasen en Kerstmis.
Door de opkomst en aanwezigheid van allerlei technieken bewegen mensen steeds minder. Wij willen kinderen meegeven dat bewegen gezond en vooral ook erg leuk is. Ons bewegingsonderwijs bestaat uit gymnastiek en spellessen. Bewegingslessen hebben als belangrijkste doel dat kinderen de mogelijkheden van hun eigen lichaam leren kennen en vergroten. Daarbij houden wij rekening met de eigen veiligheid en die van anderen. Daarnaast vinden wij ook de sociale vorming belangrijk: leren sportief aan activiteiten mee te doen, je te houden aan spelregels en prestaties van anderen te waarderen.
Elke week krijgen de leerlingen gymnastiek. De kleuters maken voor het bewegingsonderwijs gebruik van ons eigen speellokaal. Het liefst hebben we, in verband met de hygiëne, dat de kleuters tijdens deze bewegingslessen zachte gymschoenen aan hebben. De gymschoenen kunt u aan uw kind meegeven en worden op school bewaard.
De groepen 3 t/m 8 gymmen in sportzaal Rhienderoord. Groep 3 en 4 worden vervoerd per bus. De groepen 5 t/m 8 gaan op de fiets naar de gymzaal. Om veiligheidsredenen en in verband met de hygiëne sporten we in gymkleding. Een korte broek en een T-shirt zijn daarvoor uitstekend. Denk ook aan stevige zaalsportschoenen met witte zolen (Sportzaal Rhiendoord verbiedt zwarte zolen). De leerkrachten stellen het op prijs als de gymkleding regelmatig mee naar huis wordt genomen om gewassen te worden. Aan het begin van het schooljaar wordt voor alle groepen het gymrooster bekendgemaakt.
De St. Pancratius heeft in april 2019 het certificaat ‘Gezonde School’ bewegen en sport behaald. Hier zijn we trots op. We vinden het ontzettend belangrijk dat kinderen veel bewegen. Dagelijks besteden wij veel aandacht aan bewegen, niet alleen tijdens gymlessen maar ook binnen lessen en in- en buiten de klas.
Naast bewegingsactiviteiten op school worden er ook activiteiten op het groene plein georganiseerd. Dit varieert van sport en spelactiviteiten tot bewegend rekenen, rekenen met water m.b.v. de waterpomp, natuuractiviteiten in o.a. de moestuin enz.
De school heeft nauwe banden met Stichting Sportkompas (SSK), docenten van SSK geven wekelijks gymlessen aan alle leerlingen, ook worden er wekelijks pleinactiviteiten verzorgd. De Pancratiusschool doet er alles aan om de leerlingen zo veel mogelijk in beweging te krijgen.
ICT is belangrijk in onze schoolontwikkeling. Ons doel is ICT structureel een plaats te geven als hulpmiddel in de klas passend bij onze visie op leren. In die visie spelen zelfstandig werken, coöperatief leren, onderwijs op maat, bewegend leren en een uitdagende leeromgeving een belangrijke rol. Daarnaast is de computer niet meer weg te denken uit het hedendaagse onderwijs en van grote waarde bij het dagelijks lesgeven. Wij werken met digitale schoolborden in alle klassen, die o.a. ingezet worden als presentatiemiddel, onderwijsmiddel en informatiebron.
Door de directe verbinding met internet en de speciale software bieden de digiborden veel mogelijkheden voor een uitdagende leeromgeving. Daarnaast werken leerlingen op chromebooks, laptops en iPads. Alle computers hebben aansluiting op het internet en zijn voorzien van een elektronische leeromgeving, waarbinnen elke leerling zijn/haar eigen omgeving heeft. Het gebruik van de computer is in veel gevallen geïntegreerd in de lesmethodes, projecten en spreekbeurten. Daarnaast speelt ICT een rol bij het bijhouden van gegevens van leerlingen in ons leerlingvolgsysteem en kwaliteitszorgsysteem ParnasSys.
Ook bieden wij ouders de Parro app. Via deze app kunnen ouders communiceren met de leerkracht(en) van hun kind(eren), wordt d.m.v. weekberichten door de leerkrachten beschreven wat kinderen geleerd en beleefd hebben en kan via schoolkassa in Parro de vrijwillige ouderbijdrage betaald worden.
Basisschool St. Pancratius heeft een eigen website. Onze homepage is te vinden op www.stpancratius.nl.
Wij zijn ook actief op Facebook: facebook.com/pancobrummen.
Wij spelen in op de taalgevoeligheid van kinderen door ze al vanaf 4-jarige leeftijd de Engelse taal aan te bieden. We geven af en toe ook andere vakken in het Engels, waardoor we twee vliegen in een klap slaan. Een start in het Engels bij de kleuters of een gymles die in het Engels gegeven wordt. Dit gebeurt op een kindvriendelijke en uitdagende wijze. Bekend is dat vooral de taalgevoelige leeftijd in de onderbouw een goede uitgangspositie is. We leggen de nadruk op het spreken, luisteren en begrijpen van deze taal.
In groep 1/2 maken de leerlingen spelenderwijs kennis met het Engels. Zo luisteren ze naar Engelse verhalen, zingen liedjes en leren hun eerste Engelse woordjes en korte zinnen. In de loop der jaren wordt hun woordenschat verder uitgebreid en leren de kinderen de beginselen van de Engelse grammatica.
De groepen 3 en 4 krijgen ook Engels. In deze groepen wordt de intensiteit van het Engelstalige programma tijdelijk wat minder omdat de kinderen nu ook Nederlands leren lezen en schrijven.
In groep 5 en 6 neemt de intensiteit van het Engelstalige programma weer toe en zal het Engels ook aangeboden worden als vak. Groep 7 en 8 hebben altijd al Engels op het programma staan, hier zal alleen de inhoud van de lessen verbreden. In alle groepen maken wij gebruik van de methode Take It Easy.
Net als bij andere vaardigheden zoals rekenen en gym zal er ‘natuurlijke differentiatie’ plaatsvinden. Sommige kinderen kunnen en doen nu eenmaal meer met wat ze aangeboden krijgen dan andere. Voorop staat dat Engels leren voor alle kinderen leuk blijft en dat er voldoende rekening gehouden wordt met de verschillen tussen leerlingen.
Het primaire doel is om leerlingen beter voor te bereiden op het voortgezet onderwijs en op hun verdere toekomst.
Om kinderen zich op sociaal-emotioneel vlak zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen besteden we veel aandacht aan het (mede) opvoeden van de leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers. Wij willen dat ieder kind elke dag met plezier naar school komt, veel leert en zich daardoor op alle gebieden goed kan ontwikkelen. Een sterk pedagogische klimaat is belangrijk voor iedereen. Het team van de Pancratius zorgt samen met de kinderen voor een veilige sfeer. Persoonlijke groei start bij het mogen zijn wie je bent. We hebben daarom oog voor de individuele ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Groeien doe je met elkaar. Dat betekent ook met elkaar samenwerken, zowel door kinderen als door leerkrachten en onderwijsassistenten. Vanuit een veilige sfeer werken we samen aan goed onderwijs!
Op de Pancratius besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Dit zit verweven in de dagelijkse praktijk, we besteden er ook expliciet aandacht aan tijdens speciale SEO/Kanjerlessen. Door middel van groepsactiviteiten blijven we aandacht besteden aan groepsvorming, we houden hiermee ook het sociale klimaat in de klas op peil.
Kanjertraining
De Kanjertraining, waar wij voor gekozen hebben, heeft als belangrijkste doel dat een kind positief over zichzelf en anderen leert denken. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties en daardoor komen tijd en energie vrij. Het heeft ook een positief effect op concentratie en leerresultaten. Wekelijks oefenen wij met de Kanjertraining expliciet hoe met elkaar om te gaan. Tijdens deze les staat centraal dat iedereen een eigen mening, wensen en gevoelens heeft. Wij leren om te gaan met verschillende situaties, ons bewust te zijn van ons gedrag en vertrouwen in onszelf te krijgen. In het kanjerbeleid is ook beschreven op welke wijze het sanctiebeleid vorm en inhoud krijgt. Dit is natuurlijk op school op te vragen.
Kanjerafspraken
Per 1 augustus 2021 is ‘de wet ter verduidelijking van de burgerschapsopdracht voor scholen’ in werking getreden. Aan scholen wordt gevraagd om:
Scholen houden ruimte om vanuit de eigen identiteit zelf inhoud en vorm te geven aan burgerschapsonderwijs. Daarnaast blijven de huidige kerndoelen die te maken hebben met burgerschap (kennis van de democratie, de rechtstaat en de kerndoelen over grondrechten) ook gelden.
Basisschool St. Pancratius werkt middels onderzoekend en ontdekkend leren volgens het concept van ‘Thinking for Learning (T4L) aan wereld oriënterende vakken. Ook de burgerschapsdoelen vallen binnen deze thema’s waarbij er gebruik gemaakt wordt van de methode Blink Wereld. In Blink Wereld staat onderzoekend en ontdekkend leren centraal waarbij de echte wereld het uitgangspunt is. Blink Wereld laat kinderen zich verwonderen en maakt ze nieuwsgierig naar de wereld. Ze leren onderzoeken, zelf nadenken, de wereld ervaren en ontdekken – zodat ze actief hun kennis over de wereld vergroten en hun plek in de wereld vinden. Daar is burgerschap een integraal onderdeel van en in die zin
vanuit de aanpak van Blink Wereld geen los vak.
Een uitspraak van onderwijsfilosoof Gert Biesta verwoordt dit goed: ‘Het gaat er niet alleen om hoe we de wereld in onze kinderen krijgen, het gaat er ook om hoe we onze kinderen kunnen helpen om de verbinding met de wereld aan te gaan en op die manier in de wereld te
komen’. Goed burgerschapsonderwijs gaat dus over kinderen toerusten om op basis van eigen idealen, maatschappelijke waarden en normen te functioneren in een democratische en diverse samenleving.
Wat de kinderen precies gaan tegenkomen in de samenleving weten we niet, dus precies voorschrijven wat in welke situatie wel en niet kan is niet mogelijk en niet wenselijk. Ze krijgen kennis en vaardigheden aangeboden en worden gestimuleerd eigen opvattingen te ontwikkelen en een democratische houding te vormen.
Om dit mogelijk te maken worden in Blink Wereld veel verschillende situaties en contexten uit de echte wereld aangeboden waartoe kinderen zich gaan verhouden. Zo richten leerlingen in een van de thema’s spelenderwijs een fictieve politieke partij op. Met deze partij proberen de kinderen een wereldprobleem op te lossen. In de lessen leren ze eerst over de opwarmende aarde, vieze rivieren (Europese samenwerking), morele dilemma’s en opkomen voor je recht. Ze kiezen een probleem, onderzoeken de oplossingen en presenteren hun partij, hun probleem en hun oplossing aan de klas. Dan volgen de verkiezingen.
Daarnaast doen kinderen ervaringen op en ontwikkelen zij handelingsperspectieven. Dat gebeurt in Blink Wereld door ze actief aan de slag te laten gaan met onderwerpen die een spanning kennen tussen individuele en collectieve belangen of waarden of tussen verschillende collectieve belangen of waarden. Dat gaat over sociale, maatschappelijke en politieke onderwerpen, waarin we als mensen afhankelijk zijn van elkaar om tot een goede uitkomst te komen. Via het lesmateriaal worden dit soort spanningen, belangen- en waardentegenstellingen in de klas gebracht en krijgen kinderen kennis en vaardigheden aangereikt waarover ze zelf nadenken en met elkaar in gesprek gaan en zo tot (nieuwe) inzichten, besluiten en oplossingen te komen. Daarmee kan het klaslokaal een minimaatschappij worden waarin je kinderen toerust voor hun toekomstige rol als burger. Zo stel je ze in staat om zich niet alleen in de huidige samenleving te handelen
maar ook andere mogelijke inrichtingen van de samenleving te verbeelden. In vervolglessen vindt onderzoek plaats, worden er discussies gevoerd en leren leerlingen presenteren.
Er is op de Pancratius dus niet alleen aandacht voor de kerndoelen van wereldoriëntatie (en dus de kwalificatie), maar door het uitgangspunt van Thinking for Learning middels onderzoekend en ontdekkend leren ‘automatisch’ ook veel ruimte voor ‘socialisatie’, ‘persoonsvorming’ en naast ‘leren’ ook voor ‘ervaren’.
Kinderen leren in Blink Wereld bijvoorbeeld niet alleen over de Tweede Wereldoorlog (wie, wat, waar en hoe etc.) maar ook over wat al dan niet gewenst of mogelijk gedrag is (wel of geen verzet of collaboratie) en worden zich bewust van eigen denken en doen op basis van dilemma’s en het inleven in diverse situaties aan de hand van bijvoorbeeld ooggetuigenverslagen (wat zou ik in zo’n situatie doen en waarom?)
Naast lessen Thinking for Learning besteden wij aandacht aan actief burgerschap door kinderen bewust te maken van de normen en waarden die richtinggevend zijn in ons leven: wat is in onze samenleving sociaal aanvaardbaar en wat niet. Tevens leven we in een samenleving met een grote diversiteit aan bijvoorbeeld mensen, religies en culturen. De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit.
We vinden het belangrijk dat eenieder de ander respecteert zoals hij is. De Europese grenzen zijn opengegaan; de wereld wordt steeds ‘kleiner’. Jonge kinderen groeien op tot wereldburger. Daarbij wordt de invloed van media waaronder het internet steeds groter. We willen kinderen leren hier kritisch en selectief mee om te gaan. Onze school probeert leerlingen een actieve houding mee te geven als het gaat om burgerschap. In de klas en op het schoolplein komt het kind in aanraking met gebeurtenissen die ook voorkomen in de samenleving. Wij oefenen daarom met de kinderen hoe zij kunnen omgaan met verschillende situaties, hoe zij zich bewust worden van hun gedrag en hoe zij vertrouwen in zichzelf krijgen.
Huiswerk kan kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen voor een taak(je). Het is in de bovenbouw een goede voorbereiding op de manier van werken in het voortgezet onderwijs. Huiswerk moet zinvol zijn, bijdragen aan een doel wat een kind wil behalen en aansluiten bij de dagelijkse lespraktijk.
In de groepen 1 t/m 4 is het ‘huiswerk’ vooral leerzaam wanneer ouders het kind ondersteunen. Voorbeelden van huiswerk zijn: materialen zoals herfstbladeren verzamelen, lezen of het oefenen van de tafels.
In de groepen 5 t/m 8 moeten kinderen de taken steeds meer zelf uitvoeren, zonder veel extra hulp. Voorbeelden van huiswerk zijn: het inoefenen van taal- en rekenvaardigheden, het maken van een samenvatting, het leren voor een toets of het zoeken of bekijken van materiaal waar we op school mee aan het werk gaan. Bijvoorbeeld voor een van de thema’s van Thinking for Learning.
In de groepen 7 en 8 wordt leerlingen geleerd te plannen m.b.v. een agenda. Kinderen die gewend zijn aan het regelmatig maken van huiswerk, vinden gemakkelijker hun draai in het voortgezet onderwijs. Wij krijgen dit ook terug van oud-leerlingen tijdens de jaarlijkse terugkomavond voor schoolverlaters in hun oude groep 8 lokaal. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen beter presteren als ouders ook voor deze vorm van schoolwerk belangstelling tonen.
Op de Pancratius hebben we een leerlingenraad. Uit de groepen 5 t/m 8 nemen een jongen en een meisje zitting in deze raad. Samen met de directeur praten de leerlingen elke maand over alles dat de leerlingen op school bezig houdt. Voorafgaand aan het overleg houden de leerlingen in hun eigen groep een klassenvergadering waarin wordt besproken welke punten in de leerlingenraad worden ingebracht. Er wordt gewerkt met een agenda en met notulen zodat de afspraken helder beschreven staan.
De leerlingenraad praat namens kinderen uit de groepen 1 t/m 8, ook in de onderbouw wordt regelmatig gepeild wat er zoal leeft bij de kinderen. Kinderen mogen één jaar deelnemen aan de leerlingenraad. Op die manier kunnen meerdere leerlingen uit een groep deelnemen. We merken dat het een hele leerzame ervaring voor de kinderen is, de betrokkenheid bij school wordt ermee enorm vergroot. We zijn trots op de manier waarop deze leerlingen hun medeleerlingen vertegenwoordigen! De mening van onze leerlingen doet er toe!
Basisschool St. Pancratius heeft de aansluiting tussen basisschool en peuterspeelzaal/buitenschoolse opvang geregeld door deze opvang uit te besteden aan de kinderopvangorganisatie Malin. In de “De Kleine Krijger” naast onze school verzorgt kinderopvang Malin de kinderopvang/BSO. Zij maakt gebruik van de ontwikkelingslijnen van de St. Pancratiusschool waardoor de kinderopvang goed aansluit op de basisschool. Zij zorgt niet alleen voor een goede afstemming van school en opvangtijden, maar ook voor een samenhang in de pedagogische infrastructuur.
Kinderen van nul tot vier jaar kunnen terecht bij de kinderopvang van Malin, gevestigd op ons terrein. Regelmaat en structuur zijn belangrijke uitgangspunten van Malin. De baby’s krijgen voeding volgens hun eigen schema. Het slaapritme hangt af van de behoefte van het kind. Tussen de voedingen en het slapen door wordt er met de baby’s gespeeld. De dreumesen eten en slapen zoveel mogelijk op vaste tijden en ook de peuters hebben een vaste dagindeling. De groepsruimte is zo ingericht dat de kinderen op een veilige manier kunnen spelen en ontdekken: één kant is vooral bedoeld voor de nul- tot tweejarigen, de andere voor de peuters.
Inschrijven of meer informatie
Vanaf 7.15 uur is uw kind welkom bij kinderopvang Malin, op ons eigen terrein. Voordat wij uw kind naar school brengen kan hij of zij bij ons spelen en ontbijten. Wij vragen u zelf een ontbijttrommel mee te nemen. Een pedagogisch medewerker brengt uw kind rond de afgesproken tijd naar de klas. Oudere kinderen gaan zelfstandig naar hun klas.
Na schooltijd en in de vakanties kunnen leerlingen terecht bij de BSO van Malin op ons eigen terrein. Zodra alle kinderen aanwezig zijn, drinken ze en eten ze fruit en kunnen ze de (school)dag met elkaar doorspreken. Daarna mogen de kinderen spelletjes doen, knutselen of spelen buiten. De BSO start op schooldagen op het moment dat de school uitgaat. De kleuters worden opgehaald en naar het BSO-gebouw gebracht. De oudere leerlingen komen zelfstandig naar de BSO. Om 17.00 uur sluiten we gezamenlijk de dag af. Tussen 17.00 en 18.15 uur kunnen de kinderen worden opgehaald of (na toestemming van ouder) zelf naar huis.
Inschrijven of meer informatie
Inschrijven of meer informatie
Ons team bestaat uit een directeur, een intern begeleider en een team van leerkrachten. Een aantal leerkrachten heeft een specialisatie. Zo zijn er specialisten op de volgende gebieden:
De directeur is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Elke klas heeft 1 of 2 leerkrachten. De leerlingen hebben het meeste contact met hun juf of meester. Zij/hij verzorgt de meeste lessen en staat altijd voor de kinderen en de ouder(s)/verzorger(s) klaar. De intern begeleider bewaakt de zorgstructuur van de school en coacht de leerkrachten bij de (speciale) leerlingenzorg.
Extra hulp
Gelukkig worden we regelmatig bijgestaan door behulpzame ouders/verzorgers. Zo helpen zij ons bij commissiewerk, hoofdluiscontrole en als begeleider op sport- en speldagen en bij activiteiten. Deze extra handen maken allerlei activiteiten mogelijk. Uw hulp is altijd welkom!
Stagiaires
Bij ons op school geven we studenten van de pabo de gelegenheid de praktische opdrachten van hun studie uit te voeren. Pabostudenten worden opgeleid tot leerkracht basisonderwijs. De student loopt een bepaalde periode mee met een leerkracht. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor wat er in de klas gebeurt. Vierdejaars studenten kunnen bij ons op school een LIO- of WPO-stage doen. Na een inwerkperiode zal de student zelfstandig voor de klas staan. De student zal hierbij gecoacht worden door een leerkracht. Naast de Pabo lopen ook studenten van de opleiding tot onderwijsassistent stage op onze school.
Vervanging
Als een leerkracht door ziekte of verlof niet op school is, maken we gebruik van invalleerkrachten. Driessen HRM beheert de vervangerspool voor de Veluwse Onderwijsgroep. Alle basisscholen van de Veluwse Onderwijsgroep maken gebruik van deze invalpool. We merken dat er een steeds groter spanningsveld ontstaat tussen de vraag naar geschikte invallers en het aanbod.
Mocht het niet lukken om een vervanger te regelen, dan proberen wij binnen het team een oplossing te vinden. Wanneer er geen invalleerkrachten meer beschikbaar zijn, dan zijn we soms genoodzaakt om kinderen uit een groep te verdelen over de andere groepen. In het uiterste geval kan het voorkomen dat we een groep naar huis moeten sturen.
Wij vinden het belangrijk dat we kritisch kijken naar onze school en dat we onszelf en ons onderwijs blijven verbeteren/ ontwikkelen. Dit maakt dat wij veel tijd investeren in studie en scholing. Ook dit schooljaar blijft het team zich scholen. De focus ligt de komende twee schooljaren op het rekenonderwijs. Hierbij wordt er getraind op o.a.: didactisch handelen, wat maakt een rekenles een goede rekenles, hoe kan er effectief geanalyseerd worden, hoe kunnen analyseren worden gebruikt bij het bepalen van lesaanbod, hoe kan er effectief worden omgegaan met de leerlijnen, welke doelen behalen we wanneer, hoe kan er effectief gedifferentieerd worden zodat het aanbod ‘op maat’ gegeven kan worden, enz. enz.
Wij maken hierbij ook gebruik van lesobservaties, collegiale consultaties en studiedagen waarin onderdelen van het rekencurriculum worden uitgediept. Het hele scholingstraject wordt verzorgd door Bureau Meesterschap uit Assen.
Ook Kanjertraining (scholing of bijscholing) wordt door alle leerkrachten gevolgd. Verder volgen ook individuele leerkrachten studies waaronder bijvoorbeeld de Master Ecologische Pedagogiek en de Master Leren en Innoveren. Opgedane kennis en vaardigheden worden, waar mogelijk, gedeeld binnen het team zodat er ruimte ontstaat voor nieuwe inzichten en ideeën en leerkrachten hun kennis en vaardigheden ook kunnen delen.
In ons jaarplan hebben wij de speerpunten beschreven waarop wij als team gezamenlijk de focus leggen. Kennis en vaardigheden van leerkrachten worden zoveel mogelijk ingezet om deze doelen te kunnen behalen. Wij hebben in ons team afspraken gemaakt over de te volgen aanpak in de verschillende groepen.
De aanpak wordt schriftelijk vastgelegd, zodat zowel naar ‘binnen’ als naar ‘buiten’ overleg kan plaatsvinden over de onderwijsontwikkeling in de school. Jaarlijks vinden er evaluaties plaats. Op grond hiervan worden de nieuwe ontwikkelingsvelden voor de toekomst vastgesteld.
Directeur
Per Theeuwes:
p.theeuwes@veluwseonderwijsgroep.nl
Intern begeleider
Annemiek Draaijer:
a.draaijer@veluwseonderwijsgroep.nl
Administratie
Jolanda Hafkamp:
panadministratie@veluwseonderwijsgroep.nl
Leerkrachten en contactgegevens
Groep 1/2a Simone Obdeijn (ma) en Margriet Smit (di t/m vr)
Groep 1/2b Daniëlle Wieman (ma t/m do) en Esmé Vonk (vr)
Groep 3 Marleen Timmen (ma/di) en Ivy Besems (wo t/m vr)
Groep 4 Jolanda van den Brink (ma t/m wo) en Simone Obdeijn (do/vr)
Groep 5 Niké Nuijten (ma/di en do/vr) en Annemiek Draaijer (wo)
Groep 6 Esmé Vonk (ma/di) en Gaby Hogendorp (wo t/m vr)
Groep 7 Tessa Heil (hele week)
Groep 8 Jantine Alfrink (hele week)
Simone Obdeijn komt na de herfstvakantie, in november 2022, terug van haar zwangerschapsverlof. Tijdens deze periode wordt zij in groep 4 vervangen door Lia van Tiggelen, leerkracht vanuit de invalpool van de Veluwse Onderwijsgroep. Margriet Smit en Sonja Hooijman zullen op maandag in groep 1-2a werken tijdens het verlof van Simone Obdeijn.
Meester Lars werkt dit schooljaar fulltime als onderwijsassistent op onze school. Hij werkt meerdere dagen/dagdelen per week naast juf Tessa in groep 7. Op de andere dagen zal hij ook in andere groepen ondersteunen met een focus op de kleutergroepen.
Leerkrachten en contactgegevens
Mevr. Jantine Alfrink | j.alfrink@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Ivy Besems | i.besems@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Jolanda v.d. Brink | j.vandenbrink@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Annemiek Draaijer | a.draaijer@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Tessa Heil | t.heil@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Gaby Hogendorp | g.hogendorp@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Niké Nuijten | n.nuijten@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Simone Obdeijn | s.obdeijn@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Dhr Lars Rabelink | l.rabelink@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Margriet Smit | m.smit@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Marleen Hubers-Timmen | m.hubers@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Lia van Tiggelen | l.vantiggelen@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Esmé Vonk | e.vonk@veluwseonderwijsgroep.nl | |
Mevr. Daniëlle Wieman | d.wieman@veluwseonderwijsgroep.nl |
Werkdrukverlagende middelen vanuit de overheid
Scholen in Nederland krijgen vanuit de overheid werkdruk verlagende middelen en ook komen vanuit de NPO gelden ter beschikking. Dit betekent dat er formatief meer leerkrachturen worden toegevoegd aan de formatie. Zo hebben leerkrachten extra tijd voor hun taken en kunnen groepjes leerlingen extra ondersteund worden.
Ook mevr. Sonja Hooijman blijft aan onze school verbonden.
Marleen Timmen gaat zich elke woensdag richten op de begeleiding van leerlingen en ondersteuning van de leerkrachten.
Vrijwilligers:
Mevr. Jacomien Graven
Dhr Gerrit van Zeijts
Een nieuwe school is voor een kind altijd spannend. Of het nu gaat om de stap van de peuterschool naar de basisschool of van instroom in een hogere klas, het gaat altijd samen met een hoop veranderingen en indrukken. Wij helpen graag ervoor te zorgen dat uw kind snel zijn plaats heeft gevonden. Wanneer u uw kind aan wilt melden, vragen wij u altijd met uw kind langs te komen. We nemen de tijd om kennis te maken met elkaar en met de school.
Kinderen ontwikkelen zich van nature. Ze zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. Op school stimuleren wij kinderen hun talenten te ontplooien door ze in een veilige omgeving uitdagende opdrachten te geven. Om in te spelen op de ontwikkeling volgen we de prestaties van onze kinderen nauwgezet. Als de ontwikkeling wat minder vanzelfsprekend verloopt, bieden we hulp, want we trachten zoveel mogelijk af te stemmen op de persoonlijke behoefte van de leerlingen. Leerlingen die extra zorg nodig hebben, zullen ook zo lang mogelijk worden opgevangen op de basisschool. Pas als we niet meer de hulp kunnen bieden die nodig is, kan een kind naar een school voor speciaal basisonderwijs. Op landelijk niveau zijn daarvoor afspraken gemaakt in het kader van Passend Onderwijs.
Op basisschool St. Pancratius vinden we het belangrijk dat iedereen zich welkom en prettig voelt. Ieder kind moet met plezier naar school kunnen gaan. Daarom zijn wij een Kanjerschool. Tijdens de Kanjertraining leren we gedrag herkennen en oefenen we om gedrag op een positieve manier te beïnvloeden. Om onze kanjers te ondersteunen en te helpen, hebben we een aantal basisregels opgesteld.
Overige afspraken:
Aan het begin van het schooljaar, tijdens de Gouden weken, worden er ook samen met de kinderen en leerkracht groepsafspraken gemaakt en is er veel aandacht voor onze schoolafspraken.
Je niet aan de regels houden, heeft consequenties. Bij overschrijding van de regels is er onderscheid te maken tussen frequentie en ernst.
De leerkrachten zullen ongewenst gedrag altijd mondeling of telefonisch melden bij de ouders, zodat u het met uw kind kunt bespreken. Het kan zijn dat u, eventueel samen met uw kind, op school wordt uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht. De regels gelden voor alle betrokkenen binnen de Pancratiusschool. Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om daaraan te werken met elkaar en het goede voorbeeld te blijven geven aan onze leerlingen.
Sancties
Als een leerling zich niet aan een afspraak houdt, wordt dit besproken met de leerling en kan er een passende sanctie volgen. Bij herhaling of ernstige incidenten bespreken wij dit met de ouders.
Schorsing
Bij ernstige verstoring van de rust en veiligheid van leerkrachten en kinderen kan een kind geschorst of verwijderd worden. Schorsing is aan de orde wanneer onmiddellijk moet worden opgetreden en er tijd nodig is voor het zoeken naar een oplossing. Een schorsing gaat altijd samen met gesprekken met kind, ouders, leerkracht en directeur. Verwijdering is een ordemaatregel bij zodanig ernstig wangedrag van een kind, dat het kind niet langer op school kan blijven. De beslissing voor deze maatregel wordt genomen door de directeur van de basisschool en in overleg met het College van Bestuur. Verwijdering kan eveneens plaatsvinden als de school niet in staat is de benodigde zorg te verlenen.
Onze school heeft een belangrijke taak bij de aanpak van leesproblemen en dyslexie. Dyslexie is een stoornis die wordt gekenmerkt door problemen in de automatisering van het lezen en/of spellen. Wij gebruiken op onze school een dyslexieprotocol. Dat bestaat uit een stappenplan voor elke groep. Daarin is vastgelegd dat op meerdere momenten in het schooljaar onderzoek wordt gedaan naar de leesvorderingen. Bij kleuters gaat het daarbij om de voorbereidende taal- en leesontwikkeling. In groep 3 is dat het aanvankelijk lezen en voor de volgende groepen het technisch en begrijpend lezen. Dit protocol helpt de leerkracht om vroegtijdig leesproblemen te onderkennen en het geeft ook advisering over leeshulp. Daarmee kan een groot deel van de leesproblemen meestal worden verholpen. Verder worden voldoende gegevens verzameld om kenmerken van dyslexie te kunnen herkennen. Een dyslexieverklaring mogen wij zelf nooit geven, dat kan alleen op grond van specialistisch onderzoek. De intern begeleider kan u hierover informeren.
Op onze school bieden wij onderwijs op maat aan. Wij stemmen het onderwijs zoveel mogelijk af op de niveaus en behoeftes van de leerlingen. Onze leerkrachten herkennen de verschillen tussen de leerlingen en spelen daarop in. Het accent ligt op betekenisvol en motiverend leren. Ons onderwijs richt zich daarbij niet alleen op het stimuleren en ontwikkelen van de didactische vaardigheden maar ook op het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en de persoonlijkheidsontwikkeling van de leerling.
Onderwijs op maat bieden houdt voor de Pancratiusschool in dat:
(Meer)begaafde leerlingen
Leerlingen die bovengemiddeld scoren ondersteunen wij zorgvuldig. Begaafde- of hoogbegaafde leerlingen krijgen naast een verkorte instructie van de basisstof ook extra of andere (leer)stof (verrijkingsmateriaal). Onze voorkeur gaat uit naar verdieping van de leerstof boven versnelling. Als een kind grote voorsprong heeft, dusdanig dat verdieping onvoldoende is voor de leerling, zetten we de versnelling in. Wij passen het weekrooster voor deze leerlingen aan, zodat zij tijd hebben voor de verrijkingsopdrachten. De leerlingen krijgen, samen met andere leerlingen, les van een gespecialiseerde leerkracht meerbegaafdheid vanuit de Veluwse Onderwijsgroep. Wekelijks werken leerlingen aan opdrachten/onderzoek en leren zij leren.
Leerlingen met extra zorg
Door de invoering van ‘Passend onderwijs’ hebben wij zoals andere basisscholen ook zorgleerlingen. Passend onderwijs betekent dat kinderen die extra zorg nodig hebben zo lang mogelijk les krijgen op een gewone basisschool. Wij proberen deze leerlingen zoveel mogelijk te ondersteunen, zodat zij in de klas meekomen. Voor alle leerlingen geldt dat er veel aandacht is voor leren samenwerken, reflecteren, plannen en leren leren.
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De overheid wil dat zoveel mogelijk kinderen naar een reguliere school kunnen gaan. Kinderen die het echt nodig hebben kunnen naar het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Onze school werkt samen met andere scholen in de regio en scholen voor speciaal onderwijs zodat we samen alle leerlingen passend onderwijs kunnen geven.
Alle scholen hebben zorgplicht. Dat betekent dat scholen elk kind een passende onderwijsplek moeten bieden. In eerste instantie op de school waar u uw kind aanmeldt, eventueel met extra ondersteuning en anders op een andere school in het regulier of speciaal onderwijs, die de juiste ondersteuning kan bieden.
Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met u als ouder overleggen. Als extra ondersteuning nodig is, wordt dit besproken met de intern begeleider en gedragswetenschapper van de school. Verder kan de school overleggen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige die vanuit het CJG aan de school verbonden zijn. In ons schoolondersteuningsplan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden. Dit SOP is te vinden op onze website. Meer info: www.ijsselberkel.nl
Sommige jongeren of kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking nodig tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind/jongere in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden. Meer informatie: http://www.multisignaal.nl/gelderland-foodvalley/.
Gebruik beeldmateriaal
Onze school doet er alles aan om zorgvuldig en gepast om te gaan met de privacy van kinderen. Naast dat het wettelijk verplicht is, is het ook prettig om met ieders persoonlijke voorkeuren rekening te houden. Als ouder(s) heeft u het recht om aan te geven of uw kind op de foto mag of niet en waar die foto’s geplaatst mogen worden. U mag altijd terugkomen op de door u gegeven toestemming.
Zo kunt u in Parro aangeven dat foto’s van uw kind niet op Facebook mogen staan, maar wel via Parro gedeeld mogen worden. In Parro staat geregistreerd wat u in een eerder stadium heeft aangegeven aan privacy-voorkeuren voor uw kind(eren). In de eerste periode van een nieuw schooljaar kunt u, indien gewenst, via Parro de privacy voorkeuren voor uw kind(eren) wijzigen.
Hoe doet u dit? Ga naar het vierde tabblad “Instellingen”. Tik op Privacy-voorkeuren. Geef per kind aan wat de voorkeuren zijn, via het potlood achter de naam van het kind. Nadien is het wijzigen van de privacy voorkeuren enkel mogelijk middels een formulier dat op school verkrijgbaar is.
Uw toestemming geldt alleen voor foto’s en video’s die door ons, of in onze opdracht worden gemaakt. Het kan voorkomen dat ouders zelf foto’s maken tijdens schoolactiviteiten. Wij hebben daar geen invloed op, maar we willen ouders vragen om terughoudend te zijn bij het plaatsen van foto’s en video’s op internet.
In een huwelijk wordt het ouderlijk gezag door beide ouders uitgeoefend. Na ontbinding van een huwelijk blijven beide ouders met het ouderlijk gezag belast, tenzij de rechter anders heeft besloten. Het Burgerlijk Wetboek geeft in boek 1, titel 15 en artikel 377c aan dat de school verantwoordelijk is beide ouders op eenzelfde manier van informatie te voorzien. Volgens de wet is de verzorgende ouder verplicht de andere ouder op de hoogte te stellen van belangrijke zaken die hun kinderen betreft, dus ook de schoolontwikkeling. Overwegende dat de school de plicht heeft erop toe te zien dat ook ouders die gescheiden zijn, beiden recht hebben op informatie over de kinderen hanteren we onderstaande gedragslijn:
Kinderen krijgen soms medicijnen of andere middelen voorgeschreven die zij een aantal malen per dag moeten gebruiken, dus ook tijdens schooluren. Te denken valt bijvoorbeeld aan pufjes voor astma, antibiotica. Ouders vragen dan aan de schoolleiding of een leerkracht deze middelen wil verstrekken. In deze situatie is de toestemming van de ouders nodig. Ouders leggen, samen met de leerkracht en de schoolleiding vast om welke medicijnen het gaat, in welke hoeveelheden ze moeten worden toegediend en op welke wijze dit moet geschieden. Tevens zullen enkele praktische zaken vastgelegd moeten worden. Ouders geven hierdoor duidelijk aan wat zij van de school verwachten en de school kan kijken of ze deze verantwoordelijkheid kan nemen. Het is van belang dat er in deze gevallen een formulier wordt ingevuld waarin alles staat vastgelegd. Is bovengenoemde bij u van toepassing, laat dit dan zo snel mogelijk weten bij directie of eigen leerkracht.
Binnen onze Kanjertraining wordt uitgebreid stilgestaan bij diverse sociale vaardigheden en natuurlijk pesten. Op school hebben wij als onderdeel van de Kanjertraining een pestprotocol. Daar het pesten vaak buiten het gezichtsveld van de leerkracht plaatsvindt, vragen wij ouders eveneens alert te zijn op pesten. Het digitale pesten heeft vooral in de bovenbouwgroepen onze aandacht.
U kunt het pestprotocol opvragen bij de intern begeleider.
Op onze scholen proberen wij op tal van manieren onze kwaliteit te bewaken en te vergroten. Kwaliteit valt of staat met de vaardigheden van onze leerkrachten. Zij zijn de belangrijkste factor als het er om gaat onze doelen te bereiken. Om de kwaliteit van onze leerkrachten te kunnen vergroten en waarborgen maken wij gebruik van didactisch beeldcoaching. Het is een krachtig kwaliteitsinstrument. Maar wat is dat en hoe zetten wij dat in?
Individuele trajecten
De leerkracht kan zelf voor een coachingstraject kiezen of er één aangeboden krijgen. Een dergelijk traject is altijd individueel en werkt als volgt:
Een traject bestaat uit twee tot zes opnames per leerkracht.
Teamtrajecten
Een andere werkvorm is het werken met meerdere leerkrachten tegelijk of een heel schoolteam.
Deze werkvorm is ideaal bij het implementeren en borgen van bijv. een nieuwe methode op school of een nieuwe organisatievorm in de klas.
Bij teamtrajecten wordt er een opname gemaakt bij een of meerdere leerkracht(en) in de klas. Tijdens een vergadering kan die opname bekeken en besproken worden. Dit gebeurt altijd volgens een vaste structuur. Met elkaar reflecteren op zo’n opname is zeer waardevol. Deze vorm van collegiale consultatie is weinig tijdrovend maar zeer doeltreffend. Daarbij is het leuk om met elkaar naar onze dagelijkse bezigheden te kijken en daarvan te leren. Dichterbij onze eigen situatie kan je bijna niet komen.
Alle opnames, waar soms ook leerlingen op staan, worden alleen intern gebruikt en na gebruik vernietigd.
Onze school maakt deel uit van de Veluwse Onderwijsgroep. Bij de Veluwse Onderwijsgroep staat de veiligheid en ook de privacy van onze leerlingen, ouders en medewerkers voorop. Een ieder heeft recht op privacy. Tegelijkertijd hebben wij persoonsgegevens nodig voor ons onderwijs en delen wij privacygevoelige informatie in het belang van onze leerlingen.
In deze privacyverklaring staat beschreven welke verwerkingen van persoonsgegevens binnen de Veluwse Onderwijsgroep plaatsvinden. Daarnaast zijn de processen waarbij persoonsgegevens worden verwerkt beschreven, én is aangegeven waarom die worden uitgevoerd, welke persoonsgegevens worden verwerkt en aan wie die gegevens worden verstrekt.
In de privacywet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), is een informatieplicht opgenomen voor de verwerkingsverantwoordelijke (degene die de persoonsgegevens verwerkt):
‘De verwerkingsverantwoordelijke neemt passende maatregelen opdat de betrokkene de informatie en communicatie in verband met de verwerking in een beknopte, transparante, begrijpelijke en gemakkelijk toegankelijke vorm en in duidelijke en eenvoudige taal ontvangt, in het bijzonder wanneer de informatie specifiek voor een kind bestemd is.’
Dit document is één van de manieren waarop de Veluwse Onderwijsgroep aan haar informatieplicht voor haar leerlingen en hun ouders wil voldoen.
Opvoeden gebeurt thuis, maar ook op school. Een groot gedeelte van de dag brengt uw kind door op school. Het is in het belang van het kind dat ouder en school elkaar ondersteunen in de opvoeding en informeren over het welzijn van het kind. Een regelmatig contact is daarvoor noodzakelijk. Ouders zijn altijd welkom om te komen praten over hun kind. Dit kan voor of na schooltijd. Als u wat langer wilt praten, kunt u een afspraak maken. Mochten wij u graag willen spreken, dan zullen wij u uitnodigen voor een gesprek.
De gesprekken met de leerkrachten vinden op verschillende momenten gedurende het jaar plaats. Na een startgesprek wordt er direct een vervolgafspraak gemaakt. Soms vinden ouder(s) en/of leerkracht(en) het prettig om op korte termijn een nieuw gesprek te plannen, soms kan daar ook wat meer tijd overheen gaan. Feit blijft dat school graag laagdrempelig contact houdt met ouders thuis.
Jaarkalender
Aan het begin van het schooljaar ontvangt u een jaarkalender. In de jaarkalender zijn de belangrijke data voor het nieuwe schooljaar opgenomen.
In de Pancopost zullen aanvullingen op de jaarkalender opgenomen worden middels de bekende agenda. De data genoemd in nieuwsbrief “de Pancopost” zijn leidend. Via onderstaande link kunt u onze jaarkalender downloaden.
jaarkalender ouders 2022-2023 St. Pancratiusschool
Social media
Volg ons op Facebook voor actuele school- informatie!
Nieuwsbrief
Eens per drie weken verschijnt onze nieuwsbrief: de Pancopost. Hierin vindt u informatie over actuele zaken en informatie uit de groepen. De Pancopost wordt via Parro verspreid en staat ook op onze website.
Oproep ouderhulp
Aan het begin van het schooljaar ontvangt u als bijlage bij de Pancopost een overzicht van activiteiten waarvoor wij gedurende het schooljaar ouderhulp kunnen gebruiken. Ouders kunnen dan alvast de activiteiten waarbij ze zouden willen helpen in hun agenda noteren. Een aantal weken voor iedere activiteit wordt er een hulpvraag uitgezet waarbij u zich daadwerkelijk kunt aanmelden. Doen! Het is niet alleen leuk, maar ook erg gezellig.
Ouder-startgesprekken / informatieavonden
Het schooljaar starten wij met kennismakingsgesprekken voor de ouders van de leerlingen uit groepen 4 t/m 8. Voor de ouders van de kinderen uit de groepen 1 t/m 3 wordt er aan het begin van het schooljaar een informatieavond gehouden. Bij de start van het schooljaar ontvangen alle ouders ook een hand-out met daarin specifieke groepsinformatie.
Oudergesprek
Wij bieden ouders de mogelijkheid tot het voeren van gesprekken met de groepsleerkracht. Alle ouders worden in ieder geval twee keer per jaar uitgenodigd voor een 10-minutengesprek. Middels een kijkwijzer voor elke groep bespreken we uitgebreid de start van het schooljaar en de te nemen stappen. Groep 8 krijgt in november een voorlopig advies m.b.t. de keuze voor het voortgezet onderwijs. In januari volgt het adviesgesprek over de keuze voor het voortgezet onderwijs. Daarna volgt nog een rapport waar in principe geen gesprekken meer over gevoerd worden.
Website
Op www.stpancratius.nl vindt u allerlei informatie over de school.
Jaarboek
Jaarlijks geven wij , in samenwerking met Hilarius Drukwerk, een glossy jaarboek uit dat aan het einde van het schooljaar verschijnt. Dit mooie jaarboek is een speciaal bewaarexemplaar. Het bevat foto’s van activiteiten die in het schooljaar zijn georganiseerd. Ook staan er van elke klas fotopagina’s in. Groep 8 heeft een speciaal plekje in het jaarboek, de leerlingen van deze groep nemen namens afscheid van de basisschool en van hun basisschooltijd. Leerlingen vinden het erg fijn om ieder jaar het herinneringsjaarboek te ontvangen.
Op de St. Pancratiusschool zijn veel ouders actief, zo ook klassenouders. De klassenouder is de schakel tussen de groepsleerkracht en de ouders/verzorgers van de kinderen bij zaken van organisatorische aard. Op verzoek van de groepsleerkracht assisteert de klassenouder bij de (organisatie van) festiviteiten en activiteiten in en buiten de klas (dit kan per groep verschillen). Te denken valt aan het regelen van vervoer en/of begeleiding bij excursies en het regelen van hulpouders bij feestelijke activiteiten en sportdagen. De klassenouder neemt daarbij de groepsleerkracht het organisatorische werk uit handen door het schrijven en versturen van een mail naar ouders van de kinderen uit de groep, het benaderen van ouders om te helpen en het indelen van ouders die hebben aangeboden om te helpen. Doorgaans zijn er twee klassenouders per klas. Aan het begin van het schooljaar vraagt de leerkracht of er ouders zijn die de taak van klassenouder op zich willen nemen.
De ouderraad (OR) stelt zich ten doel de samenwerking tussen ouders, medezeggenschapsraad en het personeel te bevorderen. De OR werkt mee aan en/of organiseert activiteiten binnen en buiten school. De ouderraad vergadert regelmatig. Tijdens deze vergadering is een vertegenwoordiger van het team aanwezig.
Om een aantal activiteiten die wij belangrijk vinden (zoals Sinterklaas en Kerst) te kunnen organiseren, vragen wij aan de ouders een vrijwillige bijdrage. Aan het begin van het schooljaar wordt tijdens een reguliere vergadering de ouderbijdrage vastgesteld. Deze wordt vooraf afgestemd met de medezeggenschapsraad en ouders kunnen, indien gewenst, deze vergadering bijwonen. De begroting wordt op verzoek beschikbaar gesteld aan ouders.
Leden van de ouderraad hebben in de regel een zittingstermijn van drie tot vier jaar.
Hoe kunt u ons bereiken?
Postvakje OR op de 1e verdieping in school.
Samenstelling OR
Voorzitter:
Marieke Starre
Penningmeester:
Bianca Bosman
Overige leden:
Marinka Kerseboom
Mariëlle Willink
Marloes Uiterweerd
Anoek Thomassen
Merle Oosterveen
Susanne Rougoor
Dorieke Bosman
Heidi Gemmink
Monique Woelders
Annebeth Nijenhuis
Michelle Zwinenberg:
Bianca Bosman
Patricia Mediati
Eline Grootherder
Esther van der Velde
Namens het team:
Margriet Smit
In de medezeggenschapsraad (MR) zijn ouders en het personeel vertegenwoordigd. Leden van de MR worden voor drie jaar benoemd. De MR geeft advies, praat en beslist mee over zaken die de school aangaan. De vergaderingen zijn openbaar, u bent van harte welkom.
De MR komt elke zes tot acht weken bijeen om over actuele zaken te praten. Het eerste deel van de vergadering is de directeur van de St. Pancratius aanwezig, zodat de MR op de hoogte is van alle relevante ontwikkelingen. De MR denkt mee met de schoolleiding en geeft adviezen. Met betrekking tot sommige onderwerpen heeft de MR instemmingsrecht. Dan gaat het wel om zeer ingrijpende beslissingen.
GMR
Omdat veel belangrijke beslissingen niet alleen door de directie van de school worden genomen, maar vooral ook door het schoolbestuur (SKPOOV) heeft een lid van de MR van de St. Pancratius ook zitting in de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) van de SKPOOV.
Hoe kunt u ons bereiken?
Samenstelling MR
Oudergeleding:
Teamgeleding:
Wij vinden het belangrijk dat wij kritisch kijken naar onze school en dat wij onszelf en ons onderwijs blijven verbeteren/ontwikkelen. Daarom steken wij veel tijd in studie en (na)scholing. Dit doen wij in teamverband, maar het komt ook voor dat de individuele leerkracht zich verder ontwikkelt op een bepaald gebied. In dit hoofdstuk vindt u een globale beschrijving van de ontwikkelingen en vernieuwingen die plaatsvinden binnen onze school. Onze school is continu in beweging. Wij stellen ons daarom steeds de volgende vragen vanuit het waarom, het hoe en het wat:
Groepsdoorbrekend werken
Wij vinden het belangrijk dat kinderen van en met elkaar leren. De groepen 1-2 en 3 werken regelmatig groepsdoorbrekend met elkaar. Ook in de groepen 4 t/m 8 wordt er veel samengewerkt, zowel in de eigen groep als met leerlingen uit andere groepen. We vinden het belangrijk om kinderen meer eigenaar worden van hun eigen leren en leerproces. Leren kun je leren en wordt zichtbaar en expliciet.
21e eeuwse vaardigheden
In het huidige onderwijs is er steeds meer aandacht voor het onderwijs van de toekomst. Een belangrijke vraag is welke kennis en vaardigheden van belang zijn om leerlingen voor te bereiden op een maatschappij die onophoudelijk verandert. Veel van deze vaardigheden worden samengevat onder de noemer 21e-eeuwse of vakoverstijgende vaardigheden. Het betreft generieke vaardigheden met daaraan gekoppelde kennis, inzicht en houdingen die nodig zijn om te functioneren in en bij te dragen aan de toekomstige samenleving. We willen onze leerlingen zoveel mogelijk leren in een betekenisvolle omgeving.
Voorbeelden van deze vaardigheden zijn: kritisch denken, communiceren, creatief denken, probleem oplossend vermogen, mediawijsheid en ICT basisvaardigheden. ICT Als we het hebben over 21e eeuwse vaardigheden dan denken mensen al snel aan ICT. Vier van de 11 door het SLO beschreven domeinen betreffen ICT. Het gaat dan om: ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatie vaardigheden en computational thinking.
We zetten coöperatieve werkvormen in om samenwerking te bevorderen, werken we aan ICT (basis)vaardigheden m.b.v. computers, iPads, chromebooks en laptops en willen we kinderen mediawijs maken en verstandig leren omgaan met sociale media. We leren kinderen formuleren en analyseren van informatie uit bronnen, het op basis hiervan kritisch en systematisch zoeken, selecteren, verwerken, gebruiken en verwijzen van relevante informatie en deze op bruikbaarheid en betrouwbaarheid beoordelen en evalueren. In de context van 21e-eeuwse vaardigheden gaat het hierbij vaak om digitale bronnen.
Engels
Onze school geeft Engels aan alle jaargroepen, d.w.z. van groep 1 t/m groep 8. Dit gebeurt op een kindvriendelijke en uitdagende wijze. Wij merken dat het Engels in vervolgopleidingen een steeds prominentere plaats krijgt. Door een extra taal aan te bieden, ontwikkelen leerlingen hun taalgevoel nog verder en vergroten zij hiermee ook hun algemene taalvaardigheid. Vanuit de scholen voor voortgezet onderwijs krijgen wij bijzonder goede reacties over het niveau Engels dat onze leerlingen beheersen.
Gezonde School; gericht op bewegen en bewegend leren
De St. Pancratius heeft in april 2019 voor het eerst het certificaat ‘Gezonde School’ bewegen en sport behaald. In maart 2022 hebben wij dit certificaat opnieuw behaald. Hier zijn we trots op. We vinden het belangrijk dat kinderen veel bewegen. Waar mogelijk integreren we bewegen en bewegend leren in onze lessen en activiteiten. Bijvoorbeeld tijdens de gymlessen maar ook bij reguliere lessen.
Onze uitgangspunten:
Visie op spelen
Bij de aanleg van een groene speelplaats met veel beweegmogelijkheden zijn er een aantal aspecten belangrijk:
Allereerst zijn dat de leeftijdsgroepen. Basisschool St. Pancratius en Kinderopvang Malin (locatie ‘de Kleine Krijger’) herbergen kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 12/13 jaar.
Voor alle leeftijden moeten er uitdagingen te vinden zijn op het groene speelplein.
Uitdagingen zijn voor de kinderen te verdelen in drie categorieën:
Dit alles met de NATUUR als basis.
Naschoolse sport- en spelclinics en het Lokaal Sport- en Beweegakkoord Brummen
Sinds schooljaar 2018-2019 stimuleren wij bewegen. Onze partners zijn: Stichting Sportkompas (SSK) en lokale (sport)verenigingen. De eerste jaren hebben wij elke maand een gratis naschoolse sport/spel activiteit aangeboden aan leerlingen die dat leuk vinden. Hierbij kan worden gedacht aan: voetbal, rugby, slagbal en andere sportieve activiteiten. Sinds 2021 krijgen onze leerlingen gymles van ervaren sportdocenten van SSK. Ook organiseert SSK wekelijks sport- en spelactiviteiten op ons plein.
Ook in de gemeente Brummen is een Lokaal Sport- en beweegakkoord getekend. Het akkoord heeft als doel dat iedereen in de gemeente Brummen een leven lang met plezier kan sporten en bewegen. Nu en in de toekomst. Ongehinderd, in een veilige en gezonde omgeving. Dat begint al bij jonge kinderen en we zijn ons er als school van bewust dat wij een verantwoordelijkheid hebben om kinderen zoveel mogelijk kennis te laten maken met allerlei vormen van bewegen via sport, spel en beweegactiviteiten.
Als school richten wij ons op de pijler “Van jongs van aan vaardig in bewegen”. Dit is een van de 5 pijlers van het Nationaal Sportakkoord. De pijler past uitstekend bij de visie van onze school.
Plusleerlingen en meerbegaafdheid
Sinds schooljaar 2013-2014 werken wij intensief aan het begeleiden van leerlingen die aan de bovenkant meer uitdaging en-of begeleiding nodig hebben. Dit zijn leerlingen die binnen onze groepsplannen geen aanbod op maat kunnen krijgen. In overleg met ouders, IB-er, de groepsleerkracht en onze meerbegaafdheidscoördinator gaan wij over tot onderzoeken van de mogelijke ontwikkelingsvoorsprong. Wij gebruiken op school het DHH-protocol hiervoor. Onderdeel van dit protocol is het vooruit toetsen van leerlingen, een vragenlijst voor de leerkracht, de ouder en eventueel de leerling.
De groepsleerkracht gaat na dit onderzoek in gesprek met de ouders over de conclusies en de eventuele ontwikkelingsvoorsprong. Hieruit ontstaan waar nodig aanpassingen in het aanbod van de leerling. Naast het onderwijs dat wij op maat aanbieden in de klas, beschikken wij over een Eureka groep die geleid wordt door onze meerbegaafdheidscoördinator. Leerlingen worden hier geprikkeld om te werken aan de onderwijsuitdagingen die passen bij meerbegaafde leerlingen. Hierbij kunt u denken aan het leren leren, samenwerken, werken aan faalangst etc.
In de praktijk kan één toets vaak op meerdere manieren worden ingezet. Op de Pancratius vinden wij het belangrijk om ons er steeds van bewust te zijn dat toetsen géén doel op zich is, maar een middel om een doel te bereiken. Toetsen worden doelgericht ingezet in het leerproces.
Wij vinden goede toetsen én toetsen op een goede manier belangrijk. Om leerlingen goed te kunnen volgen in hun ontwikkeling, moeten wij inzicht krijgen in hun ontwikkeling. Daarbij vinden wij het belangrijk om goed te volgen hoe het leerproces verloopt: waar staat het kind, wat gaat er goed, wat nog niet, welke instructie- en verwerkingsvormen zijn nodig, welke voorwaarden zijn nodig voor de volgende stap? Om deze reden zullen wij frequent formatieve toetsen inzetten.
Natuurlijk zijn toetsen niet de enige manier om informatie te verkrijgen; observatie, vragen stellen en samen in gesprek gaan zijn minstens even belangrijk! Wanneer alle informatie samen wordt genomen, krijgen we een zo breed mogelijk beeld. Leerlingen worden waar mogelijk betrokken bij de uitkomsten van formatieve toetsen. Op deze manier krijgen zij inzicht in hun eigen leerproces en worden zij er actief bij betrokken.
Soms is het ook nodig om summatief te toetsen om de leeropbrengsten in kaart brengen. De leerkracht kan hiermee checken of de beoogde leerdoelen behaald zijn. Bij het geven van adviezen voor bijvoorbeeld vervolgonderwijs, vinden wij het belangrijk om altijd het totaalbeeld mee te wegen; uitkomsten van toetsen maken hier slechts een onderdeel van uit. Als school vinden wij het belangrijk om kinderen kwalitatief goed onderwijs te bieden. Wij reflecteren daarom niet alleen op het leren van de kinderen maar óók op ons eigen handelen. Toetsen kunnen evaluerend worden ingezet om onze eigen kwaliteit te verbeteren.
Leerlingvolgsysteem toetsen
Scholen zijn wettelijk verplicht om náást de toetsen van de school zelf (inclusief de toetsen die horen bij de gebruikte onderwijsmethodes) ook gebruik te maken van een leerlingvolgsysteem (LVS) om kennis en vaardigheden op het gebied van taal, rekenen en wiskunde in kaart te brengen. Een leerlingvolgsysteem bestaat uit een set van toetsen die gedurende de schoolloopbaan worden gebruikt om de ontwikkeling van de leerling te volgen. Wij maken gebruik van LVS toetsen van CITO. Deze toetsen zullen een- of tweemaal per jaar worden afgenomen. Het leerlingvolgsysteem biedt de mogelijkheid tot een verdiepende analyse, waarbij gedetailleerde foutenanalyses worden gemaakt en er gekeken kan worden welke onderdelen nog extra aandacht behoeven.
De resultaten van LVS-toetsen kunt u ook teruglezen op de rapporten. Deze Cito-toetsen bieden enerzijds informatie over de effectiviteit van het geboden onderwijs, anderzijds worden de resultaten gebruikt om het onderwijs aan te passen. We gaan daarbij uit van hoge en realistische doelen om het maximale uit de kinderen te halen. De resultaten van deze toetsen worden besproken en worden omgezet naar acties in de groep en met de individuele leerling.
Centrale Eindtoets
Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft
de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.
Het advies van de school, de uitslagen van de Cito toetsen, de oudergesprekken en de motivatie van de leerling zijn van belang bij de keuze van de studierichting voor een school voor voortgezet onderwijs. Doorgaans kunnen de leerlingen van groep 8 van november tot februari de open dagen van scholen voor voortgezet onderwijs bezoeken. Daarna melden de ouders hun kind(eren) aan bij de gekozen school. De toetsuitslagen worden met een advies van het team betreffende de plaatsing op de school voor voortgezet onderwijs verstrekt. Ten slotte wordt in april door alle leerlingen
de Centrale Eindtoets van het Cito gemaakt.
De Pancratius vindt dat ieder kind het recht heeft op een goede samenwerking tussen school en ouders. Ouderbetrokkenheid is daarom volgens ons een niet-vrijblijvende en gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en school. Hierin werken ouders en school vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid aan de (school)ontwikkeling van het kind. Ouderbetrokkenheid beoogt een gelukkig kind en een betere wereld voor het kind, de ouders en de school.
Op de Pancratius staan de volgende kernwaarden centraal:
Communicatie met ouders
Om de kernwaarden te borgen hebben wij de volgende contactmomenten:
1. Ouder (en kind)gesprekken: Wij voeren meerdere oudergesprekken per jaar. Het eerste gesprek, het startgesprek, vindt plaats in september en zal in teken staan van: het welbevinden; gemaakte afspraken; doelen en verwachtingen. De vervolggesprekken worden op maat gepland waarbij de datum van het volgende gesprek steeds direct door ouders en leerkrachten wordt afgesproken. Soms zijn er wat vaker gesprekken nodig, soms kunnen er ook enkele maanden tussen zitten. Mocht u buiten de geplande gesprekken, een gesprek willen voeren met de leerkracht dan kunt u daarover altijd contact opnemen.
2. Intake gesprek: Ouders van elke nieuwe leerling krijgen een intakegesprek met de leerkracht(en). Ouders worden ingelicht over de praktische zaken van de Pancratius. Ook worden verwachtingen gedeeld met elkaar.
3. MR: De Pancratius beschikt over een medezeggenschapsraad. De taken en bevoegdheden van de Medezeggenschapsraad (MR) zijn beschreven in het tabblad MR.
4.OR: De ouderraad behartigt de belangen van de ouders en kinderen bij de schoolleiding, de medezeggenschapsraad en het schoolbestuur. Zij beheert de opbrengst van de vrijwillige ouderbijdragen en betaalt daarvan rechtstreeks of via commissies onder andere het schoolreisje, excursies, Sinterklaas, Kerst, sportdag, projecten, evenementen, enz.
5. GMR: de stichting heeft nog een overkoepelende GMR.
6. Welkom: Vrijwel elke morgen staan de directeur, IB-er, conciërge op het plein om kinderen en ouders welkom te heten. Leerkrachten lopen aan het eind van de schooldag met de kinderen mee naar buiten. Wij vinden het belangrijk om elkaar te zien en te ontmoeten.
7. Ouderinformatieavonden: jaarlijks worden er informatieavonden georganiseerd in de groepen 1/2 en 8. Tijdens het kerstdiner van de leerlingen vertelt de directeur op het plein aan de ouders over de onderwijsontwikkelingen en behaalde resultaten van het afgelopen jaar.
8. Podium: Tijdens speciale evenementen zoals de Kinderboekenweek en Sinterklaas worden ouders uitgenodigd om te komen kijken naar de opening op/rond het podium op het plein.
9. Eindejaarsfeest: Ieder jaar wordt het schooljaar afgesloten met een meester-juffendag (verjaardagen van de leerkrachten) en Eindejaarsfeest. Het Eindejaarsfeest heeft meestal een sportief/actief karakter, passend bij de sportieve ambities van de school. Het doel is elkaar ontmoeten, dit wordt door leerlingen, ouders en team ook wel omschreven als het ‘Panco-gevoel’, een gevoel van saamhorigheid en gezelligheid.
10. Meekijkdagen: Enkele weken per jaar kunt u vanaf 08.30 uur even meekijken in de groep van uw kind(eren). Ouders kunnen kijken waar het kind op dat moment aan werkt, welke les er wordt gegeven en even sfeer proeven in de groep. We organiseren dit meerdere keren per jaar zodat alle ouders een keer de mogelijkheid hebben om te kijken. Zo kunnen we er ook voor zorgen dat er niet teveel ouders tegelijk komen kijken in een groep. De ruimte is daarvoor in ons gebouw te beperkt.
11. Nieuwsbrief: in de ‘Pancopost’ worden elke drie weken de activiteiten en ontwikkelingen op school beschreven zodat u altijd op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen.
12. Parro-app: dit is het beschermde digitaal communicatiemiddel van De Pancratius met ouders. Hier wordt op professionele wijze gecommuniceerd. Ouders ontvangen weekberichten, kunnen communiceren met de leerkrachten(en) en ontvangen hierop de nieuwsbrief. Tevens staat hier de actuele agenda in vermeld.
De leerlingen van groep 1 t/m 7 ontvangen in februari en juni een rapport. De leerlingen van groep 8 ontvangen in januari een rapport. Aan het einde van het schooljaar ontvangen groep 8 leerlingen een portfolio.
Om een zo objectief mogelijk beeld te geven van de prestaties van het kind in de verschillende vakken, maken we gebruik van de toetsen die bij de methoden horen. Daarnaast gebruiken we het leerlingvolgsysteem van het Cito. Hierbij toetsen we de leerlingen op gezette tijden om te bekijken of de ontwikkeling goed verloopt, of dat extra oefening nodig is. De volgende toetsen worden afgenomen:
Het technisch lezen wordt in de groepen 3 t/m 8 getoetst met behulp van leestechniek, leestempo, AVI en DMT. Alle toetsresultaten worden bewaard in het Cito-volgsysteem. Dit is een digitale registratie die ons de mogelijkheid biedt om de ontwikkeling en resultaten van de leerling te volgen in relatie tot zichzelf en de groep. De ontwikkeling van uw kind wordt vergeleken met het landelijk gemiddelde, zoals de consultatiebureaus dit doen met gewicht en lengte.
Bij groep 1 en 2 worden observatiegegevens bijgehouden, b.v. van spel, gedrag en functieontwikkeling. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen wordt geregistreerd. Dit gebeurt in alle groepen. De resultaten van de toetsen en observaties worden door het team besproken en zo nodig wordt het aanbod van de lesstof bijgesteld.
De leerkrachten houden zelf alle gegevens bij, ook de extra lesstof of oefening die een bepaald kind krijgt. Leerlingen met specifieke behoeften worden extra ondersteund middels een handelingsplan dat in overleg met de intern begeleider (IB-er) wordt opgesteld en geëvalueerd. Ook de rol van ouders hierin wordt steeds belangrijker. De leerkrachten hebben op afgesproken momenten in het jaar structureel overleg met de IB-er over de vorderingen van de leerlingen.
Vanaf groep 1 t/m groep 8 worden alle gegevens van de leerlingen bijgehouden en bewaard in het digitale leerlingendossier in ParnasSys. Deze dossiers zijn in principe alleen voor intern gebruik. Volgens de WBP (Wet bescherming persoonsgegevens) mogen de gegevens niet zonder toestemming van ouders verstrekt worden aan derden. De groepsleerkrachten informeren ouders aan de hand van het dossier over de vorderingen van hun kind. Ouders hebben op aanvraag inzagerecht in dossierstukken.
Op basisschool St. Pancratius wordt het jaarklassensysteem gehanteerd in de groepen 3 t/m 8. Dat wil zeggen dat kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten. Bij de
kleuters (twee groepen 1/2) zitten de oudste en jongste kinderen bij elkaar in de groep. Kinderen zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. Alle kinderen verdienen aandacht en zorg. De kinderen die moeite hebben met het leren of die juist erg goed zijn bieden wij onderwijs op maat. Onderwijs op maat is een breed begrip. Een van de onderdelen hiervan is het zelfstandig werken.
Tijdens het zelfstandig werken is ieder kind in de groep voor zichzelf aan het werk met betekenisvolle verplichte- en keuzetaken. Hierdoor heeft de leerkracht tijd om extra begeleiding te geven aan kleine groepjes of individuele kinderen. De groepen zijn aan de hand van les- en/of toetsresultaten en observaties verdeeld in drie niveaugroepen. In de klas wordt er met niveaugroepen gedifferentieerd. De kinderen die moeite hebben met de lesstof krijgen extra instructie en de mogelijkheid in kleine groepjes de stof te verwerken onder begeleiding van de leerkracht. De kinderen die de lesstof aankunnen, krijgen de instructie die zij nodig hebben en gaan daarna zelfstandig aan het werk. De kinderen waarvoor de gewone lesstof te weinig uitdaging biedt, krijgen verkorte instructie en verdieping van de lesstof om te voorzien in hun behoeften.
Wij organiseren binnen het jaarklassensysteem ons onderwijs zo dat er voldoende ruimte ontstaat om aan deze verschillen tegemoet te komen. Hierbij wordt het onderwijsaanbod afgestemd op de basisbehoeften en onderwijsbehoeften van ieder kind. De leerkracht richt zich op wat het kind nodig heeft om bepaalde doelen te bereiken en probeert gebruik te maken van een aanpak die een positief effect heeft. De groepsleerkracht stelt vervolgens een groepsplan op waarin de leerdoelen worden beschreven. De leerkracht zorgt voor passende instructie, begeleiding, verwerking en taakwerk volgens de stappen van het EDI-instructiemodel. Naast de gewone verwerking, probeert de leerkrachten leerlingen op verschillende niveaus te laten oefenen met de lesstof.
De tijd die de groepsleerkracht heeft voor de verschillende instructies, krijgt hij/zij mede doordat de kinderen zelfstandig leren werken. De kinderen leren, door het zelfstandig werken, een aantal belangrijke vaardigheden: initiatieven nemen, verantwoordelijkheid dragen, organisatie, plannen en problemen oplossen
Het onderwijs is zo ingericht dat een kind in een periode van 8 jaar de basisschool kan doorlopen. Toch doen zich gevallen voor waarbij het voor een kind beter is een eigen leerlijn te volgen of een jaar te verlengen of te versnellen. In de overwegingen die daarbij gemaakt moeten worden, worden alle leerkrachten betrokken alsmede de ouders van het betreffende kind. Keuzes worden altijd zorgvuldig onderbouwd en besproken met de ouders.
Cito-tussenresultaten
Onze school behaalt goede resultaten. Belangrijk is het om deze gegevens goed te bespreken en vanuit deze analyse een scherp en goed inzicht te hebben in de behoefte van elke leerling. Vanuit de analyse volgt een groepsplan waarbij de ambitie beschreven wordt. Middels tussenevaluaties en mogelijke aanpassingen in dit plan, kunnen leerlingen doorgroeien
Centrale eindtoets
Over het algemeen scoort de Pancratiusschool op of boven het landelijk gemiddelde, dit schooljaar heeft de school boven het landelijk gemiddelde gescoord. Vanuit de adviesgesprekken en de voortgangsrapportages van het VO blijkt dat de behaalde resultaten kloppen met de uitstroomgegevens en de adviezen van oud-leerlingen.
De ambitie van de school is om jaarlijks boven het landelijke gemiddelde te scoren. We kijken hierbij naar scholen in de vergelijkingsgroep. Om deze ambities waar te maken hebben we een plan gemaakt en interventies ingezet. Deze worden hieronder beschreven:
Als alles verloopt zoals wij verwachten, zal een leerling na groep 8 zijn/haar schoolloopbaan voortzetten op het voortgezet onderwijs (VO). In de loop van de laatste schooljaren zullen de leerkrachten van groep 7 en 8 op een aantal momenten een voorlopig advies geven om in februari van groep 8 te komen tot een definitief schooladvies. Dit advies is gebaseerd op observaties, cijfers en de scores van het leerlingvolgsysteem. Bij het formuleren van het advies wordt ook gekeken naar de mate waarop de leerling gemotiveerd is, een goede werkhouding heeft, hoe een leerling kan samenwerken en zich kan handhaven in een grotere scholengemeenschap. Het advies wordt in overleg bepaald door de leerkrachten groep 7 en 8, de intern begeleider en de locatiedirecteur. Nadat het definitieve schooladvies besproken is met de leerling en zijn/haar ouders, geeft de basisschool het schooladvies door aan het voortgezet onderwijs (VO).
Daarnaast doen de leerlingen van groep 8 in april mee aan de Centrale Eindtoets. De resultaten hiervan zijn in mei bekend. Voor meer informatie over de Centrale Eindtoets, zie het kopje ‘Resultaten’. Als een leerling de Centrale Eindtoets beter maakt dan verwacht, kan de basisschool het schooladvies heroverwegen, in overleg met de ouders. Dat kan leiden tot een wijziging in het schooladvies. Soms maken leerlingen de eindtoets minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het advies niet aanpassen. Voor meer informatie over de Centrale Eindtoets zie www.centraleeindtoetspo.nl. In het geval van een gewijzigd advies, geeft de basisschool dit ook door aan het VO.
De verschillende middelbare scholen uit de regio houden open dagen, wij brengen leerlingen en ouders daarvan op de hoogte. Vanuit Brummen ligt de focus met name op VO-scholen in Zutphen en Dieren.
In het schooljaar 2021-2022 zijn onze leerlingen uit groep 8 (18 leerlingen) uitgestroomd naar de volgende vormen van voortgezet onderwijs.
De leerkrachten van de groepen 7 en 8, de IB-er en de directeur geven jaarlijks, namens het hele team, advies over het vervolgonderwijs. Het advies wordt weloverwogen genomen. Zie hiervoor ook het kopje ‘begeleiding naar het VO’. Toch is het belangrijk om een onafhankelijk objectief beeld te hebben van het prestatieniveau van de kinderen. Dat hebben wij door ons Cito-leerlingvolgsysteem en daarnaast nemen wij jaarlijks deel aan de Centrale Eindtoets basisonderwijs. Voor alle duidelijkheid: op onze school nemen in principe álle kinderen deel aan de eindtoets, met uitzondering van specifieke zorgleerlingen.
Oude Eerbeekseweg 5
6971 BL Brummen
telefoon:
0575 561906
e-mail:
panadministratie@veluwseonderwijsgroep.nl
Deze school maakt deel uit van veluws onderwijsgroep